Stur stur nummer ... øh akvarie ( lidt lan~
Fra : Tonni Kenneth Lutze

Dato : 18-01-01 20:25

Hej NG,

Ok, ordet stor kan vel altid defineres på forskellige måder

Landet ligger sådan at jeg har til d.1 feb skal flytte ind i en større
lejlighed og har derfor mulighed for at få mig et større akvarie *gnider
sig i hænderne*

Meningen er at det skal bygges ind i væggen ( eller rettere blænde en
skydedør af ),
da jeg ikke er flyttet ind endnu og ikke har kunnet få de mål jeg skal
bruge, har jeg sat nogle mål som jeg mener passer ind.
Akvariet som ( umiddelbart ) skal have målene L175*B85*H80 ( 1190 Ltr
-tykkelsen af materialerne ), har jeg tænkt mig skulle bygges i træ, med
kun een side i glas, i bunden ( som osse er i træ ) skal der laves
huller til diverse"kloakering", luft, varmekabler ( dupla ) m.m. Jeg er
dog ikke 100% sikker på om disse huller skal laves i bunden eller i
endevæggen.

Mine spørgsmål:
Jeg vil naturligvis bruge så lette ( eller rettere: tynde ) materialer
som muligt og har derfor overvejet ( og kasseret Spånplade ) ting som
karosseriplade ( det er det der normalt bruges som bund i trailere m.m.
), der som 9mm plade kan klare 1ton pr. kvm, men vil gerne høre hvad der
ellers kan anbefales som materiale ( og meget gerne med hvilke tryk de
kan tåle m.m.

Når det så skal samles er der vel osse et par måder dette kan gøres på,
jeg har tænkt mig at bruge silicone i alle hjørner og derefter skrue
pladerne sammen ned en skrue for hver 3cm, er det mon nok, er der andre
bedre/nemmere måder at gøre dette?

Nu kan træet jo ikke klare at være udsat for vand over så lange perioder
som det skal i et akvarie, så det skal ligesom beskyttes på en eller
anden måde, her har jeg tænkt mig først at beklæde træet med glasvæv for
herefter at "male" det med noget der ( vist nok ) minder om det man
maler badeværelses-vægge med før man sætter fliser op med, jeg kan ikke
huske hvad det hedder, så her vil jeg gerne have lidt hjælp ( det skal
naturligvis være noget fiskene kan tåle og som ikke har en skrigende
giftig-selvlysende-grøn-pink farve
Også her vil jeg gerne have gode råd og/eller andre måder at gøre det
på.

Til at stille det på har jeg tænkt mig at lave et "bord" af høvlede 4*4
bomme, først med en ramme som skal fordele hele vægten på et meget
større område end hvis det bare var ben det skulle stå på, herefter 6
eller 8 "ben" mellen den nederste ramme og den næste ramme som skal
støtte den plade som akvariet kommer til at stå på.

Jeg mener at have fået alt hvad der er nødvendigt at vide med, hvis ikke
så spørg meget gerne. Som i kan se har jeg enide om hvilke materialer
der skal til, men skal dog have en smule hjælp og gerne en masse gode
råd, så hvis der er nogen her som har erfaring med denne type akvarier
eller nogen som ved noget om forskellige materialer, så skal i bare råbe
op.

Det er min mening, efterhånden som arbejdet kommer til at skride frem,
at det hele skal dokumenteres og fotograferes og lægges ud på nettet så
andre med samme ide kan få gavn af mit arbejde og (forhåbenligt) vores
samlede viden og gode råd.

