Airport?
Fra : Christian Flintrup

Dato : 17-09-01 20:39

Hej,

Er der nogen med erfaring med Airport, der kan fortælle, hvor lang
rækkevidden er i praksis?

Kan man klemme den over de 50 meter (men med mindre hastighed)?

Andre kommentarer / tips / råd mv. modtages også meget gerne.

--
Christian

Fra : Bendt Lynge

Dato : 18-09-01 06:06

Jeg vil sige at det kommer helt an på hvad der er i mellem de to punkter
(vægge/mure). Med AirPort kan du optimere placeringen af Basen, vha AirPort
softwaren. Jeg har læst et sted at med også kan opstille flere Baser, som så
laver "relay" mellem Baserne, altså et mellemled.
Jeg har kun erfaring med en iBook og en Base.

--
Bendt

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-09-01 08:45

> Er der nogen med erfaring med Airport, der kan fortælle, hvor lang
> rækkevidden er i praksis?

om ikke andet kan du til standart 802.11 pc udstyr få externe antenner
så hvorfor ikke ogsaa til airport ??

> Kan man klemme den over de 50 meter (men med mindre hastighed)?

Kommer an på lokationen, 50 meter udendøres, sagtens, men nok ikke
inde i en beton bygning.

> Andre kommentarer / tips / råd mv. modtages også meget gerne.

Det er usikkert. Selv med krypteringen, da der er en
fejl i den microcode der laver krypteringen. Overvej
at køre ipsec hen over også. Slå "broadcast" fra, så
man skal kende dit netværks id.

ion++

--

Netiketten anbefaler at svar skrives nedenunder den text der svares på.
http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-09-01 09:04

Jon Bendtsen <bendtsen@brok.diku.dk> wrote:

> om ikke andet kan du til standart 802.11 pc udstyr få externe antenner
> så hvorfor ikke ogsaa til airport ??

standart PC 802.11 udstyr koster en formue sammenlignet med Apples, så
det er ikke sikkert, at det er en mulighed for Christian.

> Kommer an på lokationen, 50 meter udendøres, sagtens, men nok ikke
> inde i en beton bygning.

husk også at rækkeviden er langt længere med 1 eller 2Mbit end med 5
eller 11Mbit. Hvis hastigheden nedsættes til 1Mbit skulle rækkeviden
være knap 300m i fri luft.

> Det er usikkert. Selv med krypteringen, da der er en
> fejl i den microcode der laver krypteringen. Overvej
> at køre ipsec hen over også. Slå "broadcast" fra, så
> man skal kende dit netværks id.

det sidste er en god idé, især hvis man bruger Basen's modem til sine
internet opkald. på den anden side ville genboen med et Airport kort
sikkert begræde stigningen i hans telefon abonnement

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på iceBook

<icq:131382336>

Fra : Christian Flintrup

Dato : 18-09-01 22:04

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> husk også at rækkeviden er langt længere med 1 eller 2Mbit end med 5
> eller 11Mbit. Hvis hastigheden nedsættes til 1Mbit skulle rækkeviden
> være knap 300m i fri luft.

Nu har jeg så spurgt om noget du allerede har svaret på her :)

Kan man, med Airport, manuelt nedsætte hastigheden? Eller sker det
automatisk? Eller er det slet ikke med Airport du mener at man kan?

Det optimale ville jo være, at det automatisk bliver langsommere, jo
længere væk man befinder sig.

Grunden til at jeg spørger, er, at jeg har en mormor ca 400 m væk. Hvis
hun kunne få sig en iBook med et airport-kort, kunne hun jo ligeså godt
bruge den samme internetforbindelse som vi gør. Her er 11 mbit ikke
aktuelt. 0,5 mbit ville være mere end nok.

--
Christian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-09-01 22:41

Christian Flintrup <ic@osxhacks.com> wrote:

> Nu har jeg så spurgt om noget du allerede har svaret på her :)

Jeg ved ikke om de 300m gælder med Apples antenne...

> Kan man, med Airport, manuelt nedsætte hastigheden? Eller sker det
> automatisk? Eller er det slet ikke med Airport du mener at man kan?

du skifter manuelt i konfigurationsprogrammet mellem 1, 2, 5.5 og 11
Mbit

> Det optimale ville jo være, at det automatisk bliver langsommere, jo
> længere væk man befinder sig.

Den bliver langsommere jo svagere signalet er, men ikke på den måde du
angiver.

> [...]
> bruge den samme internetforbindelse som vi gør. Her er 11 mbit ikke
> aktuelt. 0,5 mbit ville være mere end nok.

400m tror jeg er lige lovligt optimistisk.

Fra : Christian Flintrup

Dato : 18-09-01 22:44

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> 400m tror jeg er lige lovligt optimistisk.

OK - tak :)
(undskyld hvis jeg har spurgt dig mange gange om det samme her inden for
de sidste 20 minutter :)

Men jeg skal under alle omstændigheder selv have airport her til
lejligheden. Så vil jeg se hvor langt det rækker for my self. (yo!
engelsk udtryk! yiir)

--
Christian

Fra : Christian Flintrup

Dato : 18-09-01 22:00

Hej!

