Ildfaste sten i brændeovn
Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 18-09-01 11:38

Hej NG...
Jeg er ny bruger på news.inet, og med risiko for udskæld for at være i
forkert gruppe, vover jeg alligevel et spørgsmål:

Jeg er i gang med at skulle udskifte de ildfaste sten i min brændeovn
(ukendt fabrikat). Jeg vil bruge 'Pejsemørtel' til opsætningen, og nu er mit
spørgsmål:
Hvor længe skal pejsemørtelen/ildfast ler tørre før jeg kan tage ovnen i
brug?
Er det en god ide atlægge de ildfaste sten i vand før indmuringen? (Leret
tørrer langsommere op med mindre risiko for revnedannelser).

Et hurtigt svar vil være velkomment, da materialerne er købt og operationen
gerne skulle foregå i morgen.

Carsten

Fra : H. Olesen

Dato : 18-09-01 14:29

On Tue, 18 Sep 2001 12:38:21 +0200, "Carsten Finn Rasmussen"
<cfr@c.dk> wrote:

>Hej NG...
>Jeg er ny bruger på news.inet, og med risiko for udskæld for at være i
>forkert gruppe, vover jeg alligevel et spørgsmål:

Hej Carsten,

Ingen udskæld her, du har ramt den rigtige gruppe. Vil du lære mere om
nyhedsgrupper, fundatser for de enkelte grupper mm. vil jeg på det
varmeste anbefale dig at kigge på http://www.usenet.dk

Bortset fra det, så kan jeg ikke svare på dit spørgsmål, men det håber
jeg der er andre der kan, jeg vil bare sige velkommen til hus-og-have
gruppen

--
mange havehilsener
Helle

Fra : Emil

Dato : 18-09-01 16:05

On Tue, 18 Sep 2001, Carsten Finn Rasmussen wrote:

>Hvor længe skal pejsemørtelen/ildfast ler tørre før jeg kan tage ovnen i
>brug?

Det kan jeg ikke svare på. Men det må ikke være ret fugtigt, så
vandet koger bort og ødelægger fugerne. Efter en dags tid med
lidt gennemtræk kan du starte med et svagt blus for at få gang i
udtørringen, er mit bedste gæt.

>Er det en god ide atlægge de ildfaste sten i vand før indmuringen? (Leret
>tørrer langsommere op med mindre risiko for revnedannelser).

Ja og nej; det er helt fint at dyppe dem i vand nogle sekunder,
så vente et par sekunder til overfladen ikke er blank af vand
længere.
Så kan man nå at mure stenen op før den suger vandet ud af
mørtlen.

Det vigtigste er at du laver knasfuger, for det er mørtlen der
først ødelægges af temperaturen (-ændringerne).

Og så skal du prøveopsætte stenene, helt uden mørtel - også på
evt. skrå (ikke lodrette) flader. Det *kan* lade sig gøre ved at
tænke i svagt buede flader - men det tager tid at lave.
Forbandtet skal alene kunne holde på stenene (lige sider skal bue
en anelse, og bundfladen skal være lidt rombeformet).

>Et hurtigt svar vil være velkomment, da materialerne er købt og operationen
>gerne skulle foregå i morgen.

Så ønsker jeg rigtig god fornøjelse.

m.v.h. Emil

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 18-09-01 16:49

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> skrev i en meddelelse news:3ba724ae$0$278

> [...]
> Er det en god ide atlægge de ildfaste sten i vand før indmuringen? (Leret
> tørrer langsommere op med mindre risiko for revnedannelser).

Stenene må gerne være fugtige så de ikke suger for meget vand fra mørtelen.

Første del af udtørringen kan foregå ved kold ovn og god ventilation. Der er
imidlertid en del bundet vand i murværket som skal have tid til at undvige.
Da vandet er bundet på forskellige måde og frigives ved forskellige tempera-
turer, er det rigtigste at udtørre ildfast murværk ved trinvis opvarming:

1. Ved laveste temperaturtrin fordamper alt frit vand
2. Ved mellemste temperaturtrin undviger det hydraulisk bundne vand
3. Ved højeste temperaturtrin undviger det kemisk bundne vand

Temperaturerne afhænger af murværkstypen; spørg fabrikanten.

Hvis opvarmningen sker hurtigere end vanddampene kan undvige, stiger
damptrykket i murværket, og der opstår revner.

Venlig hilsen
Erik Olsen