Skrifter og OS X
Fra : Pernille & Peter

Dato : 17-09-01 21:33

Hejsa

Lige et hurtigt spørgsmål vedr. fonte i OS X; da jeg ikke har fået fat i
Suitcase 10 endnu, der såvidt jeg ved er Carbonised, er jeg lidt i tvivl om
man "bare" kyler skrifter ind "en masse" - er der en øvre grænse for, hvor
meget man kan tillade sig at kyle ind?

Venligst Peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-09-01 22:04

Pernille & Peter <pop@e-box.dk> wrote:

> [...]
> man "bare" kyler skrifter ind "en masse" - er der en øvre grænse for, hvor

nej. bare læg dem i en af de tre mapper.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på iceBook

<icq:131382336>

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 20-09-01 10:54

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> nej. bare læg dem i en af de tre mapper.

Hvaffor tre mapper? - kan man bruge alle sine "gamle" skrifter?

Stig
www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-09-01 11:34

Stig Leerbeck <stigleerbeck@mac.com> wrote:

> Hvaffor tre mapper?

System mappen: "/System/Library/Fonts/"(du skal være root)
Den globale mappe: "/Library/Fonts/" (du skal være administrator)
Bruger mappen: "/Users/dit_brugernavn_/Library/Fonts/" (kun tilgængelig
for brugeren)

> kan man bruge alle sine "gamle" skrifter?

Det mener jeg. OTF-skrifter, True-type og Post-script skrifter kan i al
fald bruges så længe der er tale om Type-2, jeg ved ikke om det gælder
Type-1. Mon ikke Thomas "tvebakke" kan svare på det, han plejer at have
styr på skrifter, tegn osv.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 20-09-01 13:00

> [...]

> fald bruges så længe der er tale om Type-2, jeg ved ikke om det gælder
> Type-1. Mon ikke Thomas "tvebakke" kan svare på det, han plejer at have

tak for det.

Jeg har sgu kløet mig lidt i nakken over det med skrifterne. Jeg kan
"måske" se idéen i at have en bruger-mappe og en "generel" Mappe, men
hvorfor root?

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 20-09-01 22:01

> [...]

> Jeg har sgu kløet mig lidt i nakken over det med skrifterne. Jeg kan
> "måske" se idéen i at have en bruger-mappe og en "generel" Mappe, men

Fordi hvis du er root uden en mappe med skrifter, hvilken bruger skal
root kontoen så hente de skrifter Aqua kræver fra? I Unix er der ikke
noget der hedder "vælg hvad du nu end måtte finde"

Hvis du bruger din "daglige" OS 9 Systemmappe som "Classic" Systemmappe,
er OS X også så rar, at den loader dine skrifter derfra. Så fire mapper
kan du teoretisk bruge til skrifter.

Mojn, Thomas

--
Come Mr. Taliban, tally me bananas!

Fra : Sebastian Bredsdorff

Dato : 20-09-01 17:55

> [...]

> fald bruges så længe der er tale om Type-2, jeg ved ikke om det gælder
> Type-1. Mon ikke Thomas "tvebakke" kan svare på det, han plejer at have

MacOS X supportere følgende skrifter:

TrueType
Type 1
UniCode
Legacy bitmap fonts

/Sebastian

--
Sebastian Bredsdorff
Mail: sb@geomac.dk

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 20-09-01 22:10

> [...]

> fald bruges så længe der er tale om Type-2, jeg ved ikke om det gælder
> Type-1. Mon ikke Thomas "tvebakke" kan svare på det, han plejer at have

Skal jeg føle mig ramt eller kaldt, hr. Reippuert?
[fortsættelse følger...]

Jeg er gået lidt død mht. 10'eren, da min tålmodighed
(hastighedsmæssigt) har været hårdt udfordret.

Men jeg erindrer da fra nogle tidligere forsøg, at 10'eren kan æde .ttf
filer (altså Windows TrueType) og .otf (OpenType) udover alm. Mac
TrueType. Jeg har ikke leget med PostScript skrifter, men det kunne være
interessant at se, om .pfa og/eller .pfb virker. Det må vente til
10'eren forhåbentlig bliver lidt hurtigere.

Og så vil jeg ellers skynde mig hen til min adfærdspsykopeut (akut
aftenbehandling), da der er blevet rippet op i nogle barndomstraumer,
bare fordi du absolut skulle stave mit efternavn forkert, bu-hu-hu...

Thomas Tvegaard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-09-01 22:47

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> Skal jeg føle mig ramt eller kaldt, hr. Reippuert?
> [fortsættelse følger...]

kaldt.

> [...]
> interessant at se, om .pfa og/eller .pfb virker. Det må vente til
> 10'eren forhåbentlig bliver lidt hurtigere.

jeg ved så meget at når windows truetype virker, skyldes det at mac os x
ikke nødvendigvis kræver info fra recursegrenen, i disse skrifter står
info i filernes headder, hvilket mac os x ikke har problemer med,
standart skrifterne i root mappen er eks. også uden recursegren.

> Og så vil jeg ellers skynde mig hen til min adfærdspsykopeut (akut
> aftenbehandling), da der er blevet rippet op i nogle barndomstraumer,
> bare fordi du absolut skulle stave mit efternavn forkert, bu-hu-hu...

undskyld, du får hermed min tilladelse til at kalde mig for morten
skovmus tre gange, jeg er dog ikke sikker på at min reaktion vil være
tilstrækkelig til fremkalde et psykiatrisk anfald.

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 20-09-01 23:40

> [...]

> skovmus tre gange, jeg er dog ikke sikker på at min reaktion vil være
> tilstrækkelig til fremkalde et psykiatrisk anfald.

