brændsel til fyr. !!!!
Fra : Mike Andersen

Dato : 14-09-01 21:41

Vi er lige flyttet i hus hvor der er et brændefyr til opvarmning af huset.

så har vi set at man kan købe div. former for brændsel til fyr så som
træ-piller ,træ-briketter , koks

Er der nogen som har prøvet nogle af de dele og kan anbefale hvad som er
godt og billigt

på forhånd tak B & M

Fra : G&H

Dato : 16-09-01 10:44

Nu kommer det lidt an på hvad det er for en kedel, og hvor billigt i kan
komme til brændslet.
Piller, flis, korn & andet "granuleret" brændsel, skal du have en "stoker"
brænder til.

Hvis det er en kedel i med stenforing:
Så er energikoks langt det bedste brændsel, det har et højt energiindhold,
og er forholdsvist billigt. Købt i "løs" vægt, skal i regne med at spare
mellem 1/2 & 1/3 i forhold til fyringsolie.
Samme kedel kan også fyre med træ, men er ikke helt god til træbriketter da
de smuldrer når de brænder.
Hvis det er en kedel uden stenforing:
Så kan du fyre med træ, men ikke med energikoks, da de bliver så varme, at
du risikerer de brænder hul i kedlen.
Hvis du kan komme billigt til træet, så er det som regel det billigste at
fyre med. Du kan kombinerer det og fyre med energikoks om natten, og træ om
dagen. Men det er lidt svært at råde, for det kommer helt an på hvordan du
kan komme til brændslet. Jeg selv, kan køre til Tyskland og købe energikoks
rimeligt billigt, men andre kan tage brændslet billigt med hjem fra arbejde,
eller hente det gratis i skoven. Du skal også tænke på hvad du har tid til,
for det tager meget af din tid, hvis du skal save og flække brænde.
Alt i alt, så har du gode muligheder for at komme til at fyre billigt, kig
dig omkring og køb eller få det brændsel som passer til din tid og
pengepung.

Noget andet ....... ( hvis du er helt grøn på området ) ........
Nu er et ikke ment for at skræmme dig, men for at du ikke skal komme til
skade !! ...........
Du SKAL have åben ekspansion !!!! Hvis anlægget et "hjemmelavet", så få det
undersøgt !!

Men ellers, din "drift" temperatur skal ligge på 60 -> 65 grader. Når du
fyrer op, må den godt ligge lidt højere et stykke tid, men hvis den når
80 -> 90 grader, så er det med at få lukket ned for luften, og åbnet for
nogen radiatorer. !!!!

Begynder det at koge, så kan du høre det !!!!!!
I værste fald begynder kedlen at stå og hoppe, samtidigt med at det giver
nogen ordentlige drøn. ( Jeg blev selv ret forskrækket den første gang jeg
oplevede det ) Så lukker du for luften til fyret, åbner for ALLE
radiatorer, åbner for det varme vand og lader det løbe. Men pas på, alt er
dampende varmt, jeg har set, at der kom skoldhed DAMP ud af de varme
vandhaner !!

Mvh
Thomas

Fra : Jens

Dato : 16-09-01 20:45

Hej se nedenfor

G&H wrote:

> [...]
> komme til brændslet.
> Piller, flis, korn & andet "granuleret" brændsel, skal du have en "stoker"

Det har vi og vi fyrer med gran da jeg synes det er det nemmeste
at skove, håndtere, flække m.m.
Fornylig købte jeg dog et læs elm (20 Rummeter) hos en vognmand til ca
220 Kr/rummeter. Det er 3 meter lange stykker op til en meter i diameter.
Det var et slid at få dem savet over, jeg har kun et 18" sværd på min
motorsav.
Men ellers er det noget nemmere end at skove selv. Det tager tid, og er
ikke ufarligt. Det var et skovstykke som stormen væltede i 99.

> [...]
> skade !! ...........
> Du SKAL have åben ekspansion !!!! Hvis anlægget et "hjemmelavet", så få det

Ja det er meget vigtigt.

> [...]
> fyrer op, må den godt ligge lidt højere et stykke tid, men hvis den når
> 80 -> 90 grader, så er det med at få lukket ned for luften, og åbnet for

Hmmm. Hvorfor 60-65 grader. Jeg ligger da normalt på de 80-90 grader.
Er det tæring af kedlen der er problemet.

> Begynder det at koge, så kan du høre det !!!!!!

Ja det sker lidt for ofte da jeg glemmer at lukke luftspjældene.
Der er regulæator på men hvis det åbnes helt hænger det fast.
Det kan høres i hele huset som om der bankes på rørene.
Hvis kedlen er kogt tør så skal du ikke lukke en masse koldt vand ind
lige på en gang. Da kedlen måske er langt over 100 grader sker der en
dampeksplossion, altså en masse damp på en gang. Så start langsomt med
vandet. For det meste stopper kogning 1 minut efter at jeg lukker koldt
vand ind. Der løber evt. lidt meget varmt vand ud af overløbsrøret.
Så tænder jeg for radiatorerne til temeprature er nede på 80 grader.

