DCOM - Interface not supported
Fra : Bear

Dato : 15-09-01 17:17

Hvis jeg prøver at koble op til min DCOM komponent, som køres af MTS får jeg
en "Interface not supported" fejlmeddelelse. Den kører uden problemer hvis
jeg kobler op til den lokalt.

Jeg har også prøvet at køre uden om MTS og den giver samme fejlmeddelelse.

Hvad fan' betyder "Interface not supported" ?? Det virker jo fint når jeg
kobler op lokalt

Bear

ICQ: 2745075

Fra : Thomas Rose

Dato : 15-09-01 19:27

Hej Bear,

"Bear" <bdr@NOSPAMsol.dk> wrote in message news:9nvut1$ho7$1@sunsite.dk...
> [...]
jeg
> en "Interface not supported" fejlmeddelelse. Den kører uden problemer hvis

Jeg går ud fra at du her mener at du kreerer objektet på en anden maskine
(altså ikke lokalt, hvilket virker som du siger). For at benytte komponenten
på en fremmed maskine skal enten DLL'en eller DLL'ens type library
registreres på den pågældende maskine... dette kan du gøre med RegSvr32, som
findes i maskinens System32 katalog.

> Hvad fan' betyder "Interface not supported" ?? Det virker jo fint når jeg
> kobler op lokalt

Fejlbeskeden betyder netop, at et givent interface ikke er supporteret...
dvs. maskinen kender ikke interfacet. Derfor skal DLL'en (eller type
library'et) registreres først. Jeg går ud fra at din DLL er (udviklet? og)
registreret på den "lokale maskine", hvorfor det virker.

Arbejder du desuden med MTS/COM+ komponenter skal hele pakken/applikationen
installeres på den pågældende maskine, man ønsker at arbejde op imod... du
kan på en NT maskine eksportere pakken fra Transaction Server Explorer'en
(hvis jeg husker rigtigt), men jeg ved ikke hvordan du eksporterer fra en
Win2K maskine (nogen der ved det?).

Håber det kan bringe dig videre...

Cheers,
Thomas

Fra : Thomas Rose

Dato : 16-09-01 10:38

Hej igen, Bear,

Fra : Bear

Dato : 16-09-01 23:24

> [...]
mulighederne
> for distribution. Måske skulle du forklare lidt mere om, hvad dine

Jeg er ved at lave en ActiveX applikation som skal synkronise Outlook 2000s
kalender med et andet kalendersystem på en anden server over internettet.
Meningen er så at ActiveX applikationen skal køre i en browser og
kommunikere vha. DCOM.

På server siden opretter jeg et MTS Objekt som skal tilgåes af ActiveX
applikationen. Hvordan laver jeg interfacet til klienten (ActiveX
applikationen)? Når jeg kompilerer MTS Objektet får jeg jo kun en .dll fil
indeholdende alt serverkomponentens funktionalitet. Klienten skal jo kun
bruge interface.

> Øh... jeg er igen lidt i tvivl om, hvad du mener. Hvis du har klienten på
én
> maskine, og serveren på en anden, skal DLL'en registreres på begge
maskiner.

Har du nogen ide om hvordan man kan gøre det i en ActiveX applikation uden
en ShellExecute?

> Hvad er årsagen til, at du vælger at
> implementere dine komponenter som MTS komponenter?

Jeg synes det er nemmere at kontrollere sikkerhedsindstillingerne i MTS end
vha. User Profiles i NT4

mvh

Bear

p.s. Endnu engang tak for hjælpen Thomas

ICQ: 2745075

Fra : Bear

Dato : 17-09-01 00:58

> [...]
> indeholdende alt serverkomponentens funktionalitet. Klienten skal jo kun

Klienten skal jo kun have en DLL stub/proxy. Hvordan laver og registrerer
man den på en klient?

Bear

ICQ: 2745075

Fra : Thomas Rose

Dato : 17-09-01 09:33

Hej Bear,

"Bear" <bdr@NOSPAMsol.dk> wrote in message news:9o38q0$389$1@sunsite.dk...
> [...]
> indeholdende alt serverkomponentens funktionalitet. Klienten skal jo kun

Prøv at kigge i "source" kataloget for din server komponent... her skulle
meget gerne ligge en fil med navnet "<DLL_Navn>_TLB.pas"... dette er pascal
udgaven af type library'et, som du kan bruge i dine klient
programmer/komponenter. Du skal blot tilføje navnet til din "uses" del, som
du gør med andre units (dog skal ".pas" fjernes).

> én
> maskiner.
>
> Har du nogen ide om hvordan man kan gøre det i en ActiveX applikation uden
> en ShellExecute?

Tjo... Det er ikke noget jeg selv har rodet alt for meget med, men måske kan
nedenstående give dig et fingerpeg (bemærk, jeg har ikke testet koden):

type
TDLLRegisterServer = function:HResult; stdcall;

procedure RegisterServer(const aFileName : string);
var
LibHandle : THandle;
RegSvrProc : TDLLRegisterServer;
begin
// Get handle to library
LibHandle := LoadLibrary(PChar(aFileName));
try
// Get address of DLLRegisterServer
RegSvrProc := GetProcAddress(LibHandle, 'DLLRegisterServer');
// Execute DLLRegisterServer (register the DLL)
OleCheck(RegSvrProc);
finally
// Free the library
FreeLibrary(LibHandle);
end;
end;

Men hvad er årsagen til, at du ikke manuelt kan registrere komponenterne?
Jeg er ikke sikker på at jeg helt har fanget din arkitektur...

Fair nok.

Cheers,
Thomas