Alle disse "forkerte" tanker
Fra : Mr. D

Dato : 16-09-01 20:25

Jeg ved godt, at dette er dk.livssyn.kristendom, og at man - som det er
blevet påpeget til hudløshed de sidste par dage - ikke må poste om WTC
og islamiske terrornetværk. Jeg ved også godt, at når der bliver slået
ned på dem, som alligevel poster, så er det måske ikke så meget fordi
det er off topic, men mere for at prøve at dæmme op for de mere eller
mindre groteske spekulationer i amerikansk selviscenesættelse og
multiarabisk konspiration mod den samlede vestlige verden.

men....

Jeg har ikke lyst at poste mine tanker om det skete i dk.livssyn eller
dk.politik. Jeg kender ingen der, og er ikke interesseret i en "kold"
debat. Hvad der er sket, har på en eller anden måde ramt mange af os,
som vi ikke troede, vi kunne blive ramt. Om man så ikke har slægtninge
eller venner i NY, så finder man alligevel sig selv hylende som en anden
kælling over tragedien. Mange har vel brug for at få det hele vendt, og
det gør man i sin nære omgangskreds, men så sandlig da også her, hvor
man er blandt kendte venner og "fjender". Det er en normal reaktion, og
den burde være tilladt.

Efter angrebet passer vi selvfølgelig på at have de rigtige meninger og
sige de rigtige ting. Som gode vesterlændinge (og dette gælder specielt
de kristne) kan vi ikke kaste skylden på hele den arabiske verden - og
jeg er ganske enig. Stort set alle statsledere fra Vesten har ytret, at
dette ikke er kristendom mod Islam eller Vesten mod de arabiske lande.
Og vi små mennesker siger det samme, som det sig hør og bør - og jeg er
ganske enig

men...

Flere islamiske præster og ledere står frem og siger netop, at dette er
alle muhammedaners kamp mod den vestlige kultur og de vestlige lande.

Pressen - og specielt den amerikanske - har overrasket os alle ved at
vise sig sit ansvar bevidst. Vi har stort set ikke fået billeder og TV
af brændende, lidende og lemlæstede mennesker. Vi ved, de eksisterer,
men de er ikke nået ud til den store offentlighed. En stor tragedie er
sket, og 5.000 mennesker dræbt i et drama, som vi alle har set 24 timer
i døgnet de sidste døgn - dog uden at se ofrene. TV-selskaberne har
været meget nøje med deres transmisioner af mennesker (jeg tør næsten
ikke skrive hvem), der jubler - hvilket jeg bifalder (altså
begrænsningen af disse scener på skærmen). Alt dette har de gjort bl.a.
for at begrænse ramaskriget og overgrebene på minoriteter, som bor i den
vestlige verden - og det er lykkedes meget godt.

men...

Det var ikke blot et par bygninger, der røg. Ofrene er virkelige nok -
og det er de jublende mennesker også.

Vi skal passe på ikke at generalisere. Vi må ikke sige (som en
journalist gjorde) at dette er araberne eller muslimerne - og jeg er
absolut enig. Vi må hele tiden passe på ikke at beskylde en religion, et
land, et folk, eller en regering for dette - og jeg er absolut enig. Dog
er det som om, man vil isolere terroristerne og gøre dem til en lille
gruppe uafhængige fanatikere, selvom de dog har støtte i store dele af
verden. Desamme ledere, som fordømmer handlingen, huser dem i deres
land. Vi må selvfølgelig ikke tænke, mene og sige dette, og vi må ikke
pege fingre og beskylde

men...