> [...]
> radiatorer, åbner for det varme vand og lader det løbe. Men pas på, alt er
> dampende varmt, jeg har set, at der kom skoldhed DAMP ud af de varme

Jeg kan gå med til at du åbner for radiatorerne. Men det varme vand!!
Nej. Det er radiatorerne der tager hovedparten af varmen fra fyret, så
spar du bare det varme vand.

Det er iøvrigt næsten samme fremgangsmåde hvis du oplever skorstensbrand.
Luk for alle luftspjæld på fyret, og ring efter brandvæsenet, sådan en
skorssten bliver temmelig varm.

Vi prøvede det engang, skorsstenen dog gik ud inden brandvæsenet nåede frem.

Ellers så skal du finde plads til asken og forberede dig på at fyring
med træ sviner en del med sort støv m.m. i fyrrummet.

Endelig skal du skabe dig et overblik over hvilke træsorter du har mest
glæde af at fyre med. Poppel har næsten ingen brændværdi.
Gran har højere brændværdi end løvtræ!!
Ja - brændværdien måles i Kcal/Kg så der skal jo mere grantræ til.

Vær forsigtig med gratis træ, vi fik noget utørt pindebrænde
(Emballagetræ), det sodede ganske forfærdeligt, og der skulle fyres hele
tiden.

Nå men held og lykke med det.

PS. Hvis du ikke selv forarbejder træet, bliver det næsten lige så dyrt
som at fyre med olie.

--
Jens Borchert Pedersen
mailto:jbp@vip.cybercity.dk

try E-shopping at my place: http://www.imart.com/ACNmall/JensBP

Fra : G&H

Dato : 16-09-01 23:01

"Jens" <jbp@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Hmmm. Hvorfor 60-65 grader. Jeg ligger da normalt på de 80-90 grader.
> Er det tæring af kedlen der er problemet.

Ja, kedlen bør ikke køre med en temperatur der er lavere. For lav temperatur
medfører at der kommer tæring i kedlen.

> [...]
> vand ind. Der løber evt. lidt meget varmt vand ud af overløbsrøret.
> Så tænder jeg for radiatorerne til temeprature er nede på 80 grader.

Det du beskriver der er LIVSFARLIGT. Hvis kedlen er kogt helt tør, og du
kommer bare 1 l vand ind i kedlen, så sprænger kedlen simpelthen.
Vand udvider sig ca. 1750 gange, når det overgår til dampform. Hvis du altså
fylder 1 l vand ind i en tør glødende kedel, så bliver det ØJEBLIKKELIGT til
1750 litter skolhed damp. Nu kan der kun være omkring 50 -> 100 l inde i
kedlen, de resterende 1650 l vil, enten åbne et par radiatorer som sprængte
sardindåser, eller de vil sprænge kedlen.
For lige at sætte det lidt i perspektiv .......... Så var der for nogen år
siden, en fyr i jylland som havde sat et brændefyr på en lukket ekspansion.
Han havde sandsynligvis lavet samme nummer som du beskriver, men det kan
ikke siges med sikkerhed. For kedlen gik ret op gennem huset, nede fra
kælderen, og landede ca. 200 m ude på marken. Jeg vil antage at de måtte
vaske fyren af vægene, men det fremgik ikke af udsendelsen. Til gængæld gik
fyret direkte op gennem soveværelset hvor konen lå og sov, og hun vågnede
aldrig.
Hvis du er sikker på at kedlen lige er begyndt at koge, så kan det lade sig
gøre. Men hvis du f.eks. har været ved købmanden, og du derfor ikke kan være
sikker på hvor meget vand der er tilbage i anlæget, så er det vildt
uforsvarligt.

> Jeg kan gå med til at du åbner for radiatorerne. Men det varme vand!!
> Nej. Det er radiatorerne der tager hovedparten af varmen fra fyret, så
> spar du bare det varme vand.

Nu er det sådan, at vand har en langt bedre evne til at lede varmen væk, den
er langt bedre en luften ved radiatorerne. Varmtvandsbeholderen vil fjerne
en mængde varme som svarer til adskillelige radiatorer .......... Hvis
anlæget er kogt så tørt at der kun er damp tilbage, SKAL alle midler tages i
brug for at nedsætte temperaturen, ellers smelter kedlen simpelthen.

> Det er iøvrigt næsten samme fremgangsmåde hvis du oplever skorstensbrand.
> Luk for alle luftspjæld på fyret, og ring efter brandvæsenet, sådan en
> skorssten bliver temmelig varm.

Hmmmm, det har jeg tilgode ........ Jeg har aldrig oplevet en
skorstensbrand, men har hørt at det skulle se flot ud, som et romerlys *S*

Mvh
Thomas