DiskBurner og kopiering af CD-ROM
Fra : Per Erik Ronne

Dato : 14-09-01 18:50

Jeg er ved at skulle lave en sikkerhedskopi af min nye indkøbte /Oxford
English Dictionary/. Hvordan gør jeg det på min nye G4/867? Hvis jeg
starter programmet DiskBurner op, beder det om at der indsættes en bland
CD-ROM,som den derefter kræver skal blive givet et navn.

Så vidt jeg har forstået det, understøttes de nye SuperDrives endnu ikke
af Toast.

--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-09-01 19:41

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Så vidt jeg har forstået det, understøttes de nye SuperDrives endnu ikke
> af Toast.

det skulle være understøttet i både 5.01 og 5.02 (titannium ikke OEM)

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på iceBook

<icq:131382336>

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 14-09-01 21:14

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> det skulle være understøttet i både 5.01 og 5.02 (titannium ikke OEM)

Ja, jeg kunne ikke finde noget om Toast på adaptec.com. Men dog noget
med en beta på www.versiontracker.com.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-09-01 22:28

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Ja, jeg kunne ikke finde noget om Toast på adaptec.com. Men dog noget
> med en beta på www.versiontracker.com.

adaptec er delt op i et hardware og et software forma, soidstnævnte
heder nu Roxio (måske derfor). NB iflg roxio er der taleom en preview
release - kært barn har mange navne.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 14-09-01 22:41

Fordi det er flyttet til www.roxio.com

Fra : Karl Antz

Dato : 14-09-01 20:28

> [...]

> starter programmet DiskBurner op, beder det om at der indsættes en bland
> CD-ROM,som den derefter kræver skal blive givet et navn.

Du sætter en tom CD i og giver den et navn. Så forbereder DiscBurner et
disk image og sætter det på skrivebordet. Derefter kan du trække de
filer der skal brændes ind i dette disk image. Når du så tilsidst smider
image't ud, bliver CD'en brændt.

Hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4, 1th

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 14-09-01 21:14

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> [...]
> disk image og sætter det på skrivebordet. Derefter kan du trække de
> filer der skal brændes ind i dette disk image. Når du så tilsidst smider

Og hvordan får jeg så foretaget en sikkerhedskopiering af en dyr orignal
CD-ROM? Jeg er nemlig /slet/ ikke sikker på, at jeg bare kan trække
indholdet over; det skal sikkert ske direkte.

Jeg var i øvrigt inde i den hjælpemenu som man får frem ved at trykke på
^klik. Her snakkedes også om DVD-RAM. Kan man bruge det, og er det så
et almindeligt DVD-R eller hvad? Ja, jeg synes at det er åndssvagt at
man ikke får manualer med mere!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-09-01 22:28

> [...]

> CD-ROM? Jeg er nemlig /slet/ ikke sikker på, at jeg bare kan trække
> indholdet over; det skal sikkert ske direkte.

det kan du ikke med discburn og jeg tror det er fuldt ud bevidst fra
Apples side.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-09-01 22:29

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Jeg var i øvrigt inde i den hjælpemenu som man får frem ved at trykke på
> ^klik. Her snakkedes også om DVD-RAM. Kan man bruge det, og er det så
> et almindeligt DVD-R eller hvad?

Nej. der er flere standarter for skrivbare DVD'ere, deriblandt to slags
DVD-R, DVD-RW og DVD-RAM (som var først på markedet, men ikke
kompatibelt med DVD-Video afspillere, og derfor tabte)

> Ja, jeg synes at det er åndssvagt at man ikke får manualer med mere!

no comment - det er efterhånden ikke længere nødvendigt, idag da jeg
skulle konfigurere mit airport netværk bøhøvede jeg ikke manualen (før
jeg skulle finpudse konfigurationen og derfor skulle bruge det password
som Base stationen er pre konfigureret med.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 14-09-01 22:53

> [...]

> DVD-R, DVD-RW og DVD-RAM (som var først på markedet, men ikke
> kompatibelt med DVD-Video afspillere, og derfor tabte)

Den måde du skriver det på, virker som om du mener at Apples DVD-R i
virkeligheden er en DVD-RW - eller mener du det som svarende til CDerne,
der jo deles i CD-R og CD-RW?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-09-01 00:07

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Den måde du skriver det på, virker som om du mener at Apples DVD-R i
> virkeligheden er en DVD-RW

nej, korrekt opremsning af mere end to emner forgår ved at alle minus
sidste emne adskilles af et ",", sidste emne adskilles af "og". Apple's
(pioneer) superdrive er _ikke_ et DVD-RW.

> - eller mener du det som svarende til CDerne, der jo deles i CD-R og
> CD-RW?

mnja - DVD-RW er genskrivbart og skal slettes først lige som CD-RW,
DVD-RAM skal ikke slettes først, der kan skrives til DVD-RAM som til en
harddisk. til databrug er DVD-RAM det bedst egnede af de tre medier.

Fra : Karl Antz

Dato : 15-09-01 07:53

> [...]

> CD-ROM? Jeg er nemlig /slet/ ikke sikker på, at jeg bare kan trække
> indholdet over; det skal sikkert ske direkte.

Du kan i hvert fald prøve - med nogle CD'ere fungerer det faktisk, men
altså desværre ikke med alle.

Ellers har Toast 5, kørt under OS 9, muligheden for Disk Copy - det
kopierer hele pibetjavset, inkl. checksum osv. OS X-beta'en har _endnu_
ikke denne funktion. Men Roxio siger at de kommer med den endegyldige
version i dette efterår, og der planlægger de at have hele
funktionaliteten på plads.

hilsen ka'l

--
Karl Antz