Oprettelse af felter i eksisterende tabell~
Fra : Humlebien

Dato : 16-09-01 16:46

Hej

Jeg har ledt og ledt og ledt........:((
Er der nogen der pege i den rigtige retning til videre studier af (eller
komme et eksempel på) hvordan man opretter et nyt felt i en eksisterende
tabel. (Formodetnlig noget SQL. )

Søren

Fra : Lars Nielsen

Dato : 16-09-01 17:09

Det kommer an på databasen. Nogle databaser understøtter løbende
tildeling af felter. Andre gør ikke: Typisk laver man en temp tabel, -
kopierer data hertil. Sletter den gamle tabel. Opretter ny tabel med
de rigtige felter og kopierer til sidst data tilbage.

Mvh,
Lars

Fra : Humlebien

Dato : 17-09-01 09:48

Hej Lars
Tak for dit svar; men det var nu ikke lige det jeg ledte efter.

Aktuelt har jeg en Paradoxdatabase, hvor jeg vil udvide databasen med et
ekstra felt, altså en ekstra tupel og ikke noget med datatransport eller
ligendene. Man kan via SQL oprettet en hel database med et antal felter i
tabellen. Det jeg ønsker er at udvide en eksisterende tabel. Kan det lade
sig gøre???
Søren

Fra : Thomas Riedel

Dato : 17-09-01 09:54

Ja da

Gå ind i databasedesktoppen.
Åbn den tabel der skal ændres.
Vælg Restructure Table og tilføj /ret /slet felter
Du mister ikke nogen data herved.

I SQL databaser skriver du:

Alter table1 drop felt1

og f. eks

alter table1 add felt2 varchar(20)

--
Thomas Riedel, LogiHouse

Fra : Humlebien

Dato : 17-09-01 12:06

Tak til Thomas

Men det er stadig ikke løsningen.
Jeg prøver at lave et program, hvor der kan tilføjes ekstra felter i
databasen direkte fra programmet.
Søren

Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 18-09-01 20:02

> Tak til Thomas
>
> Men det er stadig ikke løsningen.
> Jeg prøver at lave et program, hvor der kan tilføjes ekstra felter i
> databasen direkte fra programmet.
> Søren

Jeg tror det er noget ligende dette du søger, som ganske rigtig er en SQL
sætning

qryTest.Add('ALTER TABLE TEST');
qryTest.Add('ADD NUMMER INTEGER');
qryTest.ExecSQL;

Tilføjer feltet NUMMER som et integer felt til Table TEST

Du kan sætte andre/flere parametre så som CHAR(60) osv. men det kan du selv
dykke lidt i - søg evt på ALTER TABLE på nettet.

Har du stadig problemer, så skriv igen

Mvh
Ulrik

Fra : Humlebien

Dato : 19-09-01 09:40

Hej Ulrik

Tak for din "pegepind" som fik mig i den rigtige retning :))))) Tak skal du
ha'.
Søren