Beskatning i en enkeltmandsvirksomhed
Fra : Thomas

Dato : 17-09-01 23:32

Jeg er datalogi studerende og har tegnet en lille enkeltmandsvirksomhed idet
jeg bl.a. fra min gamle arbejdspladser har noget freelance arbejde. Alt i
alt omsætter jeg for ca. 100.000+ kr. årligt. Heraf er udgifterne (alle
nødvendige investeringer er gjort) 20.000 kr.
Dvs. et overskud på 80.000+ kr. - problemet er imidlertid at jeg kun må
tjene 60.000 kr for at få SU'en og samtidig ikke rigtig har råd til at
fravælge denne med et beskeden budget som studerende (da jeg jo ikke tjener
nok til at opveje su'en) Omvendt er det ærgeligt at sige nej tak til nogle
spændende opgaver.

Derfor er spørgsmålet hvordan jeg kan få etableret en ordning hvor jeg kun
har en indtægt på de 60.000 kr. uden at skulle reducere omsætningen eller
forhøje mine udgifter unødvendigt. Samtidig har jeg nemlig en stor
kassekredit (50.000 kr.) som jeg brugte i forbindelse med etableringen, som
kunne være rar at afvikle og det ville ligeledes være kanon at spare nogle
småpenge op i firmaet, når jeg nu alligevel er flittig.

Jeg har hørt lidt om virksomhedsordningen, men ved ikke om det er løsningen.
Samtidig overvejede jeg muligheden for at tegne et ApS, af hensyn til
risikobegrænsning, seriøsitet i forhold til kunderne m.m., for at ansætte
mig selv med en fast gage, og dermed løse problemet. Men er det endnu en
unødvendig udgift ?

På forhånd mange tak

Thomas

Fra : Jonathan Stein

Dato : 20-09-01 15:37

Thomas wrote:

> [...]
> nok til at opveje su'en) Omvendt er det ærgeligt at sige nej tak til nogle

Hver gang du vælger en krones SU fra, må du tjene ca. 4-5 kr. Derfor holder
den ikke helt med ikke at have råd til at vælge SU fra.
Tjener du 20.000 for meget, skal du fravælge SU for 4-5.000 - altså stadig en
pæn ekstraindtjening.

> Jeg har hørt lidt om virksomhedsordningen, men ved ikke om det er løsningen.

Virksomhedsskatteordningen (VS) er nok det, du leder efter. ApS er kun aktuelt
for at begrænse ansvaret eller hvis der kommer flere ejere. Seriøsiteten i et
personligt ejet firma er lige så stor i et enkeltmandsfirma.
Med VS kan du beholde (en del af) overskuddet i virksomheden. På den måde kan
du spare op i virksomheden - men det kræver, at pengene rent faktisk bliver der!

Du skal dog være opmærksom på, at den dag, du vælger at hæve det, du har
opsparet, tjener du måske så meget, at du kommer til at betale topskat af hele
beløbet. Derfor kan det muligvis betale sig at vælge SU fra, så du kan tjene op
til grænsen for top- eller mellem-skat.

M.v.h.

Jonathan

--
Start med PHP, Perl eller JSP uden at omskrive al din gamle ASP-kode.
jsp-hotel.dk tilbyder nu Chili!Soft ASP på alle hoteller.