Jeg hørte forleden en udsendelse på P1, som blev genudsendt igår. Her
havde man samlet nogle af Danmarks eksperter til at debatere det skete -
og de gav også udtryk for alle de gode og rigtige meninger, som jeg
selvfølgelig deler. Og da man nåede til skyldspørgsmålet - ja, jeg
vidste det selvfølgelig godt - Det er Israels skyld. Om vi fik en ny
istid eller solen eksploderede, så ville det være Israels skyld. Det er
Israels skyld, at en gruppe "uskyldige" fanatikere, der ikke selv kan
gøre for det, bombede WTC. Eksperterne var rørende enige om dette. Og
man ænser ikke proportionsforvrængningerne i dette. Et land på størrelse
med Jylland med 5 mio. ? indbyggere midt i en arabisk verden af mange
mange millioner mennesker. En palæstinensisk tragedie med flygtninge,
der er blevet holdt fanget i endnu højere grad af deres brødre i
flygtningelejre end af Israel selv. En nation, som blot er et lille
punktum i verdens store roman, men som altid får skylden. Eksperterne
var også enige om, at nu måtte USA skifte kurs i Mellemøsten, og begynde
at holde med de (millioner og atter millioner af) arabere - om ikke
andet, så for deres egen skyld. Om USA ikke før kunne se, at de gør en
stor uretfærdighed i at forhindre at det lille Israel bliver udslettet
fra verdenskortet, så må de dog komme på andre tanker nu - fordi de selv
er blevet ramt

Vi skal mene og sige, at det ikke er "den frie verden", disse mennesker
er imod. Det er selvfølgelig USAs overgreb i Mellemøsten, der bekæmpes.
Det er dette, at Mellemøsten holdes uden for den vestlige verdens
velsignelser osv.

men...

Der er penge nok i Mellemøsten. Det er jo hverken Israels eller USAs
skyld, at der findes fattige lande der. Man kunne sagtens fordele
goderne bedre, som Europa gjorde efter 2. verdenskrig, hvor alle hjalp
med at genopbygge staterne. USA hjalp sågar også med, og Tyskland - den
gamle fjende - blev endda hjulpet på fode igen. Vi prøver til en hvis
grad i EU at fordele midler til de fattigste regioner, og det samme
kunne gøres i Mellemøsten. Man behøver ikke lede efter en ydre fjende
for at finde årsagen til fattigdom og nød i nogle lande - og man behøver
da slet ikke vende blikket mod Mellemøstens lille "Jylland" for at give
det skylden. Der er økonomiske midler nok, de sidder blot på meget få
hænder.

Vi skal være "gode", vi skal være sobre, vi skal være besindige midt i
denne tragedie, som har ramt "os" og ikke andre.

men...

Humanistisk Forum mod besættelse og tortur brugte igår anledningen til
at sætte en annonce i Jyllands Posten, hvor de manede til kamp mod vor
tids nazister - Israel. Mange vil vel mene, at dette er smagløst -
ellers står verden da ikke længere.

Se, sådanne og alle mulige andre tanker farer gennem hovedet på mange
mennesker - vil jeg tro - og jeg er absolut ligeglad med "off topic
råbere" - man må kunne bearbejde dem - også i dette forum.

Mr. D

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 16-09-01 22:24

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> mælte sligt:

>Se, sådanne og alle mulige andre tanker farer gennem hovedet på mange
>mennesker - vil jeg tro - og jeg er absolut ligeglad med "off topic
>råbere" - man må kunne bearbejde dem - også i dette forum.

Jeg kan sagtens forstå dig, men samme lov må gælde for Loke som for
Thor. At du føler dette personligt gør det ikke til mindre off-topic.
Jeg kunne ikke forestille mig, du ville være tilfreds med at andre
sendte off-topic indlæg alene med den begrundelse, at de ikke havde lyst
til at sende dem andre steder?

At Israel står i en svær situation er gammelkendte nyheder - det er hvad
der kommer af at insistere på at slå et land op midt i et fjendtligt
område. At Israel alene skulle bære ansvaret for terrorhandlingen i New
York er noget vås - men vi ville næppe have set palæstinensere juble
over tirsdagens ulykke, hvis ikke det var for den behandling, som Israel
støttet af USA har tildelt palæstinenserne. Israel-konflikten har i det
hele taget bidraget umådeligt meget til at skabe denne modvilje imod
vesten i den islamiske verden. Ikke at den er berettiget, men den har en
årsag.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Ja man må sende Lys og Kærlighed til den jord vi bor på. Nogen
mediterer på jordhealing."

