Lille offroader - Hvad skal jeg vælge
Fra : Rasmus V. Hansen

Dato : 17-09-01 20:15

Hej NG
Nu har jeg et stykke tid været passivt medlem af gruppen, og besluttede mig
for det var på tide at skrive et indlæg. Jeg er blevet mere og mere tændt på
at købe en lille offroader og så melde mig ind i Aalborg Offroad MC klub.
Interessen kommer fra da jeg var i militæret i 98/99, hvor jeg var
MC-ordonnans. Selv om det var de store tunge lokummer (BMW R650) med 34 HK
til ca 200 kg vi kørte på, var det alligevel skide sjovt. Så jeg tænker, at
det kunne være fedt at komme til at køre lidt igen, og så på en cykel der er
væsentlig lettere.

Mit budget er ca 10-12000,-
Jeg har selv tænkt på DT 125r, men har også tænkt lidt på en 4-takter som
outsider...

En anden outsider er TDR 125, men hvordan klarer den sig i terræn?

Er det overhovedet muligt, at få noget til de penge?

Da jeg er pænt flad nu og er studerende regner jeg med at spare op i løbet
af vinteren og så købe cyklen til foråret, men det er jo aldrig for tidligt
at begynde og researche - og drømme

Hvad med udstyr, hvis man skal med på de søndagsture o-lign. der arrangeres.
Hvad har man så brug for i første omgang, og hvor meget skal der ca. sættes
af til det?

Håber i kan hjælpe mig med nogle af disse spørgsmål.

MVH
-----------------------
Rasmus V. Hansen

Fra : Pein

Dato : 17-09-01 21:28

En DT-R (ikke TDR) er et godt bud, og de fleste (vil jeg tro) har eller
har haft sådan een. DM enduroløb i breddeklassen kan vindes på sådan een.
Men store ture, som Vestkysten på langs eller op gennem Norge dur den ikke
til.

Jeg vil anbefale at du smutter ud i klubben til klubaften torsdag kl. 19
og snakker med dem. De bider ikke. Og du er velkommen, selvom du ikke har
en offroader endnu. Og er der nogle der har eet eller andet jern til salg,
så snyder de dig ikke. Det gør man ikke mod et potentielt medlem. Måske
tvært imod.

Noget gammelt skrammel kan måske være godt nok. Der er ingen ide i at købe
noget der ser ud som nyt, for hvis du bruger den til offroad, kommer den
hurtigt til at ligne lort alligevel. Så hvis nogen vil sælge noget, så lad
dig ikke skræmme af et lidt "slidt" udseende. Lyt til hvad de andre siger
om cyklen i stedet.
Nogle gange er det noget med "den skal bare lige have renoveret dæmperen"
eller lignende, så det vil hjælpe på økonomien hvis du er klar til at
skrue lidt selv. Og hvis du ikke kan finde ud af at skrue, hjælper de dig.
En dæmperrenovation er forresten lidt dyr.

Du kan sagtens komme i gang for 10-12 tusinde, men pas på, man bliver jo
bidt af det

Mvh. Pein

Fra : Søren L Hansen

Dato : 17-09-01 21:49

"Pein" <niels@pein.dk> skrev i en meddelelse Enig med Pein. Bortset fra at
vi først er der fra kl. 20 nu om dage. Magelighed eller lignende har sat
ind.
Kom bare forbi, eller skriv til mig eller Rittig så kan vi følges.

Søren.
Og ja, jeg har faktisk noget til salg... jeg købte selv en DT125 første
klubaften, så det kan gå stærkt!

Fra : Claus Rittig

Dato : 17-09-01 21:57

> Jeg vil anbefale at du smutter ud i klubben til klubaften torsdag kl. 19

Jeg vil anbefale at du venter til kl. 20. Vi har nemlig ændret vores
"åbningstider", men det ved Niels ikke, for han bor på sjælland, og kommer
derfor ikke så tit til klubaften.

Ellers har han nu ret, du er meget velkommen til en snak og en håndfuld gode
råd, og du er ikke den eneste i klubben på SU eller lærlinge-løn.

Der er altid en i klubben som har noget til salg, og du kan også få hjælp
til hvordan du finder en god cikel.

Rittig

Fra : Claus Rittig

Dato : 17-09-01 22:00

"Rasmus V. Hansen" <bidsk@nospamyahoo.com> skrev i en meddelelse

> Mit budget er ca 10-12000,-
> Jeg har selv tænkt på DT 125r, men har også tænkt lidt på en 4-takter som
> outsider...

