Kolding Enduro Race Report
Fra : Claus Rittig

Dato : 17-09-01 16:36

Enduro er en dejlig sport!

Nu er jeg uheldigvis indrettet sådan, at jeg HADER at køre i regnvejr - og
sådan har det altid været. Jeg hader det så meget at jeg kan finde på at
udgå bare fordi jeg er blevet gennemblødt. Vejrudsigten lød ubehagelig!
Udsigten til at køre Kolding Enduro i silende regn var lige ved at få mig
til at blive hjemme, men håbet om en lokal plet med opklaring fik mig til at
tage afsted alligevel - og så var jeg jo kun 1 point bag Brian Birkemose, så
måske kunne jeg være heldig at gafle mig en samlet 4. plads i DM. Noget af
grunden til at jeg tog afsted var også, at det ville være spændende at følge
den ret tætte kamp om DM i begge klasser på nært hold.

Skulle det lykkes Håkon Krogshede at vinde Elite DM? Og hvad med Thomas
Carlsen i Bredde klassen? De kampe kunne ikke undgå at blive spændende! I
eliteklassen er der ingen tvivl om at Steen Boris er bedst, men han dummede
sig i starten af året og har også misset et løb pga. sygdom, og iøvrigt har
afstanden mellem de 3 topkørere Steen, Håkon og Jan aldrig været mindre end
den er nu. Ingen tvivl om at Steen stadig er hurtigst, Håkon er klar to'er
og Jan en meget tæt tre'er, men det er ikke nok at være hurtig i enduro, der
skal mere til. Enduro er jo en sport hvor man skal "kunne" mange ting på een
gang, der kræves overblik, stabilitet, udholdenhed, teknik og nok også lidt
held ind imellem.

Jan vandt, Håkon 2'er og Steen 3'er, og sådan blev den endelige DM stilling
også. Lidt synd for Håkon synes jeg, jeg holder med ham fordi vi har været
venner i mange, mange år, og lidt fordi han er knap 10 år ældre end Jan, så
jeg er sikker på Jan alligevel får et DM før eller senere. Hvad gik galt for
Steen denne gang? Hvorfor vandt han ikke? Jeg ved det ikke: Han brokker sig
altid over alt og alle, og dette løb var ingen undtagelse. Jeg har kendt
Steen i mange år og har deltaget i mange arrangementer og
generalforsamlinger sammen med ham, og ved at sådan er han, han er
perfektionist og stiller de samme høje krav til alle andre som til sig selv,
og det kan ingen løbsarrangør/bestyrelse/official leve op til. Men jeg
kender ham også godt nok til at vide at han brokker sig i en god mening, man
skal blot selv sortere i det, og finde de ting man kan komme til at
forbedre. Hans brok er aldrig uberettiget, men kan komme til at virke
overvældende i situationen, fordi vores sport jo er alt andet end perfekt -
og selv hvis den var det ville han kunne finde noget at brokke sig over. Så
jeg ved ikke hvad der gik galt for ham, det druknede i alt det andet han var
irriteret over. Hvad gik galt for Håkon? Tjah, han VAR hurtigst, men ... Der
var to ting der gik galt, så vidt jeg kunne se: Han kom for sent til en
prøve. Jeg ved ikke hvor meget, men jeg ved at jeg selv kom 5 minutter for
sent til en prøve, og 5 minutter kan man ikke lige hente igen på prøven, for
forskellene på de enkelte prøver måles ofte kun i sekunder. Hans gashåndtag
sad heller ikke ordentlig fast, det kørte rundt på gas-rullen, så han måtte
låne noget ståltråd af Steen til at gøre det fast med.
Så kunne man sætte sig ned og fundere over om det at man kommer for sent til
en prøve, skal kunne afgøre et Elite DM? Ja, selvfølgelig skal det det! Man
kan mene om faste starttider hvad man vil, men i nogle løb ER der faste
starttider (ligesom i udlandet), og så er det en del af løbet at køre
transportruterne indenfor den fastsatte tid - i nogle løb i udlandet er det
nogle gange ligefrem DET der er det svære, og transportruterne i Kolding
Enduro var helt enormt fede, og også passende svære (man skulle bl. a.
gennem en ondskabsfuld å). Enduro ER mere end bare at kunne køre stærkt, det
er også at være ordentlig forberedt, at kunne bringe cyklen hel i mål, og
nogle gange et minimum af kundskaber i kortlæsning.