Fra : Mr. D

Dato : 16-09-01 21:13

Rasmus Underbjerg Pinnerup <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:c85aqt48b3532c03pl69jblcvu7tutei0q@4ax.com...
> "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> mælte sligt:
>
> Jeg kan sagtens forstå dig,

Fint, så fortsætter jeg min posting af WTC tanker, hvis jeg har behov
for det

Mr. D

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 17-09-01 14:33

On Sun, 16 Sep 2001 22:12:41 +0200, "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk>
wrote:

> [...]
>nyhedsmeddelelse:c85aqt48b3532c03pl69jblcvu7tutei0q@4ax.com...

>Fint, så fortsætter jeg min posting af WTC tanker, hvis jeg har behov

Citatmanipulation. Sætningen lød:
> Jeg kan sagtens forstå dig, MEN [....osv]
(min fremhævelse)

Med venlig hilsen

Lars Erik Bryld ( larserik @ dadlnet.dk )

- bemærk overskydende tegn i mailadressen

Fra : Mr. D

Dato : 17-09-01 19:11

Lars Erik Bryld <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ltsbqtc4q7mgl9t4hsq07qofearf9cc4rc@4ax.com...

> Citatmanipulation. Sætningen lød:
> (min fremhævelse)

Ja, og..? Jeg ved det, du ved det og Rasmus ved det. "Citatfusket" var
så tykt, at stort set alle vel ved det.

Der var ikke så meget mere at sige. Rasmus gentog sin off topic
proklamation, og jeg ytrede min "ligeglædelse" med netiketten i dette
tilfælde.

Mr. D

Fra : Vidal

Dato : 16-09-01 23:04

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3ba50e0b$0$1025$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> som vi ikke troede, vi kunne blive ramt. Om man så ikke har slægtninge
> eller venner i NY, så finder man alligevel sig selv hylende som en anden

Når ulykken rammer er det en fordel at have et
godt og veludbygget TV netværk, der på øjeblikke
kan sprede ulykkens frygtelige detaljer ud over den
ganske verden.

Se, der var jo et frygteligt jordskælv i Indien for et
par månder siden, der slog langt flere ihjel og
ødelagde i sammenhængen langt mere for den
enkelte og nationen end denne WTC ulykke.

Det er jo frygteligt, at 5-10.000 mennesker omkom
i NY, men kongressen bevilgede jo straks $40 mia,
det halve af Danmarks nationalbudget, ikke til at
rette op på skaderne, næ, til at føre krig mod dem,
der forårsagede ulykken.

Vi kan jo føle med de efterladte, men vi ved jo, de vil
blive kompenseret materielt. Vi ved de materielle
skader vil blive rettet op. Er der nogen nation på jorden,
der uden større problemer kan absorbere en sådan
ulykke, er det netop USA.

Vi har så let ved at røres over denne ulykke, vi kan
jo nemt identificere os med de ramte, de hører til i
samme kulturkreds, bor, lever og transporterer sig,
som vi gør, ser de samme tv-kanaler.

Hvorfor kom det indiske jordskælv ikke op her i gruppen
på samme måde, som WTC? Er vi ligeglade med dem, der
ikke ligner os, kan vi ikke forstå, en fattig i et indisk land-
distrik lider ligeså meget som en NewYork-amerikaner,
måske end mere? Eller er det mediedækningen til forskel?
Forstår vi ikke verden, hvis vi ikke kan se den i fjernsynet?

Sådan kan vi rejse så mange forskellige spørgsmål om denne
ulykke og os selv. Gør tv-dækning os til bedre mennesker?
Gør satellit tv os bedre kristne? Mange forkerte tanker...

