Ny printer?
Fra : Christian Flintrup

Dato : 17-09-01 20:37

Hej

Hvis man skal ud og købe en ny printer, der skal bruges i et hjem med ca
5 computere, hvad har man så af muligheder?

Kan man benytte en almindelig printserver til 500 kr. og på den måde
dele en printer på netværket? Understøtter Mac OS denne form for
udskrift?

Jeg havde tænkt mig noget i retning af HP Deskjet 990cxi - eller noget i
den dur.

--
På forhånd tak,
Christian Flintrup

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 17-09-01 21:42

Christian Flintrup <ic@osxhacks.com> wrote:

> Kan man benytte en almindelig printserver til 500 kr. og på den måde
> dele en printer på netværket? Understøtter Mac OS denne form for
> udskrift?

MacOS kan fint udskrive på netværksprintere, og har i øvrigt kunnet det
i mange, mange år! Mht. dine overvejelser så er der to
problemer/muligheder:

1. Mange af de billige eksterne printservere understøtter ikke
AppleTalk, som Mac'en bruger til at kommunikere med printeren. Så pas på
at den netværkstilslutning du vælger understøtter AppleTalk.

med mindre at...

2. Nogle printere understøtter udskrivning vi TCP/IP. På den måde undgår
man helt AppleTalk.

/Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-09-01 22:04

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> 2. Nogle printere understøtter udskrivning vi TCP/IP. På den måde undgår
> man helt AppleTalk.

ja, lpr ville være mit valg, hvis jeg i dag skulle købe printer - de
fleste billige printservere (10/100Mbit via paralellport) understøtter
LPR, dvs at enhver skod printer, kan blive til en fuldgyldig
netværksprinter, såfremt der findes en passende -macdriver (hvad der gør
til _alle_ PS printere, og til mange USB printere)

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på iceBook

<icq:131382336>

Fra : Christian Flintrup

Dato : 17-09-01 22:50

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> [...]
> netværksprinter, såfremt der findes en passende -macdriver (hvad der gør
> til _alle_ PS printere, og til mange USB printere)

Jeg vil nok gå efter LPR, da jeg ikke regner med at AppleTalk bliver
fremtidens hit :)

Men den printserver jeg køber behøver vel ikke at understøtte USB hvis
printeren har en dejlig parallelport?

Skal man så installere den almindelige driver til printeren på sin(e)
Mac(s) eller en speciel LPR-driver, hvis vi går ud fra, at det ikke er
en postscript-printer?

Tak for hjælp foreløbig

--
Christian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-09-01 09:15

> Jeg vil nok gå efter LPR, da jeg ikke regner med at AppleTalk bliver
> fremtidens hit :)

hvorfor dog ikke...

> Men den printserver jeg køber behøver vel ikke at understøtte USB hvis
> printeren har en dejlig parallelport?

nej

> Skal man så installere den almindelige driver til printeren på sin(e)
> Mac(s) eller en speciel LPR-driver, hvis vi går ud fra, at det ikke er
> en postscript-printer?

Uden at være ekspert vil jeg mene at driveren skal skal understøtte LPR.

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 23-09-01 16:56

> [...]

> Skal man så installere den almindelige driver til printeren på sin(e)
> Mac(s) eller en speciel LPR-driver, hvis vi går ud fra, at det ikke er

Der skal bruges en driver som understøtter både printeren og den ønskede
netværksprotokol.

Postscript-printere kan med få undtagelser bruges sammen med Apple's
LaserWriter-driver som både understøtter direkte tilknyttede printere og
netværksprintere -- så her er ingen ko på isen.

Men der findes ikke lignende generelle printer-drivere til
ikke-postscript-printere, så med mindre du har en netværksdriver til den
pågældende printer, er det næppe en farbar vej.

/hc

Fra : Christian Flintrup

Dato : 26-09-01 20:56

Hans Christian Hansen <h.sletmig@post.tele.dk> wrote:

> [...]
> ikke-postscript-printere, så med mindre du har en netværksdriver til den
> pågældende printer, er det næppe en farbar vej.

Tak for hjælpen.

Så vil jeg gå på jagt efter en PS-printer, selvom de jo er en smule
dyrere :)

--
Christian