"Kristendomsundervisning" og kristendommen~
Fra : Andrew

Dato : 14-09-01 17:59

Hejsa i gruppen

Jeg er dybt forarget over hvorfor der på skoleskemaer i folkeskolen findes
et fag ved navn "Kristendom".

Jeg synes at det er fuldstændigt latterligt at have et fag i en "moderne"
folkeskolen som går ud på at lære elever om kun kristendommen.

Kristendommen er ikke den eneste religion på denne jord, og faget kristendom
burde omdøbes til religion og omhandle alle religioner, så børn og unge i
folkeskolerne kan få indsigt og information om de mange forskellige
religioner.

Kristendommen virker på mig som en religion der overhovedet ikke kan følge
med tiden. Børn får "kristendomsundervisning" i skolerne og lokkes til at
erkende deres kristne tro med gaver til konfirmationen.

Kristendommen virker mere og mere desperat og bliver i højere grad brugt som
pengemaskine end som egentlig religion.
Se et par minutter på "God Channel" og i vil forstå!
"send en kuvert med en check på 20 $ og du vil modtage et brev med
guds velsignelse", "og send yderligere 30 $ og du vil modtage et
videobånd med beroligende og frelsende ord til din sjæl"

Kristendommen "peakede" en gang i middelalderen, og idag står de halvtomme
kirker tilbage om søndagen, skønt langt størsteparten af befolkningen er
medlem af folkekirken!

Der skal nye boller på suppen, mine venner...ellers lider kristendommen en
stille død i det 21. århundrede, når de nye generationer, som ser igennem
dette røgslør kommer til!
Jeg er ked af det, men realiteterne peger i den retning!

Mvh Anders

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 14-09-01 18:36

Hej med Dig!

Jeg kan se, du kommer fra udlandet - måske England?

I Danmark har vi haft kristendomsfaget i folkeskolen siden arrilds tid. Så
vidt jeg er orienteret har Storbrittanien slet ikke kristendom i skoleregi,
men derimod ofte morgensang. Man kunne godt forklare
kritendomsundervisningen med - at sådan har det altid været - men
kristendomsfaget har ændret karakter.
Formålet med faget er" at elverne kender og forstår at den religiøse
dimension har betydning for livsopfattelsen hos det enkelte menneske og dets
forhold til andre"

Der undervises selvfølgelig i de bibelske fortællinger, men også i ikke
kristne religioner og livsanskuelser.

Er du ateist eller har du måske en fremmed tro, kan jeg godt forstå din
forargelse. Men der burde være plads til alle i kristendomsfaget. Jeg bruger
gerne et par timer på en konstruktiv samtale med f.eks Jehovas Vidner og
laver en undervisning, der indbyder til dialog.

Bliver man et ringere menneske fordi man kender til Adam og Eva? Nej - har
man en spændende lærer, kan den gamle fortælling handle om ansvar,
forelskelse, moderskab, arbejde - eller bare være en fortælling, hvor man
lærer de to navne at kende.

> [...]
> burde omdøbes til religion og omhandle alle religioner, så børn og unge i
> folkeskolerne kan få indsigt og information om de mange forskellige

Det har været på tale, at give faget et nyt navn, men indtil videre har man
udviklet indholdet. Det ville heller ikke være rimeligt at undervise om
religioner på en måde, så man især fremhævede healing eller andre newage
teknikker.

> Kristendommen virker på mig som en religion der overhovedet ikke kan følge
> med tiden. Børn får "kristendomsundervisning" i skolerne og lokkes til at
> erkende deres kristne tro med gaver til konfirmationen.

Ja - jeg bryder mig heller ikke meget om den kollektive konfirmation. Da min
7. klasse sidste år stod og sagde ja til at de " forsager djævelen og alle
hans gerninger" var jeg meget i tvivl , om de overhovedet vidste hvad de
talte om.

> Kristendommen virker mere og mere desperat og bliver i højere grad brugt
som
> pengemaskine end som egentlig religion.

Siden den første pave, har kristendommen været en pengemaskine for nogle!
Nogle få vælger et liv i fattigdom, hos de fattige pga deres kristne tro -
men de fleste ser ikke fattigdom som en del af deres fromhedsliv.

> Kristendommen "peakede" en gang i middelalderen, og idag står de halvtomme
> kirker tilbage om søndagen, skønt langt størsteparten af befolkningen er
> medlem af folkekirken!

Kristendommen foregå også andre steder end i folkekirken - og retfærdigvis
burde man måske også kigge på besøgstallet juleaften - Der har mange
danskere tradition for kirke besøg. Begravelser og bryllupper er også en
væsentlig grund til at komme i kirke.

"send en kuvert med en check på 20 $ og du vil modtage et brev med
guds velsignelse", "og send yderligere 30 $ og du vil modtage et
videobånd med beroligende og frelsende ord til din sjæl"

Sådan gør vi ikke i Danmark - her kræver kirken sine penge ind over
skattebilletten - omkring 2000 til 5000 årligt for de fleste

> Der skal nye boller på suppen, mine venner...ellers lider kristendommen en
> stille død i det 21. århundrede

Hvilke boller foreslår du?

Fra : Andrew

Dato : 14-09-01 19:50

> Jeg kan se, du kommer fra udlandet - måske England?

Jeg er pæredansk! Andrew er bare et alias, jeg hedder Anders.

> [...]
> Formålet med faget er" at elverne kender og forstår at den religiøse
> dimension har betydning for livsopfattelsen hos det enkelte menneske og

Det er meget fint at du citerer hvad det er meningen at
kristendomsundervisningen skal gå ud på, men jeg tror at realiteterne ude i
klasselokalerne i diverse skoler er anderledes. enten har folkeskolelærer
ikke læst godt nok i deres lærer-bøger om hvad faget går ud på, eller også
sætter de deres eget personlige præg på undervisningen. Den undervisning jeg
fik dengang jeg gik i folkeskolen handlede ensidigt om Adam og Eva, biblen
og Jesus. Der gik en del udlændinge i min klasse og disse måtte forlade
undervisningen.

> Der undervises selvfølgelig i de bibelske fortællinger, men også i ikke
> kristne religioner og livsanskuelser.

Ikke på min skole.

> [...]
> gerne et par timer på en konstruktiv samtale med f.eks Jehovas Vidner og
> laver en undervisning, der indbyder til dialog.

Hvor ville jeg ønske at du havde været min lærer da jeg gik i folkeskole og
havde kristendomsundervisning. Det lyder som om at du virkelig har styr på
din undervisning og dine mål med denne, og det er fedt! Men jeg tror
desværre at din slags (gode folkeskolelærere) tilhører en procentdel!

> [...]
> man en spændende lærer, kan den gamle fortælling handle om ansvar,
> forelskelse, moderskab, arbejde - eller bare være en fortælling, hvor man

Enig

> [...]
> udviklet indholdet. Det ville heller ikke være rimeligt at undervise om
> religioner på en måde, så man især fremhævede healing eller andre newage

Igen enig. Men med andre religioner tænker jeg på de store og
betydningsfulde for individ og samfund:
Budisme, Hinduisme, Islam, etc.

> [...]
> burde man måske også kigge på besøgstallet juleaften - Der har mange
> danskere tradition for kirke besøg. Begravelser og bryllupper er også en

Men igen må man spørge sig selv: Bliver folk gift i kirtke fordi de virkelig
tror på gud og vil leve med hinanden til døden dem skiller...???
Mon ikke det er fordi det er sædvane at blive gift i kirker, "det gjorde
vores forældre, og bedsteforældre...det er sådan man bliver gift".
Begravelser er jo også noget der holdes i kirker af ren sædvane.
Min nyligt afdøde oldemor var SÅ ateistisk at man skulle tro det var løgn.
Hun blev begravet i en kristen kirke alligevel..."guderne" må vide
hvorfor...

> Sådan gør vi ikke i Danmark - her kræver kirken sine penge ind over
> skattebilletten - omkring 2000 til 5000 årligt for de fleste

Jeg snakker med citaterne ovenfor om den amerikanisering der er sket i
kristendommen. Hvis du havde kanalen "The God Channel" skulle du prøve en
dag at se en halv times tid af de programmer de sender. Du vil se
hjernevaskede folk der lader sig "hele" af skrigende prædikanter der vælter
dem med en hånd på deres pande og siger at gud nu har helet dem. Man ser
folk i rullestol som han røre ved, og pludselig kan de gå, "det er et
mirakel, PRAISE THE LORD!!!".

> Hvilke boller foreslår du?

Jeg ved det ikke helt endnu, men der skal i hvert fald ændringer til, for
kristendommen er inde på et spor på vej ud over en afgrund!

Mvh Andrew (Anders)

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 15-09-01 09:55

On Fri, 14 Sep 2001 20:50:14 +0200, "Andrew" <andvalen@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>og Jesus. Der gik en del udlændinge i min klasse og disse måtte forlade

Kristendommen blev ikke nævnt i min klasses kristendomstimer. Vi havde
om andre religioner, og så havde vi dansk når vores lærer ikke lige gad.

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 15-09-01 14:24

wrote:

>Jeg er pæredansk! Andrew er bare et alias, jeg hedder Anders.

Siden 1949 har den eneste acceptable oversættelse af Anders til
engelsk været Donald

>Den undervisning jeg fik dengang jeg gik i folkeskolen handlede
>ensidigt om Adam og Eva, biblen og Jesus. Der gik en del udlændinge
>i min klasse og disse måtte forlade undervisningen.

Ikke at jeg tror du er så gammel, men på et tidligere tidspunkt var
faget i folkeskolen faktisk forkyndende. Der er nok enkelte lærere
tilbage som stadigt underviser på den måde.

>Men med andre religioner tænker jeg på de store og betydningsfulde
>for individ og samfund: Budisme, Hinduisme, Islam, etc.

Jeg ville korrigere til de for det danske samfund betydningsfulde
religioner (og så er det vel egentlig kun Islam).

>Men igen må man spørge sig selv: Bliver folk gift i kirtke fordi
>de virkelig tror på gud og vil leve med hinanden til døden dem
>skiller...???

Det tror jeg selv på. Danskere er meget blufærdige hvis man direkte
spørger til deres eventuelle trosforhold, men hårdt presset indrømmer
de fleste at være troende. At de så har et lidt diffust forhold til
indholdet i denne tro er en anden sag. Folk bliver ikke bare gift i
kirken fordi det er sædvane, men også for at understrege at samlivet
er alvorligt ment - og de færreste går vel op ad kirkegulvet med en
forestående skilsmisse i tankerne.

>Min nyligt afdøde oldemor var SÅ ateistisk at man skulle tro det var
>løgn. Hun blev begravet i en kristen kirke alligevel..."guderne" må
>vide hvorfor...

Hvad begravelserne angår har du en pointe. Der er jo næsten ikke andre
steder lovligt at blive af med lig på end kirkegårde.

>Jeg snakker med citaterne ovenfor om den amerikanisering der er sket
>i kristendommen. Hvis du havde kanalen "The God Channel" skulle du
>prøve en dag at se en halv times tid af de programmer de sender.

Uden at kende kanalen vil jeg gætte på at den er amerikansk. Man kan
da ikke tale om en amerikanisering af en amerikansk kanal, vel?

Med venlig hilsen

Lars Erik Bryld ( larserik @ dadlnet.dk )

- bemærk overskydende tegn i mailadressen

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 14-09-01 18:38

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
unge i
> folkeskolerne kan få indsigt og information om de mange forskellige

<> Delvist enig med dig .. dog mener jeg at det er helt i orden at man
i de første 4-5 skoleår underviser i kristendom .. for ligesom at få
fundamentet i orden .. man skal kende sit lands tro/kultur osv .. .for
at have noget at bygge ovenpå og sammenligne med .. man starter jo
også med Danmarkshistorie og senere kommer så verdenshistorien ..
altså akkurat som man må kravle før man kan gå ...

MVH Ami