Andet multimedie
Progressive JPEG's virker tilsyneladende i~
Fra : Madsen

Dato : 15-09-01 18:15

Hej,

Jeg har flere gange set på nettet at man kan få JPEG til at rulle ned
af skærmen lidt alle GIF og dens Interlaced-funktion. Egentlig troede
jeg at progressive JPEG's var det der skulle til, men det virker ikke
når jeg bruger Photoshops Save for Web og har et kryds i det felt.
Hvad er tricket?

Jeg vil have det skal komme rullende lidt ad gangen og ikke først
komme frem på skærmen når hele billedet er hentet.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-09-01 18:57

Sat, 15 Sep 2001 19:15:12 +0200, skrev "Madsen"
<madsens@whomail.dk>:

>Jeg vil have det skal komme rullende lidt ad gangen og ikke først
>komme frem på skærmen når hele billedet er hentet.

Ganske vidst er jeg ikke den store grafikekspert, men jeg vil da
prøve med et svar.

Det skulle det også gerne gøre.
Men vidst kun, hvis det er på en htmlside, så uploader du bare
billedet og linker dertil, så vil ikke »rulle«.

Prøv evt. at se, hvor jeg lavede to testbilleder i Photoshop og
med Acdsee.
<http://home13.inet.tele.dk/smedpark/test/photoshop.htm>

De kommer begge »rullende« hos mig.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Finn Jensen

Dato : 15-09-01 19:06

news57qt0dcr8dh5569klhhj7etgdpr6q0ci@news.tele.dk...
> Prøv evt. at se, hvor jeg lavede to testbilleder i Photoshop og
> med Acdsee.
> <http://home13.inet.tele.dk/smedpark/test/photoshop.htm>
>
> De kommer begge »rullende« hos mig.

Det gjorde de ikke her..de kom begge på samtidig...måske det afhænger af
hastighed fra brugerens forbindelse??. Jeg har en hurtig ADSL og har kommer
der næppe noget rullende??.

Men måske med analog eller ISDN virker det??

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-09-01 19:24

Sat, 15 Sep 2001 20:05:47 +0200, skrev "Finn Jensen"
<info@shannon-fly-dressing.dk>:

>Det gjorde de ikke her..de kom begge på samtidig...måske det afhænger af
>hastighed fra brugerens forbindelse??. Jeg har en hurtig ADSL og har kommer
>der næppe noget rullende??.

Hvis du har adsl, så er det meget tænkeligt at det går så stærkt,
at man ikke ser det.

>Men måske med analog eller ISDN virker det??

Og det er, hvad jeg bruger (isdn).

Men du kan prøve med
<http://home13.inet.tele.dk/smedpark/test/stor.htm>, her fylder
billedet 1.1 MB (det er det samme, men ikke komprimeret så
meget).

Så her er der måske en chance for at du kan se det.

--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Madsen

Dato : 15-09-01 19:28

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev:

> <http://home13.inet.tele.dk/smedpark/test/stor.htm>

Er det fra Photoshop eller fra Acdsee?

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-09-01 19:50

Sat, 15 Sep 2001 20:28:16 +0200, skrev "Madsen"
<madsens@whomail.dk>:

>Er det fra Photoshop eller fra Acdsee?

ACDSee.

Så vidt jeg kan se, så kan man ikke gemem det i Photoshop og
progressivt uden, at gemme det for web og dermed bliver det
komprimeret til omkring de 300 KB.

Men, hvis du ved, hvor jeg gemmer det progressivt uden at
optimere det, så fortæl.

Jeg kender ikke ret mange kroge i Photoshop, så derfor kunne jeg
ikke andet.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Madsen

Dato : 15-09-01 20:01

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev:

> ACDSee.

Ja, det tænkte jeg nok.

> Så vidt jeg kan se, så kan man ikke gemem det i Photoshop og
> progressivt uden, at gemme det for web og dermed bliver det
> komprimeret til omkring de 300 KB.

Hvis man stiller Quality=100 inde i Save for Web-vinduet, så burde
det ikke være ret meget den komprimerer billedet, eller det har du
måske prøvet?

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-09-01 20:13

Sat, 15 Sep 2001 21:01:27 +0200, skrev "Madsen"
<madsens@whomail.dk>:

>Hvis man stiller Quality=100 inde i Save for Web-vinduet, så burde
>det ikke være ret meget den komprimerer billedet, eller det har du
>måske prøvet?

Det er jo ørene man først bliver døv på eller hvad det nu er man
siger...

Her er den savet for web i photoshop med 100 %
<http://home13.inet.tele.dk/smedpark/test/stor_2.htm>
fylder så 1.23 MB

Men der kommer ikke noget rul.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Madsen

Dato : 15-09-01 20:34

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev:

> Det er jo ørene man først bliver døv på eller hvad det nu er man
> siger...

Noget i den retning ;)

> Her er den savet for web i photoshop med 100 %
> <http://home13.inet.tele.dk/smedpark/test/stor_2.htm>
> fylder så 1.23 MB
>
> Men der kommer ikke noget rul.

Heller ikke her. Enten er det funktionen i Photoshop der ikke
fungerer i IE, eller også er det bare IE der er noget skrammel.
Jeg bruger indtil videre Acdsee hvis jeg vil være progressiv og
tak for at bringe lidt lys over sagen. :)

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-09-01 21:43

Sat, 15 Sep 2001 21:33:33 +0200, skrev "Madsen"
<madsens@whomail.dk>:

>Heller ikke her. Enten er det funktionen i Photoshop der ikke
>fungerer i IE, eller også er det bare IE der er noget skrammel.