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Mr. D

Dato : 16-09-01 22:37

Vidal <vidal@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9o3842$n1h$2@egon.worldonline.dk...

> [...]
> godt og veludbygget TV netværk, der på øjeblikke
> kan sprede ulykkens frygtelige detaljer ud over den

Det er klart, at TV mediet er en meget stor faktor i dette. Hvem siger
dig imod?

> [...]
> det halve af Danmarks nationalbudget, ikke til at
> rette op på skaderne, næ, til at føre krig mod dem,

Nåja, det havde jeg helt glemt. Hvor er det godt, du evner på den måde
at sætte det hele i perspektiv. Det gør nok ikke så meget med det
WTCattack alligevel.

> [...]
> ikke ligner os, kan vi ikke forstå, en fattig i et indisk land-
> distrik lider ligeså meget som en NewYork-amerikaner,

Jeg er selvfølgelig helt sikker på, du har ganske ret i dit generelle
menneskesyn. Alle andre end dig er helt sikkert ligeglade med dem, der
ikke ligner os, og de fattige og inderne - det er klart. Det er nok også
derfor vi reagerer så kraftigt på WTC... Nu ved jeg selvfølgelig ikke om
alle vi andre kan lastes for din dårlige samvittighed over ikke at bruge
så meget tid på indere som på amerikanere. Jeg ved heller ikke om alle
vi andre kan lastes for din mangel på overblik, når det gælder
menneskets tragedie i dagligdagen, såsom vold, sygdom og
naturkatastrofer, og så dette, der er et terroristangreb med - indtil
videre uoverskuelige konsekvenser - også for inderne

> Forstår vi ikke verden, hvis vi ikke kan se den i fjernsynet?

Det ved jeg ikke. Så godt kender jeg "jer" ikke

Mr. D

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 17-09-01 14:33

On Mon, 17 Sep 2001 00:04:04 +0200, "Vidal" <vidal@worldonline.dk>
wrote:

> [...]
>distrik lider ligeså meget som en NewYork-amerikaner,
>måske end mere? Eller er det mediedækningen til forskel?

Jeg nævnte det oppe i en anden tråd, men jeg synes det er for nemt at
trivialisere den ene tragedie med henvisning til den anden. Der var
ganske rigtigt forskel i mediedækningen, men der er mange andre
faktorer at tage hensyn til end blot summen af menneskelig lidelse.

En naturkatastrofe er en ret ofte forekommende begivenhed, og vi har
nødhjælpsorganisationer på stand-by parat til at rykke ud til dem. Vel
er hjælpen per definition næsten altid utilstrækkelig, og vel kan man
ikke omgøre tabene af menneskeliv, men noget sker der da - og med det
forbehold at vi nok ikke har givet hele vores ene overskydende
skjorte, sådan som vi rettelig skal, så gør "vi" dog noget.

Denne situation er helt anderledes - der står en menneskelig
beslutning bag berøvelsen af disse tusinder af menneskeliv. Kun ved
anvendelsen af en særdeles perverteret medskyldslogik kan man kalde
disse ofre noget som helst andet end helt uskyldige. Alene dette
forhold adskiller denne katastrofe fra årets øvrige naturkatastrofer.

Og når der ellers er blevet ryddet op og sørget færdigt trænger
spørgsmålet sig stadig på: Hvad kan vi gøre for at det aldrig sker
igen. Modsat naturkatastrofer, så er vi her netop oppe imod noget som
i princippet burde kunne forhindres.

Og siden vi i øvrigt er inde på en af de ondeste handlinger et
menneske er i stand til at begå, så kan vi vel netop akkurat snige det
indenfor gruppens erklærede formål, hvis vi holder fokus.

Fra : MartiN

Dato : 17-09-01 23:45

On Mon, 17 Sep 2001 00:04, "Vidal" wrote:

> [...]
>
>Sådan kan vi rejse så mange forskellige spørgsmål om
>denne ulykke og os selv.
>
>Gør tv-dækning os til bedre mennesker?..