I Bredde klassen vandt Thomas Carlsen en overlegen sejr - igen. Han vandt
også DM. Han var nervøs op til løbet, og i dagene inden, monterede han nye
dæk for og bag, noget der ikke er normalt for den normalt meget
over-sparsommelige Thomas. Jeg tror også han har gået cyklen igennem mange
gange for at være sikker på at alt var tip-top. Hans teknik er meget
overlegen, de mange år i trial'ens danmarkselite har lært ham nogle ting om
køreteknik, men hans fysik er faktisk tilsvarende ringe, og det er ikke
optimalt i en sport som enduro (enduro - endurance). Men han tog sejren i
samme overlegne stil som i flere af årets andre løb.

Mit eget løb? Tjah, stilen var lagt da det begyndte at regne under
instruktionen kun 10 minutter før start. Og så regnede det resten af dagen!
Jeg gad BARE ikke! Det var nu sjovt at gå rundt og kigge på de andre cykler:
Der er godtnok mange af de nye KTM 4-taktere, en enkelt var faktisk så ny at
den ikke havde været startet! Og den var sort og ond at se på. Det vrimler
med KTM og Gasgas, men Husqvarna er stadig godt representeret, og det er
Yamaha også. Ingen Kawasakier, ingen Suzukier og kun en enkelt Honda. Og så
en enkelt Husaberg. Uhada nogle fede cykler.

Starten gik, og jeg vedtog i mit stille sind, at hvis jeg blev gennemblødt,
så udgik jeg bare. Første prøve var fed. Et svært spor i en grusgrav der
stillede krav til teknikken. Desværre var der en enorm vandpyt midt på den
eneste langside, som jeg tonsede igennem med 500km/t. Jeg kunne ligeså godt
være hoppet i en sø. FORSATANDAOSSE! Nå, jeg var godtnok våd, men ikke kold,
så jeg trillede mod næste prøve. Jeg kunne ikke helt finde ud af kortet, så
det gik i ged, og jeg kom lidt for sent til næste prøve, det kostede 5
minutter. Lort. Prøven var ægte enduro: En masse meget kuperet eng og en
masse meget tæt skov. Det spillede bare SLET ikke. Jeg fjumrede rundt og gik
i stå hele tiden. Min KTM var for lang til at kunne snoes om de skide træer,
den var for voldsom til at kunne finde en rytme der passede, den rykkede for
hårdt til at kunne finde bid i den våde jord og der var alt muligt galt (som
dybest set dækkede over at jeg kørte elendigt). Jeg var våd til skindet,
nedbrudt, mismodig og langsom. Men jeg trillede videre til næste prøve.
Næste prøve var 1/3 våd stubmark, 1/3 våd leret motocross bane med store
bakker og 1/3 våde skrænter af græs og ler. Sikke noget pis. Jeg startede ud
med at ligge bag Poul på stubmarken. Poul kører på "min" gamle Yamaha WR
200, den jeg kørte på sidste sæson, og den er ikke voldsomt kraftfuld, men
den er kanon let at køre og kan finde bid overalt, især når det bliver
svært. Jeg kunne køre meget hurtigere end ham på stubmarken, men jeg havde
smidt brillerne fordi regnen havde ødelagt min roll-off, og strålen fra den
ikke-helt-kraftløse WR fyldte min hjelm op med pladder. Da jeg endelig slap
forbi ham, var vi ude af stubmarken, og inde på motocrossbanen. Vi fulgtes
rundt på banen en kilometer (jeg håber han fik strålen midst et par gange!)
og da vi kom ud på græsskråningerne kunne man se hvad der kører bedst på
brun sæbe: Det er ikke en 65 hestes KTM, næh, her er en 35 hestes Yamaha
noget lettere at få fart på. Jeg kom til at røre gassen, og mens jeg lavede
piruetter i græsset, trillede Poul forbi mig. Jeg måtte SLÆBE KTM'en op ad
en skrænt der bare var for glat til at jeg kunne køre op, og efter det var
jeg tappet for kræfter. Det var HELT udsolgt. Da jeg kom ud fra prøven, var
jeg indstillet på at opgive. Jeg var egentlig godt tilfreds. Det pis-regnede
og alligevel havde jeg kørt halvdelen af løbet. Flot klaret Claus! Men NU
pakker vi lortet sammen for i dag. Så kom Brian gående forbi i civilt tøj?!?
Brian, som ligger sølle 1 point foran mig i den samlede DM stilling.
"Brian, hvad er der sket?"
"Jeg gider ikke mere. Det er for glat. Den der prøve var helt umulig. Jeg er
udgået."
Satans osse. Dybt inde i mit baghoved var jeg godt klar over at jeg så var
nødt til at køre resten af løbet, og jeg var gennemblødt, jeg var lortebrun
fra top til tå, og jeg lugtede af ged. Satans osse.