Håber der er nogen der gider og har mod på at hjælpe

MvH

Tonni

Fra : Silverflame

Dato : 18-01-01 20:37

Hej Tonni.
Jeg har læst følgende 'opskrift' i en bog om akvariebygning, men du må nok
hellere dobbelttjekke hos nogen andre før du går igang.
Hvis du vil bruge træ, bør du nok bruge vandfast krydsfinér ikke tyndere end
20 mm. Et sådant akvarie limes med vandfast trælim, skrues med skruer for
hver 10 cm., og fuges med siliconelim. Frontpladen laves også i træ,
hvorefter der saves et hul i til glasset. Vær opmærksom på, at der skal være
8-10 cm. træ tilbage til glasset at sidde på. Glasset sættes i indefra med
siliconelim (husk at træet nok skal 'primes' først) og sættes i spænd mod
bagvæggen med lister el. lign.
Vandfast krydsfinér er i sig selv ikke tilstrækkeligt vandfast til et
akvarie, derfor skal det have en gang to-komponent epoxy lak til sidst.
Hvis nogen ligger inde med korrektioner til ovenstående, så skriv endelig.
Det er som sagt noget jeg har læst og jeg kan ikke garantere for noget.
MVH SF.

Fra : Tonni Kenneth Lutze

Dato : 18-01-01 20:57

Hej,

Jeg havde overvejet vandfast krydsfinér, men fik at vide hos en kammerat at hvis
jeg ville have den tyndere kunne jeg bruge den føromtalte karrosseriplade som
kan tåle ca den dobbelte belastning ( i forhold til krydsfinér ) og at jeg
derfor kunne klare mig med en 9mm plade.
Hullet til ruden havde jeg rigtig nok glemt alt om, men husker det godt nu du
skriver det Når den så skal "primes" hvormed gøres dette og gøres det
direkte på træet eller efter epoxylakken ?
Den der to-komponent epoxy lak... hvor køber man den ( en ide om pris? ) og hvad
hedder det? ( det lyder iøvrigt giftigt?! )

/Tonni

Silverflame skriver:

Fra : N/A

Dato : 19-01-01 09:14

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-01-01 09:14

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> 18-22 mm. Når du samler det så sørg for at der intet silicone er
synligt
> på indersiden, for den

Der bør overhovedet ikke være tale om at nærme sig akvariet med silicone før
_efter_ kassen er forseglet med epoxy. Intet kan hæfte på silicone!

> Når ruden skal sættes i kan du prime glasset med en siliconeprimer, om
> det er nødvendigt skal jeg ikke

Det er det ikke hvis der bruges epoxy.

> Jeg har brugt Hempels skibslak som fåes i et antal forskellige farver.
Jeg
> har købt mit hos West bådecenter
> i Køge og prisen er omkring 150 kr for 3/4 L. Sørg for en god udluftning
> under lakeringen og bagefter, da

Allerhelst udendørs - stadset er ikke bare usundt at indånde, det er
møggiftigt. Egentlig er der svjv. krav om brug af friskluftudstyr hvis man
indendørs maler med epoxy.

> Du vil lave afløb i bunden, det ved jeg ikke om er så heldigt, da
> vandtrykket er "ret" stort og jeg kan forudse
> problemer med at få sammenføjningen tæt.

De gennemføringer man kan købe færdige klarer uden nogen som helst problemer
et sølle vandtryk på 80 cm. Det er faktisk ikke ret meget. Så sæt
gennemføringerne der, hvor de er mest hensigtsmæssige.

> Håber ikke at det har skræmt dig fra projektet, men det er temmeligt
mange
> ting der skal være med i overvejelserne,
> og helst inden det er forsent.

Ahhh - en god weekends arbejde skulle kunne gøre det meste - dog skal der jo
gå nogen tid mellem påføringen af de enkelte lag epoxy - men selvfølgeligt
er det en fordel at have prøvet det før og at ens hænder er skruet
nogenlunde fornuftigt på

mvh
Jan

Fra : Søren Steffensen

Dato : 19-01-01 13:12

Angående Hempel så ligger deres ene fabrik i Lyngby, har arbejdet der et par
sommerferier, og der kan man få det MEGET billigere hvis man ved hvem man
skal spørge ! I kan bare sende en mail hvis jeg skal finde ud af noget !

