Taliban
Fra : Karsten Olesen

Dato : 14-09-01 20:32

Jyllandsposten skrev idag:
Citat:

"I Afghanistan opfordrede Taliban-præster ligefrem alle verdens muslimer til
at forene sig imod USA i forbindelse med deres fredagsbøn. "

Citat slut.

Er det ikke en stor trussel, at præster kan få
sit folk til næsten hvad som helst, alene
i religionens tegn ???

Og når muslimer mv. er så fanatiske,
så vil de givetvis også slå ihjel for religionens skyld.

Fra : marlene@karecki.com

Dato : 14-09-01 21:26

"Karsten Olesen" <gakke@email.dk>skrev:
>Er det ikke en stor trussel, at præster kan få
>sit folk til næsten hvad som helst, alene
>i religionens tegn ???

Jo. Og muslimer ville se det som en ligeså stor trussel, hvis alle os der
kalder os kristne gik sammen i bøn mod de magter de repræsenterer....Vi
har bare ikke selv fattet hvor stor kraft der er i Gud når vi søger Ham,
så vi venter lige lidt og ser tiden an....

>Og når muslimer mv. er så fanatiske,
>så vil de givetvis også slå ihjel for religionens skyld.

Påstår du, at de dermed ikke er begyndt at slå ihjel endnu for deres
religions skyld?

Med venlig hilsen
Marlene Karecki
www.karecki.com

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 14-09-01 21:40

Jo, - det er uhyggeligt, når religion blandes med politik, og når magtsyge
præster styrer folket. Det er desværre set før: fx korstogene og afbrænding
på bål i middelalderen af frafaldne.
Jesus siger: På dette skal alle kende at I er mine disciple, hvis I har
kærlighed til hinanden.
Vold mellem katolikker og protestanter i Nordirland er et nutidigt eksempel.

Hvem er de sande kristne i dag ???

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 14-09-01 22:05

> [...]
>
> Citat slut.
>
> Er det ikke en stor trussel, at præster kan få
> sit folk til næsten hvad som helst, alene

Har du aldrig hørt om Pave Urban II, der startede korstogene med ordene "Gud
vil det"? ("Deus vult", som senere blev korsriddernes angrebsråb.)

Ork, kristne præster har selv op gennem historien været MEGET slemme til at
propagandere for krig...Et andet eksempel er jo Luther, der ud fra sin
opfattelse af Rom og Paven som hhv. Babylon og Antikrist, temmelig fokuseret
på at bekrige disse.

Så sent som i de to Verdenskrige har der været masser af præster på begge
sider, som har støttet krigen...

Så der er intet nyt under solen...Og religionskrig er LANGTFRA kun et
muslimsk fænomen.

Anders Peter Johnsen

Fra : Karsten Olesen

Dato : 14-09-01 22:46

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Så der er intet nyt under solen...Og religionskrig er LANGTFRA kun et
> muslimsk fænomen.
***************************

...men dog det der virkelig er oppe i tiden...i den tid,
hvor vi alle forsøger at acceptere andre kulturer,
men vi gang på gang må se, det ikke kan lade sig gøre...

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 15-09-01 01:02

Anders Peter Johnsen <anderspj@post8.tele.dk> skrev

> Et andet eksempel er jo Luther, der ud fra sin
> opfattelse af Rom og Paven som hhv. Babylon og Antikrist, temmelig
> fokuseret på at bekrige disse.

Næ hov. Luthers krig mod paven og Rom var da mere åndelig, end den var konkret.

--
De bedste hilsner
Kevin Edelvang

"For øvrigt mener jeg, at folkekirken bør ødelægges!"

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 15-09-01 06:21

Anders Peter Johnsen <anderspj@post8.tele.dk> wrote:

> Har du aldrig hørt om Pave Urban II, der startede korstogene med ordene "Gud
> vil det"? ("Deus vult", som senere blev korsriddernes angrebsråb.)

Han startede kortogene, efter at tyrkerne i 1071 havde vundet slaget ved
Manzikert, og derefter begyndt at massakrere østromerne. Tyrkerne truede
med at tage Konstantinopel, kristenhedens hovedstad, og derefter ville
hele Europa være i fare. Leo III Isaurerens og Karl Martels indsats
havde da været forgæves.

Korstogene udsatte denne proces, idet den venezianske doge, Dandolo, i
1204 lod det fjerde korstog indtage Konstantinopel, i stedet for at
forsvare Østrom [og det Jerusalem, der nødvendigvis måtte blive
korstogenes religiøse mål]. Som følge af Dandolos handlinger, blev
Konstantinopel alligevel 1453 taget af tyrkerne, og så sent som for
omkring 300 år siden var Wien under tyrkisk belejring:

Manzikert, Battle of

(1071), battle in which the Byzantines under the emperor
Romanus IV Diogenes were defeated by the Seljuq Turks
led by the sultan Alp-Arslan. It was followed by Seljuq
conquest of most of Anatolia.

Spurred by Seljuq raids and incursions into
Byzantine-ruled Anatolia, Romanus assembled a large army
to reestablish the security of the Byzantine Empire's
eastern frontier there. In the spring of 1071 he led
this army into parts of Turkish-held Armenia, entering
Armenia along the southern branch of the Upper Euphrates
River. Near the town of Manzikert (present Malazgirt,
Tur.), he divided his army, which was composed of
mercenaries that included a contingent of Turkmen,
sending some ahead to secure the fortress of Akhlât on
nearby Lake Van and taking others with him into
Manzikert. Learning of the Byzantine foray into his
territory, Alp-Arslan hastened to Manzikert, where he
confronted the emperor's army.

Romanus abandoned Manzikert in an attempt to reunite his
forces with the group besieging Akhlât. Trapped in a
valley on the Akhlât road, he neglected to send out
scouts to assess the enemy's position, and the Turks
fell upon him. Romanus fought valiantly and might have
won if his position had not been weakened by treachery
within his ranks; his Turkmen troops went over to the
enemy the night before the battle, and one of his
generals, Andronicus Ducas, perceiving that the cause
was lost, fled with his men. The Byzantine army was
destroyed, and Romanus was taken prisoner.

Copyright © 1994-1999 Encyclopædia Britannica, Inc.

--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 15-09-01 06:21

> [...]

> opfattelse af Rom og Paven som hhv. Babylon og Antikrist, temmelig fokuseret

I middelalderen var det vist ganske almindeligt, at paverne, efter en
lille grænsekrig med de nærmeste fyrster, mødt op for at forrette
højmesse i Peterskirken. Stadig iført rustning og med blodigt sværd.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 15-09-01 06:03

"Karsten Olesen" <gakke@email.dk> mælte sligt:

Hej Karsten,

>"I Afghanistan opfordrede Taliban-præster ligefrem alle verdens muslimer til
>at forene sig imod USA i forbindelse med deres fredagsbøn. "

Ubehagelige sager.

>Og når muslimer mv. er så fanatiske,
>så vil de givetvis også slå ihjel for religionens skyld.

Javel, ja. Hvad har dit indlæg at gøre i en gruppe om kristendom?
Hvorfor sender du det ikke til dk.livssyn?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Ja man må sende Lys og Kærlighed til den jord vi bor på. Nogen
mediterer på jordhealing."

Fra : Erik

Dato : 15-09-01 17:27

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> "Karsten Olesen" <gakke@email.dk> mælte sligt:
>
> Hej Karsten,

> Ubehagelige sager.

Ja, Han skulle sendes til pysokolog!

(Ved du om "Zakat" betales til en fældes pulje for hele den muslimske
verden)

Erik