Jeg kæmpede mig gennem endnu to prøver uden at finde bare skyggen af en
rytme, alt gik galt, jeg tiltede og klemte fingrene mellem styr og
koblingsgreb, jeg tiltede mens jeg trillede baglæns ned ad en bakke jeg
havde undervurderet, jeg hamrede skulderen ind i et træ... Det gik bare
elendigt. Men jeg tænkte "Hvis det bliver FOR træls, så skider jeg på det
hele og udgår, gør jeg." Så træls blev det bare aldrig, og det er næsten
mest træls. Sidste prøve var stubmark/motocrossbane/græsskråninger igen, og
den var nu så glat at jeg lynhurtigt besluttede at opgive at køre stærkt, nu
skulle jeg bare overleve. Jeg har aldrig oplevet noget lignende! Der var så
glat at man kunne vælte mens man kørte ligeud med jævn fart. I sidste sving
var der godt overblik over hele banen, så der havde en flok af mine dårlige
off-road kammerater taget opstilling, hæ, så jeg sendte alle 65 hyp-heste i
galop, for at prøve om jeg kunne flytte lidt af banen ud til dem. Jeg tror
det lykkedes, for de råbte og skreg som om nogen havde smidt en spand møg i
hovedet på dem.

Jeg kom i mål. Dagen havde været en blandet fornøjelse for Aalborg Off-Road
MC Klub. Thomas vandt, så han var glad. Poul blev 4'er og jeg blev 6'er så
Poul var også glad, og jeg så det som en total fiasko. Fint nok med en 6'te
plads, men at blive slået af Poul er forfærdeligt. Der er 22 klubaftener ved
baren til næste sæson starter, så jeg vil gætte på at han vil minde mig om
vores indbyrdes placeringer ca. 22 gange før jeg kan komme til at lukke
munden på ham igen. Fuck. SonoSøren blev vistnok 9'er af de 15 startende, og
det var sgi flot kørt - jeg havde faktisk ikke troet han kunne komme igennem
den sidste af prøverne, men det ku han! Men han har nu heller ikke det
ringeste udstyr mellem benene, ja, altså, han har købt en WR200, så det er
nok ikke helt så umuligt som da han kørte DT125R. Stakkels Niels Pein måtte
udgå igen. Han fik en punktering på et uheldigt tidspunkt, og med udsigt til
1 times straftid på alle prøver sætter man sig ikke til at lappe i silende
regn. Ib satte nu dagens rekord: Han blev taget i en fartkontrol med 67 i en
50 km/t zone, og så fik han en lille 500 kr's bonus for en for kort
bagskærm. Kort efter tabte han kæden så den slog hul i motorblikken, og så
var han også ude. Det var ikke hans dag.

Jeg var nu ikke helt utilfreds da vi rullede hjemad, for en 4. plads i DM er
mit bedste resultat til dato. Næste år vil jeg prøve om jeg kan gøre det
endnu bedre, men det bliver nok ikke helt let. Slet ikke hvis det bliver
regnvejr.
Søndag vaskede jeg motorcykel. Det var en større omgang, og midt i det hele
knækkede bolten til sidestøttebenet, og cyklen dejsede om på fortovet med et
graciøst KLASK!

Mvh.
Rittig

Fra : Claus Rittig

Dato : 17-09-01 16:43

> Søndag vaskede jeg motorcykel.

