Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvilket multimedia værktøj?
Fra : Stig Holmberg

Dato : 15-09-01 10:42

Jeg skal lave en undervisnings multimedia cd-rom med en række videoklip på,
og den skal helst virke på både PC og Mac, men hvilket program er velegnet
til formålet?

Jeg har kigget lidt på Macromedia Director, men den kræver at man har både
Windows og Mac versionen af programmet for at kunne lave en cross-platform
cd.

Og hvilke videoformater skal man satse på? PC´ere har jo som regel
Mediaplayer installeret, mens Mac´er har Quicktime, er der i det hele taget
en skudsikker metode til dette?

Mvh. Stig

Fra : Lars

Dato : 15-09-01 11:52

Stig Holmberg <stig-holmberg@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ba32220$0$23933$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Jeg har kigget lidt på Macromedia Director, men den kræver at man har både
> Windows og Mac versionen af programmet for at kunne lave en cross-platform
> cd.

Du har muligvis ret, men hvor har du fundet denne infomation?

Man kan i hvert tilfælde godt arbejde cross-platform med Director-filer,
hvis husker at gemme dem rigtigt på Mac'en, men det er som sagt muligt, at
det forholder sig anderledes, hvis det er en CD.

MVH Lars

Fra : Per Christoffersen

Dato : 15-09-01 13:36

Lars wrote:

> Stig Holmberg <stig-holmberg@mail.tele.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:3ba32220$0$23933$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Du har muligvis ret, men hvor har du fundet denne infomation?

Det er fuldstændig rigtigt. For at kunne lave exe-filen, som gør
præsentationen selvkørende er du nødt til, at lave en på mac og en på
pc. Problemet er muligvis temmelig overkommeligt. Det almindelige er, at
dele præsentationen op i felere dele, som indbyrdes linker til hinanden.
Til at starte hele baduljen, laver man så en 'stub'-projector, som er
den eksekverbare fil. Det eneste denne 'stub' gør, er at kalde på den
første indholdsfilm ( + indeholde nødvendige Xtras). Det er ganske
praktisk også i udviklingsarbejdet, at gøre det på denne måde.
Det eneste du behøver at fra begge platforme, er 'stubben', resten er
ren filindformation og derfor i sig selv platformuafhængig.

Det er jo nok muligt, at du mode gode ord, og en beskeden betaling, kan
få nogen (et firma) til at lave denne stub til dig.

> Man kan i hvert tilfælde godt arbejde cross-platform med Director-filer,
> hvis husker at gemme dem rigtigt på Mac'en, men det er som sagt muligt, at
> det forholder sig anderledes, hvis det er en CD.

Men så skal man jo også have begge versioner af programmet...

/Per

Fra : Lars

Dato : 15-09-01 20:00

Per Christoffersen <koeppe@orangenet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3BA34B39.1D0B562E@orangenet.dk...

> Men så skal man jo også have begge versioner af programmet...

Ja, det var ikke en særlig vellykket formulering fra min side

MVH Lars