Hvilket kort istedet for Matrox G400 ?
Fra : Nicholas F. Bryde

Dato : 17-09-01 08:11

Jeg står og overvejer om det kan betale sig at udskifte mit gamle Matrox
G400 med et mere tidssvarende.
Min konfig er :

PIII 800
AOpen AX34 pro II VIA133A chipset
384mb ram bliver måske udvidet med 256mb mere

Kravet er god 2D kvalitet samt bedre 3d performence i spil som Max Payne og
lignende samt en pris lap på under 1000 kr.
Om det er brugt eller nyt er ligemeget.

Har kigget lidt på GeForce2 GTS men er lidt usikker på kvaliten af kortet.

Tak for hjælpen

Nicholas

Fra : Wizeguy

Dato : 17-09-01 10:13

"Nicholas F. Bryde" <nbryde@image.dk> wrote in message
> [...]
og
> lignende samt en pris lap på under 1000 kr.

Hvis ikke du vil ofre mere, så er du faktisk bedre tjent med at beholde dit
Matrox kort. De eneste kort jeg umiddelbart kan se vil opfylde dine krav er
et ATI Radeon 32 MB SDR eller Voodoo 4 4500, men jeg ved ikke hvor de sælger
dem. Prøv www.edbpriser.dk.

> Har kigget lidt på GeForce2 GTS men er lidt usikker på kvaliten af kortet.

GeForce 2 kort har ikke tilnærmelsesvis den samme 2D billedkvalitet som
Matrox. Gainward laver GeForce 2 kort med god 2D billedkvalitet, men ikke
til 1000 kr. De eneste kort der i nærheden er ATI Radeon og Voodoo 4/5.
Bemærk dog at Voodoo kortene bygger på en forældet teknologi og at
producenten 3dfx jo ikke længere eksisterer. Mit råd til dig er derfor at
spare lidt flere penge sammen og så gå efter et Radeon 7500 eller 8500, når
de kommer til Danmark. Sidstnævnte kort skulle være bedre end Matrox i 2D,
da det bl.a. har en Ramdac på 400 MHz! Men prisen bliver ca. 4000 kr. Radeon
7500 kommer til at koste ca. 2000 kr.

---
Mvh
Anders

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 17-09-01 11:10

Wizeguy wrote:

> [...]
> da det bl.a. har en Ramdac på 400 MHz! Men prisen bliver ca. 4000 kr. Radeon

Du bør overveje et Hercules Prophet 4500 (KyroII) kort, omend det koster 12-13
hundrede.

Jeg er meget glad for mit både hvad angår 3D performance og 2D billedkvalitet.
Sammen med en af mine venner har vi sammenlignet det med hans Matrox G450 DH og
i de opløsninger vi kiggede på (1600*1200 og 1920*1440) var der ingen forskel at
spore på den 21' Sony vi testede på, bortset fra nogle få besynderlige moire
effekter med Matrox kortet..

Mvh

Bruno

Fra : Wizeguy

Dato : 17-09-01 14:15

<iddqd@worldonline.dk> wrote in message

> [...]
forskel at
> spore på den 21' Sony vi testede på, bortset fra nogle få besynderlige

Kyro II kortet er bestemt en mulighed, men ikke anbefalelsesværdigt hvis man
har en rigtig god 21-22 '' monitor og har andre præferencer end lige 3D
spil. Ikke fordi billedkvaliteten er dårlig, men fordi Kyro II kun har en
Ramdac på 300 MHz og derfor kke understøtter helt så høje opløsninger og
opdateringshastigheder som konkurrerende kort (Matrox, GeForce 2 og Ati
Radeon), ligesom det også er væsentligt langsommere i 2D applikationer
(f.eks. afspilning af film, etc.). Kyro II er et lavpriskort til spil - ikke
til mere professionelt brug.

---
Mvh
Anders

Fra : Nicholas F. Bryde

Dato : 17-09-01 18:50

> [...]
Radeon

> Du bør overveje et Hercules Prophet 4500 (KyroII) kort, omend det koster

Ok kender ikke rigtig noget til Kyro II kortene.
Hvordan er 3d performance Kyro II kontra G400 Kontra GeForce 2 GTS ?

Fra : Wizeguy

Dato : 17-09-01 19:40

> [...]
>
> Ok kender ikke rigtig noget til Kyro II kortene.
> Hvordan er 3d performance Kyro II kontra G400 Kontra GeForce 2 GTS ?

Kyro II ligger på linie med de almindelige GeForce 2 kort, men langsommere
end GeForce 2 Pro kort som kan fås til samme pris.
---
Mvh
Anders

Fra : Nicholas F. Bryde

Dato : 17-09-01 18:44

"Wizeguy" <anders@herlevkollegiet.dk> wrote in message

> [...]
er
> et ATI Radeon 32 MB SDR eller Voodoo 4 4500, men jeg ved ikke hvor de

Oki
Grunden til at jeg ikke vil ofre mere er, at det kun er ment som ekstra pc
på hjemme netværket.
Jeg venter lidt endnu med at opgradere til en større cpu osv.
Det skal lige siges at jeg bruger W2K adv. server hvis det har nogen
betydning på valg af kort.

> [...]
> Bemærk dog at Voodoo kortene bygger på en forældet teknologi og at
> producenten 3dfx jo ikke længere eksisterer.

Voodoo er udelukket
Ligenu er det mest 3d performancen der tæller.

Det er desværre også udelukket.

Men ellers tak for svarene

Nicholas