Og til alle højtryksrenser-haderne: Giv mig lige et bud på hvordan man
ellers skulle angribe dette problem.
Se billeder i dk.Binaer.motor under topic: KTM efter Kolding Enduro

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-09-01 17:02

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev:
> Se billeder i dk.Binaer.motor under topic: KTM efter Kolding Enduro

*lol* Hvor mange meter kan du få en kæde til at holde?

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Pein

Dato : 17-09-01 18:36

Claus Rittig skrev ...
>Se billeder i dk.Binaer.motor under topic: KTM efter Kolding Enduro

Ja ok, den er beskidt, men det er da jævnligt værre. Man kan da stadig
udpege de enkelte hoveddele på motoren, læse dit startnummer, og se den er
orange.

Jeg ved heller ikke hvad man skulle gøre uden højtryksrenser. Jeg har købt
den mindste type, der ikke slår alt for hårdt, det er fint nok.

Pein.
Skuffet over at udgå med materiel skade i sæsonens 2 sidste løb.

Fra : Armand

Dato : 17-09-01 20:38

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> [...]
> ellers skulle angribe dette problem.
> Se billeder i dk.Binaer.motor under topic: KTM efter Kolding Enduro

Sådan som vejret har artet sig på det sidste, skulle en nat udenfor i
styrtregnen vel også kunne gøre det :-/

--
Armand.
(som følte sig truffet)

Fra : Pein

Dato : 17-09-01 21:11

Armand skrev ...

>Claus Rittig skrev ...

>Sådan som vejret har artet sig på det sidste, skulle en nat udenfor
>i styrtregnen vel også kunne gøre det :-/

Det har jeg faktisk prøvet
Det giver ikke rigtigt noget brugbart resultat, andet end let 1-lags
mudder på sæde, tank og skærme.

Pein
(som desværre ikke blev særligt beskidt i weekenden)

Fra : Søren L Hansen

Dato : 17-09-01 22:11

> [...]
> ellers skulle angribe dette problem.
> Se billeder i dk.Binaer.motor under topic: KTM efter Kolding Enduro

Enig, jeg tog jo over til min bror i Odense, han havde lånt en
højtryks-puler til nogen fliser, sådan en rigtig landbrugsmodel der kan give
store mængder vand. Det tog nok alligevel en halv time at vaske bare
nogenlunde. Og så tog vi en tur i noget moseagtig bagefter, suk...
Det med at lade den stå i regnen virker ikke en døjt, heller ikke selvom man
kører 250 km med den på traileren.

Ang. Kolding, det var i sjov dag alligevel, selvom det regnede, og vi blev
lidt våde, og den onde å vi skulle igennem hvor der lå nogen sten der gjorde
at man absolut gik i stå og måtte sætte foden ned... Jeg var heldig med
starttiderne og nåede alle prøverne til tiden, men jeg synes alligevel jeg
burde have gjort det bedre, men jeg henholder mig til at jeg havde siddet
under en time på maskinen, der er anderledes end min racer-DT (eneste DT125
i DK med Öhlinsdæmper?) og min bagbremse ikke virkede.
Men ellers var det en fin dag der passede mig godt.

Og tak for beretningen, jeg orker ikke at smøre det ned selv.

Og ærgeligt for dig Niels.

S.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 18-09-01 20:58

Hej Søren...

> under en time på maskinen, der er anderledes end min racer-DT (eneste
DT125
> i DK med Öhlinsdæmper?) og min bagbremse ikke virkede.

Hmm, hvad gik galt. Både bremse, og hvorfor kun 1 time i sadlen når du har
haft cyklen i næsten en uge inden løbet?

Ellers tillykke med debut'en på den "nye" cykel. Jeg håber du er tilfreds
med den.