Og når i maler med SKAL i have MEGET gennemtræk OG gasmaske på, da det er
HAMMER giftigt indtil det tørrer !!! Men det er det bedste i kan få....
--
SOS - www.overclocking.dk/uk
icq: 102169245

Fra : Tonni Kenneth Lutze

Dato : 19-01-01 16:26

Hejsa igen... jeg kan se ud fra nogle af svarene at jeg åbenbart ikke har fået alle
svarene ?!?
er der een eller anden der gider reposte Carsten Gall's post.

I øvrigt skal i alle have mange tak for jeres svar, og for dem der er urolige ..
hehe, bare rolig jeg har ikke tænkt mig at bygge noget jeg bare har den mindste
tvivl om det kan holde, jeg har ikke lyst til 1ton vand ud på mit stuegulv *S*

MvH

Tonni

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-01-01 17:07

"Tonni Kenneth Lutze" <Tonni@Lutze.dk> wrote in message

> er der een eller anden der gider reposte Carsten Gall's post.

Den er her:

Fra : Johnny Bastian

Dato : 19-01-01 17:41

Også dig, jeg mangler også mange gange indlæg fra Carsten, hvilken udbyder
bruger du? ( og Carsten?) jeg selv bruger TeleDK, og misser ca. 90 % af
Carstens indlæg.

--
___

MVH. Johnny Bastian -- DK - 2650 Hvidovre --
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
E-M@il: johnny@bastian.dk
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Fra : J. K. J

Dato : 19-01-01 18:07

Hej
Der er 2 måder at løse problemet på:
1. Skift udbyder
2. Få Carsten til at skrive Re. istedet for Sv.
Hilsen
Jørgen

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-01-01 19:17

"J. K. J" <jjgas@get2net.dk> wrote in message
> Hej
> Der er 2 måder at løse problemet på:
> 1. Skift udbyder
> 2. Få Carsten til at skrive Re. istedet for Sv.

Det er sådan set lettere bare at skifte newsserver. Sunsite.auc.dk plejer
at være glimrende.

Jan Bøgh
Http://jan.boegh.net
Vi har efter sigende alle en fotografisk hukommelse -
men jeg kan ikke huske, hvor fa.... jeg har gjort af filmen!

Fra : Tonni Kenneth Lutze

Dato : 20-01-01 01:53

Nu er det sådan at det er lidt af et spil og bare skifte udbyder, problemet
er at de forskellige udbyderes news server er "bygget" op på forskellige
måder, mogle (og efter min mening, de fornuftigste, men det er jo et
preference-spørgsmål ) sætter deres news op på den måde således at den uden
problemer klarer beskeder poster med Sv. såvel som Re. - svar.
Desværre er der nogle ( deriblandt min udbyder og iøvrigt arbejdsplads ) som
af den ene eller anden grund og for mit vedkommende ukendte ikke kan
acceptere postsvar med enten Sv. eller Re. og som derfor ikke altid bliver
vist....

MEN .... det er tilsyneladende ikke altid på grund af modtager udbyderen at
det går galt, men som regl pga. uoverensstemmelser mellem 2 udbydere og/eller
problemer mellem de forskellige newsreadere..

Nå men dette kunne blive en hel religions krig, og det er ikke det vi vil her
!?
Det var bare for at gøre det klart at det ikke absolut ville hjælpe at skifte
udbyder

/Tonni

Jan Boegh skriver:

Fra : Madsen

Dato : 19-01-01 19:26

> [...]

> bruger du? ( og Carsten?) jeg selv bruger TeleDK, og misser ca. 90 % af

Alt hvad der bliver indledt med SV. bliver sorteret fra automatisk på
TDK´s nyhedsserver.

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-01-01 19:32

"Madsen" <madsens@whomail.dk> wrote in message

> Alt hvad der bliver indledt med SV. bliver sorteret fra automatisk på
> TDK´s nyhedsserver.

Det er da vel løwn? Så jeg vælger at opfatte det som en joke!

mvh
Jan

Fra : Madsen

Dato : 19-01-01 20:06

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> skrev:

> "Madsen" <madsens@whomail.dk> wrote in message

> Det er da vel løwn? Så jeg vælger at opfatte det som en joke!