> om ikke andet kan du til standart 802.11 pc udstyr få externe antenner
> så hvorfor ikke ogsaa til airport ??

Jeg fandt dette link: <http://www.wwc.edu/~frohro/Airport/Airport.html>
Så den kan altså lade sig gøre :)

> Det er usikkert. Selv med krypteringen, da der er en
> fejl i den microcode der laver krypteringen. Overvej
> at køre ipsec hen over også. Slå "broadcast" fra, så
> man skal kende dit netværks id.

Kan man køre ipsec på mac?

--
Christian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-09-01 22:18

Christian Flintrup <ic@osxhacks.com> wrote:

> Jeg fandt dette link: <http://www.wwc.edu/~frohro/Airport/Airport.html>
> Så den kan altså lade sig gøre :)

fedt link (ikke at jeg har brug for det pt, men måske til sommer)

Fra : Christian Flintrup

Dato : 18-09-01 22:35

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> fedt link (ikke at jeg har brug for det pt, men måske til sommer)

Det der 10 miles- directional parabolagtige noget ser også sjovt ud.

Morten, hvor langt kan du i praksis komme fra basen? (ang. det med min
mormor og deling af internet - se mit andet indlæg)

--
Christian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-09-01 22:45

Christian Flintrup <ic@osxhacks.com> wrote:

> Morten, hvor langt kan du i praksis komme fra basen? (ang. det med min
> mormor og deling af internet - se mit andet indlæg)

jeg har ikke prøvet længere end køkkenet og toiletet (giver en ny
dimension til begrebet lokumslæsning) og du får mig heller ikke til at
prøve nu

De 400m tror jeg ikke du skal regne med at kunne nå, uden "roaming" - og
så er det vist billigere og mere stabilt at give hende et årsabonnement
hos en dsl udbyder.

Fra : Christian Flintrup

Dato : 18-09-01 22:48

> [...]

> jeg har ikke prøvet længere end køkkenet og toiletet (giver en ny
> dimension til begrebet lokumslæsning) og du får mig heller ikke til at

Hehe ud i mørket lille egern!

> De 400m tror jeg ikke du skal regne med at kunne nå, uden "roaming" - og
> så er det vist billigere og mere stabilt at give hende et årsabonnement
> hos en dsl udbyder.

OK.

Men, optimistisk og forsøgsvillig som jeg er, vil jeg alligevel forsøge
når jeg nu får det :)

--
Christian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-09-01 23:19

> Hehe ud i mørket lille egern!

bar røv på borups allé...

Fra : Christian Flintrup

Dato : 18-09-01 23:24

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> bar røv på borups allé...

Se DET må man ikke

--
Chr

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-09-01 09:15

> [...]

> Kan man klemme den over de 50 meter (men med mindre hastighed)?
>
> Andre kommentarer / tips / råd mv. modtages også meget gerne.

ingen specielle råd bortset fra at jeg vil sige: det virker og det
virker forbavsende godt. kan varmt anbefales.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 18-09-01 09:46

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> ingen specielle råd bortset fra at jeg vil sige: det virker og det
> virker forbavsende godt. kan varmt anbefales.

Enig, bortset fra ét punkt. Jeg har endnu ikke kunnet få trådløs kontakt
med en airportbase, som kom lige fra kassen.

I følge manualen skulle det bare virke helt automatisk: sæt strøm til
basen og indstil den via airportsoftware fra en Mac med airportkort. Jeg
har dog, med de to baser jeg har haft fingerne i, først kunnet få "fat i
dem" når de blev sat til min Mac via ethernetkabel. Når de så var
konfigureret (og bl.a. havde fået skiftet sendekanal) så virkede det
hele pludseligt - trådløst altså.

Faktisk ved jeg fortsat ikke hvad det er jeg gør forkert :-/

/Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-09-01 15:04

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> [...]
> hele pludseligt - trådløst altså.
>
> Faktisk ved jeg fortsat ikke hvad det er jeg gør forkert :-/

Jeg kan ikke huske præcist hvordan jeg gjorde det, men det lykkedes mig
at gøre det via "AirPort-hjælpefunktion" uden brug af kabel.(sådan går
det når man fortrækker at rode frem for at læse dokumentation).

Jeg mener at jeg gjorde således:
Første gang konfigurerede jeg den med indstillings assistent for at få
kontakt med basen, dernæst aflæste jeg router adressen i TCP/IP på
iBook'en. Denne adresse angav jeg i AirPort-hjælpefunktion under
"andet", voila.
Passwordet voldt dog flere problemer, indtil jeg fik taget mig sammen
til at åbne et acrobat dokument og søge på "password" -> public.

Fra : Christian Flintrup

Dato : 18-09-01 21:58

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> ingen specielle råd bortset fra at jeg vil sige: det virker og det
> virker forbavsende godt. kan varmt anbefales.

OK :)

Engang til en applefremvisning synes jeg at have hørt, at man godt kan
overskride de 45 meter, men så nøjes med mindre hastighed.

Er det rigtigt?

--
Christian