Web-design firmaer spilder deres krudt...
Fra : Jette Jørgensen

Dato : 13-09-01 22:23

Hej Alle.

Jeg har et lille garagefirma der laver web-sider for mindre firmaer og
foreninger. Dette er IKKE en reklame, så jeg vil undlade at komme med
yderligere info ang. firmaet.

Men det undrer mig, at når mine kunder har fået publiceret deres site, - og
denne gøres kendt i diverse søgemaskine, så bliver kunden kimet ned af
diverse web-designere, der har set siden, og vil tilbyde et nyt og
'smartere' design.

Hvorfor ikke koncentrere sig om de 1000-vis af portentielle kunder der står
registreret i telefonbogen, og som ikke findes på nettet ???, - jeg mener
firmaer der lige har betalt (og ofte i dyre domme...) for et design, er vel
ikke lige i hopla til at springe ud i en ny indvestering, inden de har fået
testet virkningen af det forige design...

Jeg er ikke sikker på at denne kommentar er kommet på rette hylde, men da
den vedkommer trods alt mange erhvervsdrivende.

Med venlig hilsen

Jette Gravers Jørgensen.

Fra : Jørgen E. Madsen

Dato : 13-09-01 22:55

Hej Jette.

Der er masser af u-opfindsomme mennesker/firmaer, der prøver at køre i
andres spor, og da det er nemmere, at finde de firmaer der har en web-side
end dem der ikke har, er det nok den største del af forklaringen.

Det er useriøst, hvis ikke de virkeligt har sat sig ind i siden, og har
mærkbare forbedringer.

Jeg har oplevet, at vedkommende der uopfordret ringede først lige skulle
have sidens adresse, og mens jeg i irritiation lod ham køre linen ud, kunne
jeg høre at han klikkede sig igennem og kom med nogle standard fraser om
"mere hensigtsmæssig opbygning" - præcist hvordan han så havde tænkt sig
det, kunne jeg ikke få ud af ham.

Useriøst.

Mvh. JørgenE.

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 14-09-01 04:25

On Thu, 13 Sep 2001 23:54:34 +0200, "Jørgen E. Madsen"
<elsted@madsen.mail.dk> wrote:

> [...]
>end dem der ikke har, er det nok den største del af forklaringen.
>
>Det er useriøst, hvis ikke de virkeligt har sat sig ind i siden, og har

Til gengæld er det uhyggeligt så mange elendige hjemmesider med
dårligt design og ringe funktionalitet, der findes - udført af
såkaldte professionelle.

Det er uhyggeligt sjældent, at der ikke er plads til enkelte
forbedringer på de fleste hjemmesider, men har et firma lige betalt x
tusinde kroner for at få lavet en hjemmeside, går de vel ikke ud og
smider x tusinde kroner i en forbedring straks efter - de går
forhåbentlig tilbage til den oprindelige levrandør og klager over
dårligt arbejde (eller ærgrer sig over, at de sprang på det
første/bedste tilbud der kom)

Man ser sjældent, at en bygherre ikke allierer sig med en uafhængig
arkitekt, bygningsingeniør eller lignende i forbindelse med et
nybyggeri, men når det gælder "det virtuelle hus"hjemmesider, vælger
langt de fleste åbenbart at tro fuldt og fast på, at den lille
murermester kan det hele og ved det hele.
Derfor er det vel ikke så usædvanligt, at der sidder nogle og laver en
forretning på at udbedre byggeskader og -sjusk.

vh
Lars

Fra : Jette Jørgensen

Dato : 14-09-01 22:20

<Klip > Det er uhyggeligt sjældent, at der ikke er plads til enkelte
forbedringer på de fleste hjemmesider, < Klip>

Helt klart, - det er stort set umuligt at lave den 'perfekte' side for alle.
Dels har vi (heldigvis?) forskelligt opfattelse af hvad der er logisk (ikke
alle mener at det er logisk at et billede uden tekst fører til en ny side),
og dels har vi forskellig indgangsvinkel til hvad vi forventer at finde på
siden (Skal der bare være gennerelle oplysninger om firmaet, eller skal der
være grundig forklaring på alle fabrikationsprocesser...).

