Råstegte kartofler som i Jensens Bøfhus
Fra : Svend

Dato : 17-09-01 16:05

Hej NG

er der nogen der har et tip til hvordan man laver råstegte kartofler så de
bliver præsis som i Jensens Bøfhus ?

mvh

Svend

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 17-09-01 16:22

"Svend" skrev i en meddelelse

> er der nogen der har et tip til hvordan man laver råstegte kartofler så de
> bliver præsis som i Jensens Bøfhus ?

Køb de billigste kattofelbåde su kan finde i Bilka. Evt. fem kilos poser og
gerne dem med masser af sorte og grønne pletter.

Lad dem tø i poserne, så kartofflerne bliver meget bløde og våde. Når de er
helt optøet hælder du dem i et tykt lag ud i en braddepande og hælder for
meget olie over. Så kommer du dem under grillen i 10 til 15 minutter så de
øverste er brandte og de nederste bløde og fulde af olie.

Herefter serverer du dem med en færdiglavet sauce blandet med fløde og
servere dem med en tynd venebøf stegt som fodsål med et vissent blad
bredbladet persille.

Eller sagt på en anden måde.....Jensens Bøfhus laver i mine øjne ikke
kartoffler der er værd at efterligne.....

Tilgengæld kan du med fordel købe nogle kartofler selv og skære i både.
Vende i olie og stege i ovnen til de er sprøde.

God fornøjelse.

Kåre

Fra : Peter Westh

Dato : 17-09-01 16:35

"Kåre Weng Madsen" <kwma00@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Tilgengæld kan du med fordel købe nogle kartofler selv og skære i både.
> Vende i olie og stege i ovnen til de er sprøde.

Tricket er, at når du har skåret dem i både, skal du tørre dem godt af i et
rent visestykke, inden du vender dem i olie, salt, peber og evt. andre
krydderier (rosmarin). Det gør bestemt ikke noget, hvis det er olivenolie.

Hvis bradepanden er varm, før du kommer kartoflerne på, brænder de ikke så
let fast. Steg dem ved 225 i ca 1/2 time, og vend dem efter ca. 1 kvarter,
derefter hver fem-tiende minut.

Har du små kartofler kan de steges hele. De bliver mere melede, men det er
kun godt hvis du har en god sovs.

MVH

Peter

Fra : Fru Hof

Dato : 18-09-01 17:52

> Hvis bradepanden er varm, før du kommer kartoflerne på, brænder de ikke så
> let fast.

læg dem på bagepapir, så sker der ikke noget.

mvh
Tove

Fra : Kæld Gydum \(TDC\)

Dato : 17-09-01 16:37

Kåre Weng Madsen skriver:

> Eller sagt på en anden måde.....Jensens Bøfhus laver i mine øjne ikke
> kartoffler der er værd at efterligne.....

TAK Kåre lige hvad jeg "tænkte" - men kunne ikke få sat ord på.

Uden "humor" ingen god mad ...

Med venlig hilsen
Kæld Gydum

Fra : Svend

Dato : 18-09-01 15:03

> Uden "humor" ingen god mad ...

Ha-ha, vi prøver så. (Jeg troede faktisk at det var noget med en
frituregryde...)

mvh
Svend

Fra : Karsten Klit

Dato : 20-09-01 22:41

Hvor har du ret Kåre.......
Tak for det

Fra : Ole Mogensen

Dato : 21-09-01 09:44

Du har også været derinde ?
Jeg har været derinde 3 gange , første , eneste og sidste gang.

Ole

--
ole.mogensen@fysik.dtu.dk