Lyder klogt.

> En anden outsider er TDR 125, men hvordan klarer den sig i terræn?

Elendigt. Det er en gadecykel.

> Er det overhovedet muligt, at få noget til de penge?

Ja. Det er muligt du må gå lidt på kompromis med udseende eller årgang eller
hvad ved jeg, for DT125R sælges sjældent så billigt, de ligger lige et par
tusinde højere, men en DT125LCII er heller ikke noget dårligt bud.

> [...]
arrangeres.
> Hvad har man så brug for i første omgang, og hvor meget skal der ca.

Til søndagsture kræves ikke meget, men det kan vi snakke om i klubben over
et par øl.
Ses vi?

Rittig

Fra : Rasmus V. Hansen

Dato : 17-09-01 23:23

Hej igen.

Tak for de hurtige og venlige svar. Det lyder som en rigtig god ide at kigge
forbi klubben.

Men men... Som jeg skrev får jeg tidligst råd til næste år. Budgettet er
ikke lagt fast endnu, så hvis jeg skal give et par tusinde mere for en
ordentlig cykel, kan jeg sikkert nok grave dem frem et sted

Hvad med udstyr? Hvor meget skal jeg ca. regne med det kommer til at koste.
Jeg ved godt det selvfølgelig er meget individuelt efter hvor krævende man
er, men hvad kan man klare sig med til en start?

Mvh
Rasmus Hansen

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 18-09-01 07:03

Rasmus V. Hansen <bidsk@nospamyahoo.com> wrote in article
<3ba677e4$0$4790$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>...

> [...]
man
> er, men hvad kan man klare sig med til en start?

Tja, du er ikke den eneste i den situation

Men vi har været ved at regne lidt på det ud fra katalogerne fra Dyskland,
og det ser ud til at man kommer ret så langt for 3500. Det mener jeg var
inklusiv hjelm, panser+knæ, støvler, handsker og muligvis også noget noget
tøj.

Men det kan med garanti også findes brugt.

--
Mikkel

Fra : Søren L Hansen

Dato : 18-09-01 07:42

Mikkel Christensen <micx@rrnordx.dk> wrote in article
<01c14007$8c3e81e0$290b12ac@pc2651>...
> [...]
noget
> tøj.
>
> Men det kan med garanti også findes brugt.

Jow, ikke så dumt. Kom under alle omstændigheder op og snak. Der er også
mulighed da der er medlemmer af klubben der er forhandler af sagerne fra
Götz i Tyskerland og deraf følgende rabat!
Som en start skal man have crossstøvler og hjelm, handsker. Og det kan tit
findes brugt, særligt hvis du har hele vinteren til det. Guuul og gratis og
blåavis er gode remedier i denne jagt...
--
Søren
lindholt@person.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 18-09-01 13:46

"Søren L Hansen" <lindholt@REMOVETHISperson.dk> skrev i en meddelelse

> Dyskland,
> noget

Det er med hele svineriet, og det er ikke nødvendigt til at starte på!
Der er forskel på ambitionsniveau, og hvis målet er at det skal være
billigt, men tilstrækkeligt til off-road ture (og altså ikke fuld
enduro-udrustning) så kan man klare sig med langt mindre.

> Jow, ikke så dumt.

Tjah, jeg ved tilfældigvis at der er en del brugt udstyr billigt til salg i
klubben i øjeblikket - noget af det er mit.

> Som en start skal man have crossstøvler og hjelm, handsker.

Jeg vil mene at du har glemt knæbeskyttere, det synes jeg næsten er det
vigtigste, og de koster kun omkring 200 kr. nye. Du kan bruge din gamle
gadehjelm i starten, hvis den ikke skal blive ved med at være ren og pæn,
ellers skal du nok hoste op med ca. 600 kr til en billig off-road hjelm. Et
par gamle skihandsker eller forede havehandsker kan gøre det ud for
håndbeklædning i en snæver vending, og til off-road ture er et par
militærstøvler okay, det er vi mange der er startet i. MotoCross støvler er
en større udskrivning, som du kan lade vente til du ved om det her er noget
du tænder på.

Jeg har faktisk pt. 3 par bukser til salg til 200/stk, et par militærstøvler
i str. 41 til en hund (ingen offroad!) og vistnok et par handsker, medmindre
noget af det er ved at være afsat. Der er sikkert andre der har noget
billigt du kan komme i gang med, men hjelm må ikke købe brugt, og det er
heller ikke ret lækkert at få hovedet i en ildelugtende brugt hjelm...

Rittig