ogie?
Fra : egclasen

Dato : 19-09-01 00:23

Er der nogen som kan fortælle hvad en "ogie" er. Altså en "ogie from
moschogee" ved ikke om det er stavet rigtigt. Det var Mearl Haggart der
sang.

Mvh.

Ester C.

Fra : Rick Madsen

Dato : 19-09-01 03:00

egclasen skrev:

> Er der nogen som kan fortælle hvad en "ogie" er. Altså en "ogie from
> moschogee" ved ikke om det er stavet rigtigt. Det var Mearl Haggart der
> sang.

Okie from Muskogee

By Merle Haggard

We don't smoke marijuana in Muskogee,
We don't take our trips on LSD;
We don't burn our draft cards down on Main Street,
We like livin' right and bein' free.

We don't make a party out of lovin',
We like holdin' hands and pitchin' woo;
We don't let our hair grow long and shaggy,
Like the hippies out in San Francisco do.

I'm proud to be an Okie from Muskogee,
A place where even squares can have a ball;
We still wave Old Glory down at the courthouse,
And white lightnin's still the biggest thrill of all.

Leather boots are still in style for manly footwear,
Beads and Roman sandals won't be seen;
Football's still the roughest thing on campus,
And the kids here still respect the college dean.

And I'm proud to be an Okie from Muskogee,

In Muskogee, Oklahoma, USA.

hvm

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 19-09-01 10:55

"Rick Madsen" <hvm@mail.uni2.dk> wrote in message

> Okie from Muskogee

[snip teksten]

Jeg mindes, at sangen var en hippies forsøg på at tage pis på bonderøvene på
landet, som syntes at hippierne var nogle mærkelige nogle. Hvis jeg ikke
husker meget galt tog "bonderøvene" sangen til sig og fattede ikke helt
ironien.

Men en okie er vel nærmest en bonderøv eller en "ganske almindelig person
med begge ben plantet på jorden" som de nok selv ville kalde sig.

/Nikolaj
- 2. generations bybo (med etniske tilhørsforhold til det syd-, sønder- og
midt-jyske)

Fra : Rick Madsen

Dato : 19-09-01 14:21

Nikolaj Borg skrev:

> [...]
>
> Jeg mindes, at sangen var en hippies forsøg på at tage pis på bonderøvene på
> landet, som syntes at hippierne var nogle mærkelige nogle.

Du må oprigtigt undskylde, men jeg tror at Merle Haggert ville revne
sine bukser af grin, hvis han hørte nogen kalde ham for en Hippie...

> [...]
>
> Men en okie er vel nærmest en bonderøv eller en "ganske almindelig person
> med begge ben plantet på jorden" som de nok selv ville kalde sig.

Der er givetvis en rimeligt høj 'Tongue In Cheek'-kvotient i OFM, der er
jo et beklageligt underskud af humor i popmusikken generelt; men jeg er
ret sikker på at Haggert, i hvertfald dengang, for hvad, 30 år siden?
stod inde for hvert ord i sangen.

> /Nikolaj
> - 2. generations bybo (med etniske tilhørsforhold til det syd-, sønder- og
> midt-jyske)

Tillykke!

hvm

--
Amerikanske præsidentperioder 1988-2012:
Bush, Clinton, Clinton, Bush, Clinton, Clinton.

Fra : Rick Madsen

Dato : 19-09-01 14:29

Nikolaj Borg skrev:

> [...]
>
> Jeg mindes, at sangen var en hippies forsøg på at tage pis på bonderøvene på
> landet, som syntes at hippierne var nogle mærkelige nogle.

Du må oprigtigt undskylde, men jeg tror at Merle Haggard ville revne
> [...]

Der er givetvis en rimeligt høj 'Tongue In Cheek'-kvotient i OFM, der er
jo et beklageligt underskud af humor i popmusikken generelt; men jeg er
ret sikker på at Haggard, i hvertfald dengang, for hvad, 30 år siden? -
stod inde for hvert ord i sangen.

> /Nikolaj
> - 2. generations bybo (med etniske tilhørsforhold til det syd-, sønder- og
> midt-jyske)

Tillykke!

hvm (Kvart jyde, kvart fynbo, kvart svensker, kvart københavner)

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 19-09-01 16:40

> [...]
> jo et beklageligt underskud af humor i popmusikken generelt; men jeg er
> ret sikker på at Haggard, i hvertfald dengang, for hvad, 30 år siden? -

Ok, så husker jeg forkert. Der var lidt om det i Spadestik for nogen tid
siden. Når jeg tænker nærmere efter var det vist sådan, at et eller andet
hippie-band udgav den på et senere tidspunkt, og faktisk fik et lige så
stort eller større hit med nummeret end Haggard selv. Jeg har kigget lidt på
det på www.allmusic.com men kan ikke lige finde ud af, hvem der har været
tænkt på. Det kan jo også bare være, at jeg har drømt det alt sammen :)

Men tak for korrektionen.

/Nikolaj

Fra : Rick Madsen

Dato : 19-09-01 17:25

Nikolaj Borg skrev:

> [...]
> det på www.allmusic.com men kan ikke lige finde ud af, hvem der har været
> tænkt på. Det kan jo også bare være, at jeg har drømt det alt sammen :)

Jeg fandt dette på en Grateful Dead netside; måske er det The
Youngbloods du tænker på:

A song that started as a joke after Haggard and his band the
Strangers saw a sign for Muskogee whilst on tour. One of the
Strangers said that the people of Muskogee probably didn't smoke
marijuana, and Haggard and the Strangers drummer, Roy Burris,
started messing with the line. According to Haggard

"It started as a joke but it only took three seconds
before we realized the importance of it."

It then took about 20 minute to finish.

Number one in the country charts in November 1969.

The Youngbloods recorded an answer song in 1970 called Hippie
From Olema.

http://www.deadlists.com/SONGS/OKIEFRS1.HTM

hvm

Fra : Jesper Holck

Dato : 20-09-01 09:39

Skilfinger oversatte den i sin tid til dansk, hvor den bestemt var
ironisk. Nogle brudstykker fra hukommelsen ...

Vi holder ikke fest i dobbeltsengen
Vi si'r ikke "Hej" men pænt "Goddag"
Vi si'r nej til strejker og protester
Mens vi atter samles om det danske flag.

Vi vil ikke grave flere grøfter,
Vi vil hel're bygge nogle bro'r
Vi si'r nej til fler' institutioner
For børn de har det bedst hos deres mor.

Jeg er stolt, for jeg er borger her i Danmark
Frihed er en dyd vi værner om
Flaget er vor stolthed, når vi samles
Og vi synes at det er et yndigt land.

Jesper

Adjunkt, ph.d. Jesper Holck
Institut for Informatik
Handelshøjskolen
Howitzvej 60, 3. sal
2000 København F

Tlf. 3815 2431
Fax 3815 2401
Mobil 2946 7652
Mail jeh.inf@cbs.dk

Fra : ole damgaard

Dato : 19-09-01 12:05

En okie er kælenavnet for en indbygger i Staten Oklahoma - og Muskogie er en
by i den stat. Men derudover er Okie osse blevet navnet på en reaktionær
bonderøv.