Mvh Jesper (fhv. WR200 ejer)

Fra : Søren L Hansen

Dato : 18-09-01 22:50

"Jesper Nielsen" <jln@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> haft cyklen i næsten en uge inden løbet?
>
> Ellers tillykke med debut'en på den "nye" cykel. Jeg håber du er tilfreds

HAHA, ja, jeg er meget tilfreds, men den ene "glider" i caliperen var groet
fast, så det var grunden til at bremsen ikke var for god. Jeg satte nye
klodser i, men det var ikke nok. Nu har jeg smurt den op, og det styrer
bare.
Jeg har lige været nede og sætte cykelspeedo på, og andre småting til syn.
Jeg ville have kørt også tirsdag, men sad fast foran en tvskærm, og så blev
det kun køretur onsdag, for resten af ugen var det øsepøseregnvejr.

mvh Søren

Fra : Mads Lund

Dato : 18-09-01 23:09

> Og til alle højtryksrenser-haderne: Giv mig lige et bud på hvordan man
> ellers skulle angribe dette problem.
> Se billeder i dk.Binaer.motor under topic: KTM efter Kolding Enduro

Jeg har gode erfaringer med damprensere hvor man åbner "anden" dysen, så
trykket er stort set 0. Det svarer til at skylle over med kogende vand. Isår
til olie rester er det ekstremt effektivt (desværre også til klistermærker).
Men det er meget venligt ved pakdåser olign.

Mads Lund
RS125RR, vasket 2 gange iår.

Fra : Pein

Dato : 17-09-01 18:43

Claus Rittig skrev ...

>jeg er sikker på Jan alligevel får et DM før eller senere.

Han er ved at blive bedre. Håkon er bekymret.

> [...]
selv,
>og det kan ingen løbsarrangør/bestyrelse/official leve op til.

Jeg så med egne øjne (sammen med 3 andre) at han på prøve 5 med fuldt
overlæg snød, og skar et ordentligt hjørne af ude på marken i venstre
side.
Jeg har dermed mistet respekten for ham og hans resultater.
Han er lynhurtig, meeen....

/Pein

Fra : Thomas Ring Carlsen

Dato : 18-09-01 17:03

Alletiders beretning Claus.

Det var nogle fede prøver de havde lavet, de var lige min kop te, så jeg
havde det sjovt på prøverne....men transporten var nu ikke så sjov.

Jeg vaskede WR'en med vandslange og en spand sæbe. Det tog sin tid...det er
egentlig imponerende at der kan være så meget skidt på en motorcykel

Claus har ret i at jeg var nervøs op mod DM'et. Der var 5 point ned til
Henrik og jeg havde ikke lyst til en sølv- eller broncemedalje, så jeg
gjorde hvad jeg kunne for at forberede mig optimalt...og tja det kostede
godtnok lidt skejsere.

Jeg er ked af at høre at Steen har snydt. Jeg har kendt ham i mange år.
Tilbage i trial tiden var han en af de få A-kørere som ikke havde nykker, da
jeg startede som c-kører. Allerede dengang kunne vi stå og diskutere hvor
der var bid m.v. mens de andre a-kørere var utilnærmelige. Altid hjælpsom og
ærlig. Steen siger tingene meget lige-ud og får sometider sagt det vi andre
kun tænker....og tja det er både godt og skidt alt efter situationen, men
man ved altid hvor man har ham.....troede jeg. Når han snyder bryder han den
ærlige og lige-på natur som han ellers har....ærgeligt.

Vi ses torsdag hvor jeg giver lidt til ganen i anledningen af
danmarksmesterskabet.

Thomas

Fra : Pein

Dato : 18-09-01 21:33

Thomas Ring Carlsen skrev ...

> [...]
den
>ærlige og lige-på natur som han ellers har....ærgeligt.

Til hans forsvar (siden det nu er mig der retter angrebet) vil jeg sige,
at 1) han vandt kun ganske få sekunder på manøvren, 2) han var vist ret
negativ og hammer-træt af det hele, på grund af de faste starttider, som
ifølge Steen ikke hang sammen, og 3) den ene manøvre kan umuligt have
påvirket resultatet.
Så måske var det et udtryk for frustrationer, og en enlig svale, men jeg
har nu stadig mistet en hel del af den respekt jeg havde for ham. Hvad har
han ellers lavet til andre løb? Der var ingen tvivl om, at det var med
fuldt overlæg, og vi var 4 der så det soleklart og undrede os over hvorfor
pokker han gjorde det.

Tilykke med Danmarksmesterskabet Thomas. Ked af jeg ikke kan komme til
klubaften og fejre det.

/Pein