Jeg tror, at det er IE, der åbentbart ikke kan lide Photoshop.

Når jeg henter billedet med Opera 5.12 eller Netscape 4.78, så er
Photoshop rigtige progressive.

Hvilket vil sige at hele billedet vises stort set med det samme,
men i lav kvalitet og så bliver det gradvist bedre.

Se evt. <http://home13.inet.tele.dk/smedpark/test/opera.jpg>,
hvor du kan se at hele billedet bliver vist og der er kun hentet
80 KB af billedet, men det er uskarpt.

>Jeg bruger indtil videre Acdsee hvis jeg vil være progressiv og
>tak for at bringe lidt lys over sagen. :)

Men som sat, ACDSees viser IE heller ikke helt korrekt, men bedre
end Photoshop.

--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Madsen

Dato : 15-09-01 22:37

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev:

> Jeg tror, at det er IE, der åbentbart ikke kan lide Photoshop.

Ja, eller omvendt ;)

> [...]
>
> Se evt. <http://home13.inet.tele.dk/smedpark/test/opera.jpg>,
> hvor du kan se at hele billedet bliver vist og der er kun hentet

Det er også sådan beskrivelsen i Photoshops hjælpefil siger det
skal foregå når et billede er stillet til progressiv JPEG:

»Select Progressive to create an image that displays progressively
in a Web browser. The image will display as a series of overlays,
enabling viewers to see a low-resolution version of the image be-
fore it downloads completely. The Progressive option requires
use of the Optimized JPEG format.«

> Men som sat, ACDSees viser IE heller ikke helt korrekt, men bedre
> end Photoshop.

Ja, det kunne jeg tydeligt se på det du sendte i første omgang.
Det kom da i det mindste trinvis frem på skærmen og ikke først
når 80-90 % af det var hentet som med Photoshop.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-09-01 23:14

Sat, 15 Sep 2001 23:37:06 +0200, skrev "Madsen"
<madsens@whomail.dk>:

[Indlæg fraklippet]

Forrresten dit billede på
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/test/> er også
rigtig progressivt i Opera og Netscape.

--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Madsen

Dato : 15-09-01 23:55

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev:

> Forrresten dit billede på
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/test/> er også
> rigtig progressivt i Opera og Netscape.

Så må det afgjort være en IE-bug.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 16-09-01 00:18

Sun, 16 Sep 2001 00:55:11 +0200, skrev "Madsen"
<madsens@whomail.dk>:

>Så må det afgjort være en IE-bug.

Se evt. Opera screendump
<http://home13.inet.tele.dk/smedpark/test/madsen.jpg>
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Madsen

Dato : 16-09-01 00:27

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev:

> Se evt. Opera screendump
> <http://home13.inet.tele.dk/smedpark/test/madsen.jpg>

Ja, det ser jo unægtelig ud som om det virker bedre i Opera.
Gad vide om det er galt i alle versioner af IE? Var det 5.5 du sad
med, eller?

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 16-09-01 00:31

Sun, 16 Sep 2001 01:26:58 +0200, skrev "Madsen"
<madsens@whomail.dk>:

>Gad vide om det er galt i alle versioner af IE? Var det 5.5 du sad
>med, eller?

IE 6, men jeg starter lige Win 98 op om lidt og prøver med IE 5.5
(og 4).
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 16-09-01 00:58

Sun, 16 Sep 2001 01:30:30 +0200, skrev Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk>:

>IE 6, men jeg starter lige Win 98 op om lidt og prøver med IE 5.5
>(og 4).

I IE 4 og 5.5 opfører det sig ligesom i IE 6 (og som jeg forstår
på samme måde som hos dig).

I Netscape 6 bliver det også vist korrekt.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Madsen

Dato : 16-09-01 01:04

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev:

> I IE 4 og 5.5 opfører det sig ligesom i IE 6 (og som jeg forstår
> på samme måde som hos dig).
>
> I Netscape 6 bliver det også vist korrekt.

Shit happens! Nå, men det er der jo ikke noget at gøre ved
ud over at skifte browser.

Tak for hjælpen Knud.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Madsen

Dato : 15-09-01 19:17

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev:

> Prøv evt. at se, hvor jeg lavede to testbilleder i Photoshop og
> med Acdsee.
> <http://home13.inet.tele.dk/smedpark/test/photoshop.htm>

Hos mig er det billedet fra Acdsee der gør som jeg gerne vil have
det skal gøre. Billedet fra Photoshop kommer først frem når baren
der viser hvor langt IE er med at åbne billederne, når op omkring
de 80 %. Billedet fra Acdsee kommer stødt og roligt rullende lige
fra starten af.

Det her billede kommer også først frem hos mig når IE næsten
er færdig med at hente det:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/test/>
Det "ruller" godt nok, men ikke fra samme øjeblik IE begynder at
hente det ned, som dit nederste billede fra Acdsee gør.

Måske man skulle til at smide dem igennem Acdsee. :)

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-09-01 19:40

Sat, 15 Sep 2001 20:17:18 +0200, skrev "Madsen"
<madsens@whomail.dk>:

>Det her billede kommer også først frem hos mig når IE næsten
>er færdig med at hente det:

Nul huller - øhh. jeg mener nul rulleri, kommer også først når
det er loadet.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Madsen

Dato : 15-09-01 20:03

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev:

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/test/>

> Nul huller - øhh.

:)

> jeg mener nul rulleri, kommer også først når det er loadet.

Ja, det er noget gylle. Det er fra Photoshop 6.01, Save for Web
og med et hak i "Progressive."

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.