Skal fra citrusfrugter
Fra : Jesper

Dato : 16-09-01 09:42

Nogen der ved om almindelige citroner og appelsiner er tilstrækkeligt fri
for sprøjterester til at skallen kan anvendes til madlavning, eller om man
nødvendigvis skal holde sig til økologiske?

--Jesper

Fra : Rick Madsen

Dato : 16-09-01 10:52

Jesper skrev:

> Nogen der ved om almindelige citroner og appelsiner er tilstrækkeligt fri
> for sprøjterester til at skallen kan anvendes til madlavning, eller om man
> nødvendigvis skal holde sig til økologiske?

"Better safe than sorry", som man siger; brug kun økologiske skaller.

hvm

Fra : Neta & Peter

Dato : 16-09-01 13:26

"Jesper" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse news:9o1ohp$9r4$1@sunsite.dk...

Jeg bruger helt uden bekymring almindelig citronskal som krydderi. Men hvis
du skal lave marmelade eller andet, hvor du bruger større mængder, er det
nok en anden sag.

Fra : Kristina Søndergaard

Dato : 16-09-01 20:28

> Nogen der ved om almindelige citroner og appelsiner er tilstrækkeligt fri
> for sprøjterester til at skallen kan anvendes til madlavning, eller om man
> nødvendigvis skal holde sig til økologiske?

jeg bruger altid alm. citrusfrugter i min madlavning/bagning, og hverken jeg
eller mine spisende gæster er endnu (7-9-13) blevet syge

/kristina

Fra : Christian Bech

Dato : 25-09-01 13:16

Kristina Søndergaard <Kristina_sondergaard@hotmail.com> wrote:

> jeg bruger altid alm. citrusfrugter i min madlavning/bagning, og hverken jeg
> eller mine spisende gæster er endnu (7-9-13) blevet syge

....endnu

--
"Gott sei dank; er war immer aldeles kaput."
- Hans Peter Holm.

Fra : Emil

Dato : 16-09-01 21:18

On Sun, 16 Sep 2001, Jesper wrote:

>Nogen der ved om almindelige citroner og appelsiner er tilstrækkeligt fri
>for sprøjterester til at skallen kan anvendes til madlavning, eller om man
>nødvendigvis skal holde sig til økologiske?

Citroner bliver ofte behandlet med stoffet Diphenyl (70 mg/kg).
Det kan delvis fjernes ved at børste skallen i varmt vand tilsat
et opvaskemiddel, og herefter i koldt vand.

Det kan ikke fjernes helt. Så hvis du spiser mange citronskaller
dagligt, bør du nok i stedet bruge de økologisk dyrkede.
I almindelighed er det tilstrækkeligt at vaske dem.

m.v.h. Emil

Fra : Kristian Stephansen

Dato : 24-09-01 23:36

"Emil" <emilsen@image.dk> wrote in message
[klip]

> Det kan ikke fjernes helt. Så hvis du spiser mange citronskaller
> dagligt, bør du nok i stedet bruge de økologisk dyrkede.
> I almindelighed er det tilstrækkeligt at vaske dem.

Kan man nu være helt sikker, også med de økologisk dyrkede? Jeg mener at
have læst et sted, at også disse kan være overfladebehandlede (men det kan
jeg nu ikke forstå).

/ Kristian

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-09-01 05:00

Kristian Stephansen skrev:

> Kan man nu være helt sikker, også med de økologisk dyrkede?
> Jeg mener at have læst et sted, at også disse kan være over-
> fladebehandlede (men det kan jeg nu ikke forstå).

Teknisk set er der ikke noget til hinder for at dyrke citronerne
økologisk og så overfladebehandle dem bagefter. Etisk, derimod,
er det en betænkelig affære.

Eller siger Ø-mærke-reglerne noget om hvorvidt man må oevrflade-
behandle økologisk dyrkede produkter?

// Klaus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-09-01 05:07

Kristian Stephansen skrev:

> [...]

Teknisk set er der ikke noget til hinder for at dyrke citronerne
økologisk og så overfladebehandle dem bagefter. Etisk, derimod,

Eller siger Ø-mærke-reglerne noget om hvorvidt man må overflade-

Fra : Mads Toftum

Dato : 25-09-01 11:34

On Tue, 25 Sep 2001 06:06:31 +0200, Klaus Alexander Seistrup
<nospam2001sep@magnetic-ink.dk> wrote:

> Teknisk set er der ikke noget til hinder for at dyrke citronerne
> økologisk og så overfladebehandle dem bagefter. Etisk, derimod,
> er det en betænkelig affære.

Enig - men det ser ikke ud til at genere mange af producenterne

> Eller siger Ø-mærke-reglerne noget om hvorvidt man må overflade-
> behandle økologisk dyrkede produkter?

AFAIK så er det ikke tilladt med det danske Ø-mærke, men øko reglerne
er ikke nær så stramme længere sydpå. Så du kan nemt risikere at
økologiske citrus frugter er overflade behandlede.

vh

Mads Toftum
--
`Darn it, who spiked my coffee with water?!' - lwall