Gid vi må lære at skelne mellem Guds værk
og menneskeværk. Jfr. det Jesu ord:
"Jeg kan intet gøre uden Gud!"
--

Mvh, pmn.

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 17-09-01 13:06

Mr. D <s-griis@post5.tele.dk> skrev...

> TV-selskaberne har
> været meget nøje med deres transmisioner af mennesker (jeg tør næsten
> [...]

Blot lige en kort (off topic) kommentar til dette med de jublende mennesker.

Der er kommet påstande frem om, at CNN har brugt et 10 år gammelt klip af
jublende palæstinensere - det klip med (bl.a.) de nærmest hysterisk jublende
små drenge - det klip der chokerede os alle voldsomt, da de kunne vise det i
tirsdags.
Tilsyneladende fik det visse smågrupper af unge herhjemme til at "parodiere"
jubelscenerne blandt andet i København og Vollsmose.

Men klippet var altså muligvis ikke "ægte" - til gengæld har det fostret et
hav af had i de fleste af os. Hvor meget mon der bliver manipuleret med os?

(Se evt. mere på: http://www.infopaq.dk/default.asp?artno=31936&Cat=2)

Christina

Fra : Erik

Dato : 17-09-01 19:36

"Christina Puhakka Egholm" <christina.egholm@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:9o4ou0$ejn$1@sunsite.dk...

> [...]
et
> hav af had i de fleste af os. Hvor meget mon der bliver manipuleret med

Der er intet nyt under solen, WTC terroren er heller ikke ny. Det er
størrelsen
der gør forskellen.

Det er som med arbejdsulykker, der skal ske en stor ulykke før sikkerheden
bliver bragt i orden.

Erik

Fra : Mr. D

Dato : 17-09-01 19:21

Christina Puhakka Egholm <christina.egholm@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9o4ou0$ejn$1@sunsite.dk...
> Mr. D <s-griis@post5.tele.dk> skrev...
>
> Der er kommet påstande frem om, at CNN har brugt et 10 år gammelt klip
af
> jublende palæstinensere -

Med mindre man har en speciel politisk agenda, kan man vel ikke bruge
denne som generel betegnelse for mediedækningen af WTC. Den er vel
nærmere undtagelsen, som har bekræftet regelen, og man kunne have
forventet, at specielt de amerikanske medier havde gjort meget, meget
mere i dette og i udpenslingen af katastrofen. Det er (indtil nu) ikke
sket.

Mr. D

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 17-09-01 17:11

> [...]

fostret et
> hav af had i de fleste af os. Hvor meget mon der bliver manipuleret

Rigtig meget er jeg bange for!

så slå koldt vand i blodet venner )

> (Se evt. mere på: http://www.infopaq.dk/default.asp?artno=31936&Cat=2)

Jeg checker i aften

--
mvh. Niels
http://steg.dk

Fra : MartiN

Dato : 17-09-01 23:09

On Mon, 17 Sep 2001 14:05, "Christina Puhakka Egholm" wrote:

> [...]
>jublende palæstinensere - det klip med (bl.a.) de nærmest hysterisk jublende

Skulle det i grunden være off-topic at forholde sig til vilkår og
begivenheder i verden omkring os, når blot det sættes i relief
ved investering af et kristent livssyn?..
Jeg synes, det er helt på sin plads at udtrykke sin foragt for
massemediernes manipulation af meningsdannelsen.
--

Mvh, pmn.

Fra : MartiN

Dato : 18-09-01 12:02

> [...]

>hav af had i de fleste af os. Hvor meget mon der bliver manipuleret med os?

Det har netop været bragt i "Horisont" på DR1 -angivelig som
passerende samtidig med Arafats donoration af blod...

I det hele taget kan vi næppe tage bestik efter diverse forlydender,
når det gælder om at holde kursen!

--

Mvh, pmn.