Nej, din lille møgmus ... du har aldrig mødt i børnehaveklasse den
første dag, og så er der en der siger:

"haha der kommer Thomas Sporskifte"!

Ahh ja, those were the days :)

Godt det var Kim der sagde det, han har været min bedste ven siden
BH-klassen. Trods alt :)

Mojn, Thomas

--
Come Mr. Taliban, tally me bananas!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-09-01 00:08

Thomas Boelskifte <engineering@boelskifte.dk> wrote:

> Nej, din lille møgmus ... du har aldrig mødt i børnehaveklasse den
> første dag, og så er der en der siger:
>
> "haha der kommer Thomas Sporskifte"!

fedt, skal vi ikke oprette et øgenavns register for skribenter i
gruppen, thomas tvebakke var fordi jeg ikke lige lyge ku' huske præcist
hvad det var Thomas hed til efternavn...

> Ahh ja, those were the days :)

morten skovmus rejelort kussen... de første ord var ret harmløse, men
tro mig det sidste sved. (og nej den skal hverken misforstås af dig
eller martin)

> Godt det var Kim der sagde det, han har været min bedste ven siden
> BH-klassen. Trods alt :)

du må enten være en tilgivende person eller have enddog meget svært ved
at få venner

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-09-01 00:12

In article <1f02896.1sws8zxdylpsnN%reippuert@mac.com>,
reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> morten skovmus rejelort kussen... de første ord var ret harmløse, men
> tro mig det sidste sved. (og nej den skal hverken misforstås af dig
> eller martin)

Det var da fandens til restriktioner man skal pålægges efterhånden.

Men æv-bæv, jeg har allerede misforstået den - HA!

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-09-01 00:27

> Men æv-bæv, jeg har allerede misforstået den - HA!

det gælder ikke

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 21-09-01 08:48

in article 1f02896.1sws8zxdylpsnN%reippuert@mac.com, Morten Reippuert
Knudsen at reippuert@mac.com wrote on 21/09/01 1:07:

> [...]
> eller martin)

> du må enten være en tilgivende person eller have enddog meget svært ved

Min psykopeut (hunkøn) gi'r grupperabat - aaah, gruppeterapi.

Det er ikke så svært at finde derhen. Når man har fundet hendes opgang er
porten åben.......

Jeg smutter

Thomas Tvegaard

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 21-09-01 16:21

> [...]

> morten skovmus rejelort kussen... de første ord var ret harmløse, men
> tro mig det sidste sved. (og nej den skal hverken misforstås af dig

*fniiiis* ok, jeg skal prøve

> du må enten være en tilgivende person eller have enddog meget svært ved
> at få venner

Detøhhh ... sig mig, var det ikke Mac vi skulle snakke om

Mojn, Thomas

--
Come Mr. Taliban, tally me bananas!

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-09-01 00:08

In article <1f026ov.18mxus6cyxlh4N%engineering@boelskifte.dk>,
engineering@boelskifte.dk (Thomas Boelskifte) wrote:

> "haha der kommer Thomas Sporskifte"!

Egentlig forbavsende så kreative børn er - mit efternavn kunne de få til
"æggelægger".

> Godt det var Kim der sagde det, han har været min bedste ven siden
> BH-klassen. Trods alt :)

Jeg var nødt til at sparke den største gut i klassen i klodserne, før
mine kære klassekammerater opdagede at de nok burde lade være med at
kalde mig øgenavne. Jeg tog tilløb helt fra 1. til 7. klasse - så hans
stemme gik noget så grusomt i overgang.

Men nu til noget helt andet og mere alvorligt: BH-klassen? Gik du på
modelskole?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 21-09-01 16:21

> Egentlig forbavsende så kreative børn er - mit efternavn kunne de få til
> "æggelægger".

Hehe, i min ven Henriks klasse var de ikke spor kreative. De prøvede
ikke engang. Der gik f.eks. en dreng i klassen der hed Carsten, og han
havde et ret stort hoved. Ham kaldte de "Carsten Storhoved".

Jeg mener, hvis man skal traumatisere nogen for livet, så er det mindste
man kan gøre sgu da at bruge fem minutter på lidt kreativitet.

Henrik er i øvrigt PC bruger, måske der er en sammenhæng

> [...]
> mine kære klassekammerater opdagede at de nok burde lade være med at
> kalde mig øgenavne. Jeg tog tilløb helt fra 1. til 7. klasse - så hans

Uhhhh manner, det er et langt tilløb. Er han med i Bee Gees i dag :)

> Men nu til noget helt andet og mere alvorligt: BH-klassen? Gik du på
> modelskole?

Det nytter ikke at benægte det, vel?

Mojn, Thomas

--
Come Mr. Taliban, tally me bananas!

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-09-01 19:03

In article <1f03h9s.qgsd1711a315gN%engineering@boelskifte.dk>,
engineering@boelskifte.dk (Thomas Boelskifte) wrote:

> Jeg mener, hvis man skal traumatisere nogen for livet, så er det mindste
> man kan gøre sgu da at bruge fem minutter på lidt kreativitet.

Det er vel det der menes med at man skal vise respekt for sine ofre.
På håndværkerskolen, var der en der hed Ole. Ole havde store flyveører.
Ole blev kaldt Parabole - se, _det_ er respekt.

> Henrik er i øvrigt PC bruger, måske der er en sammenhæng

Nah, så skulle han have heddet Henrik Tomhovede.

> Uhhhh manner, det er et langt tilløb. Er han med i Bee Gees i dag :)

Næh, han rejser rundt med et freak-show under navnet "manden med de tre
adamsæbler".

> Det nytter ikke at benægte det, vel?

Nej.

--