Apple laser writer 300 ?
Fra : Boll

Dato : 18-09-01 07:15

Jeg har en apple laser writer select 300 som sværter papiret næsten helt
sort - jeg har genopfyldt toneren nogle gange. Skal printeren have en ny
toner eller er tromlen ved at være færdig og i så fald kan den skiftes
for rimelige penge, jeg vil nemlig ikke bekoste en ny toner hvis det
hjælper.
Håber der er een med et godt råd.

Per

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-09-01 16:19

Hej Per

Jeg tror, der er kommet toner ud i værket. Det har jeg selv prøvet på en
tilsvarende 300. Det der skulle til var en total rensning af printværket,
og den har kørt upåklagelig siden.

Men det kan jo selvfølgelig også skyldes, at den tonerpatron, du har brugt
er ved at være slidt, så der er kommet for meget toner ud og er gået ind i
værket. Igen skal hele værket renses, og du skal have fat i en ny
tonerpatron.

Hvis det er en original Apple toner, skal du ikke regne med, at du kan
genfylde den mere end ca. 5-6 gange, før rullen i patronen er så slidt, at
den lukker for meget toner ud. Tilsvarende, hvis det er en Canon EP toner,
skal du regne med 6-8 påfyldninger, og for en HP også 6-8 påfyldninger.

Boll wrote:

> [...]
> toner eller er tromlen ved at være færdig og i så fald kan den skiftes
> for rimelige penge, jeg vil nemlig ikke bekoste en ny toner hvis det

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 18-09-01 23:22

> [...]
>
> Hvis det er en original Apple toner, skal du ikke regne med, at du kan
> genfylde den mere end ca. 5-6 gange, før rullen i patronen er så slidt, at

Hej Erik Richard!

Jeg er selv i en lignende situation - men nu forvirrer du mig lidt! :)

Først skriver du, at han skal bruge en ny 'tonerpatron' - dernæst taler
du om, hvor mange gange patronen kan *genfyldes*??

Jeg har netop forhørt mig hos 'Hørgren', som oplyste, at en refill ville
koste kr. 150,-
Det tilbud overvejer jeg p.t. - jeg ved jo ikke rigtigt, hvor
besværligt/risikabelt det er at 'installere' refill'en?
--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-09-01 04:09

Hej Hans

"Hans H.V. Hansen" wrote:....

> [...]
>
> Først skriver du, at han skal bruge en ny 'tonerpatron' - dernæst taler
> du om, hvor mange gange patronen kan *genfyldes*??

OK, jeg kan godt se, at der kan give lidt forvirring. Det jeg mener er, at hvis
du selv foretager en genfyldning, skal du købe en ny fuld patron for hver gang,
du har genfyldt den en 5-6 hhv. 6-8 gange afhængig af mærket.

Ex. - du køber en orig. Applepatron hos et firma og giver ca. 650kr. for den.
Når den er tom, kan du genfylde den 5-6 gange, så vil valsen / rullen i
patronen sammen med den klap, der 'lukker' for, at der kommer for meget sværte
ud være slidt så meget, at der netop vil komme for meget ud. Det er typisk i
nærheden af enderne ved tandhjulene, de slides mest, og hvor der derfor kommer
sværtepulver ud, der løber ned i selve maskinen. Tilsvarende kan fx. en HP
patron genfyldes 6-8 gange, før den er så slidt, at der løber for meget
sværtepulver ud.

> [...]
> Det tilbud overvejer jeg p.t. - jeg ved jo ikke rigtigt, hvor
> besværligt/risikabelt det er at 'installere' refill'en?

Det er faktisk ret billigt! - Og du kan roligt gøre brug af tilbuddet. Jeg
kender ikke Hørgrens system, men hos HP er / var det sådan, at man sender den
gamle patron ind og får en anden retur - påfyldt ny pulver. Det skulle så være
mærkeligt, om du lige netop fik den tilbage, du havde sendt ind, men du får
istedet en anden af samme type. (Det skal lige bemærkes, at HP ikke har den
service her i landet længere, og ikke har haft det i nogle år).

De firmaer, der genfylder brugte patroner, - det gælder både til printere og
kopimaskiner, der benytter patroner, - selv står for kontrollen af, at selve
patronen, - hylstret om du vil, - er intakt og helt i orden, så at en genfyldt
patron gerne skulle virke lige så godt som en fabriksny patron gør.

Så der skulle ingen risici være ved at bruge refill-systemet, - ihvertfald ikke
sålænge, det drejer sig om mærkevare patroner, - Apple, Canon, HP, Brother, QMS
osv.. Lexmark ville jeg nok være lidt mere skeptisk overfor, da de patroner,
jeg har set har været meget spinkle i konstruktion, så både risiko for brud og
øget slidtage er større.

Jeg håber, det har fjernet forvirringen -)

Fra : Boll

Dato : 20-09-01 09:55

Tak for svaret
Jeg tror jeg ved at der er kommet toner i værket- det er en original
apple toner der sidder i den. Jeg tror jeg gør ligesom du skriver -
renser dyret og køber en ny toner.
Men hvad med tromlen i printeren den bliver jo ikke skiftet med toneren
bliver den ikke slidt med tiden ?? hvor mange kopier kan den køre?

Mange hilsner Per

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-09-01 01:00

Hej Per

Husk også at rense tromlen, - ikke kun fordi, der jo også kan være kommet
sværtepulver på den, men papiret 'støver' jo også lidt, og det vil give en mere
sikker papirindføring.

Minimum antal sider for en LW 300 er mindst 100.000 sider.

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-09-01 23:56

In article <1ezx7yw.1uecz0q1qg58jkN%boll@image.dk>,
boll@image.dk (Boll) wrote:

> Håber der er een med et godt råd.

Hvis ikke printeren er fyldt med toner, og der ikke er toner på bagsiden
af papiret, så er det ikke indholdet af din tonerpatron, der er
problemet.

Hvis siden er helt sort, altså uden tegn på du printer ud, så betyder
det dyre reservedele.

Hvis du kan skimte det du prøver at printe ud, så prøv at rens
metalkontakterne på tonerpatronen. Hvis det ikke virker, skal du skille
halvdelen af printeren ad, for at rense en gismo til.
Virker det heller ikke, betyder det igen de samme dyre reservedele, som
du ikke kan få lov til at købe (af Apple).

Må jeg iøvrigt anbefale www.fixyourownprinter.com

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk