Oxalsyre?
Fra : Torben Lundvall

Dato : 20-01-01 21:32

Er der nogen her i gruppen som benytter oxalsyre til akvarievand?
I så fald hvordan og med hvilket resultat?

Fra : J. K. J

Dato : 20-01-01 22:26

Hej Torben
Vil du ikke godt beskrive hvad du bruger dit akvarievand til - er det
prydakvarie - specialakvarie - saltvand - er det en lille "bovle" eller et
badekar?
Nåååh jaaa - du synes måske jeg er lidt nysgerrig - det er nok også rigtigt,
men ellers får man sku aldrig noget at vide.
Hilsen
Jørgen
(spørge-Jørgen)

Fra : Torben Lundvall

Dato : 21-01-01 15:56

Åh jo såmænd da, Jeg har et "menageri" bestående af en reol med 15 stk. 70
l.akv. + et 250 l. saltvandsakv.
Det er de 15 akv. jeg er ved at køre sammen via en 100 l. sump. Det giver
mig pt. to "problemer" som jeg gerne vil løse.
1. Jeg har scalarer, discus og sommerfuglecichlider som ind imellem lægger
æg, men vandet er så hårdt i Bagsværd at man skal have styrhjelm på i
brusebadet.
2. Det giver alger....

Jeg vil gerne blødgøre og syrne vandet på nemmeste og billigste måde....mere
er det ikke i det (foreløbig )

/Torben

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 22-01-01 08:44

"Torben Lundvall" <lundvall@post4.tele.dk> wrote in message
> [...]
> brusebadet.
> 2. Det giver alger....
>
> Jeg vil gerne blødgøre og syrne vandet på nemmeste og billigste

Wow den bunke akvarier gad jeg godt at se.

Du kan godt få kalk til at bundfælde sig ved hjælp af oxalsyre, men jeg
ville personligt enten investere i et 'reverse osmosis' anlæg, eller en
ionbytter.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Terrarieforeningen A~

Dato : 21-01-01 00:07

Jeg tror nok nogle anvender oxalsyre. Kan bl.a. "fjerne" kalk i denne
sammenhæng. Menøhhhh er det nødvendigt for dit vedkommende. Det er vel det
mest interessante i første omgang.

Venlig hilsen Ivan

Fra : N/A

Dato : 21-01-01 10:29

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-01-01 10:29

"Peter Adolfsen" <adolfsen@worldonline.dk> wrote in message

> http://www.aarhus-akvarieforening.dk/bldt_vand.htm

Fin lille artikel - anbefales

> HUSK du skal være meget forsigtig med det, da det er en MEGET kraftig
syre.

Nå, nå - så slemt er det da heller ikke.
I øvrigt er oxalsyre fint til at rense fliser med

mvh
Jan

Fra : Torben Lundvall

Dato : 21-01-01 15:57

Hej Jan,
Tak for linket, lige hvad jeg har brug for! Fin artikel!

(Måske jeg også bruger det til fliserne )

/Torben

Fra : ole larsen

Dato : 21-01-01 11:58

Torben Lundvall skrev i meddelelsen <94csju$ni4$1@news.inet.tele.dk>...
>Er der nogen her i gruppen som benytter oxalsyre til akvarievand?
>I så fald hvordan og med hvilket resultat?

Oxalsyre danner med calcium og magnesium uopløselige oxalater, der så
bundfældes. Derfor kan du trække vand frit for disse over i en anden
beholder.
Og derfor er oxalsyre også giftigt: støvet vil, hvis det indåndes, tage Ca
og Mg fra kroppen.
Læs evt. yderligere i Politikens tussegamle "Jeg har akvarium". Der er mange
ældre akvarister, der har benyttet oxalsyre med fint resultat; i dag ville
man nok vælge RO, ionbytter eller regnvand
Ole

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-01-01 13:36

"ole larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

> Og derfor er oxalsyre også giftigt: støvet vil, hvis det indåndes, tage Ca
> og Mg fra kroppen.

Belært af erfaringen, hvor det åbenbart er normaladfærd at knalde hysterisk
ud over alt, hvad der er giftigt (og hvad er ikke det), skal det nok
understreges at der ikke er grund til at flippe helt ud over oxalsyres
giftighed. Så ville rabarber være forbudt!
Og jeg ved god at man anbefaler at neutralisere oxalsyren i rabarbergrøden
hvis man spiser meget af den ofte.
Men tag det nu bare helt roligt - det er hverken i klasse med dioxin,
plutonium eller stryknin!

mvh
Jan

Fra : Terrarieforeningen A~

Dato : 21-01-01 16:28

Jeg er et langt stykke ad vejen enig med Jan.
En lille ting som nager mig og som jeg ihvertfald selv ville være sikker på
ved brug af dette stof, er at AL oxalsyren SKAL have reageret med de
metalioner der er i vandet. Faktisk således at der bliver en lille rest af
eks. Ca2+ tilbage. Gøres dette ikke vil man jo have frit ethandisyre
(oxalsyre) i vandet. Efter som fiskene jo herefter vil gå permanent i vand
med dette stof i et stykke tid, må der vel være en risiko også i praksis.
Er "man" ikke enig, kunne det være interessant at få belyst hvorfor (ikke).

mvh Ivan

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-01-01 18:17

"Terrarieforeningen AHS - Aktive Herpetologers Sammenslutning, box 121, DK-
9400 Nr. Sundby" <ahs.krybdyr@get2net.dk> wrote in message

> [...]

> med dette stof i et stykke tid, må der vel være en risiko også i praksis.
> Er "man" ikke enig, kunne det være interessant at få belyst hvorfor

Jeg er enig, men ved en pH, der er acceptabel til akvariebrug er der ikke
mere oxalsyre tilbage. Så er der overskydende oxalsyre vil pH være så lav at
man næppe ville finde på at bruge vandet til fisk.

mvh
Jan

Fra : Terrarieforeningen A~

Dato : 21-01-01 23:02

Det lyder da egentlig som et jordnært og udmærket argument. Blot man husker
at måle pH (og gøre det rigtigt )
mvh Ivan

Fra : Torben Lundvall

Dato : 21-01-01 16:03

> Læs evt. yderligere i Politikens tussegamle "Jeg har >akvarium".
Det har jeg gjort. Men jeg ville bare gerne høre om der er nogen der bruger
det nu om dage. Der bliver jo hele tiden fundet på noget nyt...

> Der er mange
> ældre akvarister, der har benyttet oxalsyre med fint >resultat; i dag
ville
> man nok vælge RO
Jeg har et lille RO anlæg, men det er dyrt i vand og det irriterer mig af
hælde en masse vand i kloakken.

, ionbytter,
Synes jeg er besværligt, og så har jeg ikke sådan et anlæg.

eller regnvand
Skal vel filtreres først, og selvom det ofte regner i Danmark(specielt i min
sommerferie) så er leverancen ustabil.

/Torben

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 22-01-01 08:46

> man nok vælge RO, ionbytter eller regnvand

Er regnvand ikke alt for beskidt ?? Eller er det slet ikke så slemt som man
gør rundt og hører til tider i pressen ???

Fra : Morten Skatka

Dato : 31-01-01 18:13

Soren 'Disky' Reinke <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

> Er regnvand ikke alt for beskidt ?? Eller er det slet ikke så slemt som
man
> gør rundt og hører til tider i pressen ???

Det afhænger vel af hvor man bor i DK

/Morten

Fra : Kenneth Kragh Jensen

Dato : 24-01-01 22:30

Hej Torben!

Torben Lundvall skrev i meddelelsen <94csju$ni4$1@news.inet.tele.dk>...
>Er der nogen her i gruppen som benytter oxalsyre til akvarievand?
>I så fald hvordan og med hvilket resultat?

Ja, jeg bruger det, og det virker helt fint. Jeg har målt og beregnet at jeg
skal bruge 0,0239 gram pr. Hårdhed pr. Liter. Det vil f.eks. sige 2 gram pr
hårhed for en Harald Nyborg 80 L. balje

Jeg har aldrig bemærket at fiskene har været irriteret af vandet, og det er
aldrig sket at de er døde.

Du skal nok sørge for at lade 1-2 grader dKH være tilbage (mål med en test
fra f.eks. tetra, men husk det skal være karbonathårdheden/-alkaliniteten
(dKH) du måler og IKKE dGH), for at lade vandet have en smule
bufferkapacitet, og at sikre der ikke er rester af Oxalsyre.

pH afhænger af dKH, men ligger, så vidt jeg løst husker, på omkring 6.0-6.5
når jeg har reduceret dKH i mit ledningsvand til 1-2 dKH.

Det bedste er først at hælde en del ledningsvand (½ fuld ell. lign.) i den
bajle du skal lave blødt vand i. Den mængde oxalsyre du skal bruge opløser
du i varmt vand fra hanen i et syltetøjsglas, og hæder i, og derefter den
resterende mængde vand. Sørg for god omrøring, og lad så baljen stå i ca. 24
timer så alt det hvide bundfald er bundfældet. Når det er det kan du bruge
en hævert til at suge vandet over i en anden opbevaringsbeholder. Du kan
buge vandet med det samme herefter.

Hvor giftig oxalsyre er ved jeg ikke, men du skal nok omgåes det lidt
forsigtig, da det f.eks. kan give nyresten. Sørg for ikke at få det i
øjnene, og tag evt. plastikhandsker på når du arbejder med det.

Metoden er en ret enkel og meget billig måde at sænke hårdheden på. Metoden
har desuden den fordel at det kun er Ca++ og Mg++ den fjerner, og rører
ellers ikke ved de andre ioner opløst i vandet. Det gør jo til gengæld
omvendt osmose anlæg, og til dels også ionbytteranlæg.

Hvis du er i tvivl, eller har flere spørgsmål ang. oxalsyre er du velkommen
til at rette henvendelse på n93kkj@nat.ou.dk
(jeg følger pga. tidsmangel ikke så meget med her i gruppen mere)

Mvh.
KennethKJ