<Klip men har et firma lige betalt x tusinde kroner for at få lavet en
hjemmeside, går de vel ikke ud og smider x tusinde kroner i en
forbedring straks efter - de går forhåbentlig tilbage til den oprindelige
levrandør og klager over dårligt arbejde (eller ærgrer sig over, at de
sprang på det første/bedste tilbud der kom <klip>

Det må man da håbe...Eller at de forlanger at varen skal godkendes inden den
bliver offentliggjort.

<klip> men når det gælder "det virtuelle hus"hjemmesider, vælger langt de
fleste åbenbart at tro fuldt og fast på, at den lille murermester kan det
hele og ved det hele. <klip>

For mange mindre og mellemstore firmaer er en pris på >10000 (ikke
urealistisk), mange penge. Specielt hvis de ikke umiddelbart har nogen
fornemmelse hvad effekten af en hjemmeside har. Der er jo stadig en del
mennesker der er bange for at ødelægge noget hvis de trykker på
tastaturet....og mange af de 'små murermestre' laver faktisk funktionelle og
enkle sider. Disse sider er tit hurtigere at få frem (der jo stadig nogen
der kører med analog forbindelse), og et knappannel er tit nemmere at
håndtere end en masse flyvende effekter.

<klip> Derfor er det vel ikke så usædvanligt, at der sidder nogle og laver
en forretning på at udbedre byggeskader og -sjusk.<klip>

En sjusket side ja, men man kan vel godt forlange af sin designer at 'varen'
skal godkendes et par gange undervejs, så resultatet er hvad køberen
forventer.

Med venlig hilsen

Jette Jørgensen

Fra : Steen Madsen

Dato : 14-09-01 17:08

Til Jette/andre--
Altså hvor er det nemt at ikke selv støbe nogen kugler-- det at lave
hjemmesider handler jo for det meste om at begrænse sig- forud for en proces
omkring design er jo en række samtaler som den der kommer med en bedre viden
jo ikke har deltaget i,, forhistorien kunne jo ha være den at formålet er at
bringe et budskab/ydelse ud til omverden¨via en site.. tit ser man en
hjemmeside der er så meget tjant og fis på så budskab forsvinder ud i den
blå luft..

Fra : Peter Pedersen

Dato : 15-09-01 13:37

"Jette Jørgensen" <jj@jetvadat.dk> wrote in message
> [...]
> denne gøres kendt i diverse søgemaskine, så bliver kunden kimet ned af
> diverse web-designere, der har set siden, og vil tilbyde et nyt og

Efter at have set noget af det du har lavet, kan man vel ikke betænke dem i at gøre det. ;)

/ptr

Fra : Jette Jørgensen

Dato : 15-09-01 23:05

> Efter at have set noget af det du har lavet, kan man vel ikke betænke dem
i at gøre det. ;)

> /ptr

Det kan du måske have ret i, - der er mange 'professionelle' firmaer der
laver flottere og smartere sites end jeg gør, men hver sin smag! Siderne
opfylder de krav og ønsker som kunderne har haft, - de har alle været
medvirkende under processen, -og sidst men ikke mindst, på trods af enkelt
design får de faktisk respons via deres web-sites, hvilket må være det
vigtigeste for kunden.

Nå men det var heller ikke det der var emnet for den diskussion jeg har
forsøgt at få i gang. Det må til hver en tid være nemmere at få fat på en
kunde der ikke har varen, end en der lige har anskaffet sig varen...

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 16-09-01 21:48

In article <3ba12500$0$23919$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Jette Jørgensen claimed the following:

> [...]
> denne gøres kendt i diverse søgemaskine, så bliver kunden kimet ned af
> diverse web-designere, der har set siden, og vil tilbyde et nyt og

Det må være irriterende for kunden, og dybest set forstår jeg ikke hvad de
firmaer/individer der gør det forsøger at opnå. Hvis sitet ser "dårligt" ud,
så skyldes det sandsynligvis, at firmaet ikke har været interesseret i at
bruge en formue på at få det udviklet, hvilket gør at den potentielle gevinst
til et par 25-ører.

> [...]
> ikke lige i hopla til at springe ud i en ny indvestering, inden de har fået
> testet virkningen af det forige design...

Jeg kan ligesom tidligere nævnt i tråden forestille mig at det er fordi det
er nemmere at finde firmaer der er på nettet. Derudover tror jeg ikke at de
researcher specielt godt, dem som ringer rundt - derfor ved de sikker sjældent
om et website er nyt eller gammelt.

--
Anders Vind Ebbesen
Consultant in recontextualizing holistic channels