Det er skam ikke nogen joke!
Hvis du indleder et svar med SV. istedet for det korrekte RE.
så bliver det sorteret fra hos TDK. Man kan så vælge at
få OE til at svare ordentligt permanent, ændre SV til RE
manuelt, skifte udbyder eller bruge en anden newsreader.
Der er frit valg på alle hylder ;)

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : N/A

Dato : 19-01-01 23:18

Fra : J. K. J

Dato : 19-01-01 23:18

Hej Carsten

SV/eller RE

"Jeg bruger Office Outlook og har gjort følgende:
I Outlook, klikker du ind på "Funktioner" derefter "Indstillinger".
Derefter "Postformat", "Internationale indstillinger", flue ben i "engelsk
ved besvar og videresend", noget i denne stil."
Hilsen
Jørgen

Fra : Madsen

Dato : 19-01-01 23:37

"J. K. J" <jjgas@get2net.dk> skrev:

> [...]
> Derefter "Postformat", "Internationale indstillinger", flue ben i "engelsk
> ved besvar og videresend", noget i denne stil."

Det skal være ver. 5.01 (5.00.2919.6600) eller højere for at engelske
brevhoveder virker, så OE bruger Re:

Carsten kører med version 5.00.2314.1300 så han skal enten
opgradere til en højere version af OE, eller også hente et fix
der kan klare det for ham.

Et sådant fix kan bla. hentes her:
<http://home.chello.no/bmork/oefix.exe >

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : J. K. J

Dato : 19-01-01 23:59

Hej igen Carsten
Som en hurtig "nødløsning" kan du jo bare rette Sv: til Re. ved simpel
manuel indtastning hver gang du foretager et svar til gruppen.
Hilsen igen
Jørgen

Fra : Carsten Gall

Dato : 20-01-01 00:54

J. K. J <jjgas@get2net.dk> skrev i en
> Hej igen Carsten
> Som en hurtig "nødløsning" kan du jo bare rette Sv: til Re. ved simpel
> manuel indtastning hver gang du foretager et svar til gruppen.

Jeg har hentet fixet og installeret det, så nu må vi se om det har
hjulpet.

Carsten

Fra : Madsen

Dato : 20-01-01 02:29

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev:

> Jeg har hentet fixet og installeret det, så nu må vi se om det har
> hjulpet.

Jow, jow! Nu kan du ses igennem TDK´s server også :)

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Carsten Gall

Dato : 20-01-01 11:13

> Jow, jow! Nu kan du ses igennem TDK´s server også :)

Så har diskutionen jo haft noget godt med sig.

Til alle skal vi ikke lade den diskution der er ved at komme igang, dø
ud, eller lade den forsætte
som e-mail, og komme videre med emner der er mere akvarie realerteret?

Carsten

Fra : Madsen

Dato : 20-01-01 15:01

> [...]
> ud, eller lade den forsætte
> som e-mail, og komme videre med emner der er mere akvarie realerteret?

Jo. Helt enig!

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : J. K. J

Dato : 20-01-01 21:38

Hej Carsten
Nåhhh - johh - det er da klart - hvis man endelig er igang med noget
fornuftigt -
Ja så skal man fandme straks jages væk af alle de hersens båndbetjente, der
absolut skal bestemme det hele.

Fra : Tonni Kenneth Lutze

Dato : 20-01-01 02:08

Det er ikke korrekt...

Som skrevet i en tidligere post arbejder jeg selv hos TDK ( som i øvrigt hedder
TDC nu )og har tidligere haft den slags spørgsmål, der bliver ikke med vilje
frasorteret post på grundlag af hvad der står i emnefeldet, serveren vil derimod
forsøge at ændre det "ukorrekte" SV. til RE., desværre er det ikke alle
(microsoft) programmer hvor dette kan lade sig gøre med den newsserver vi nu
engang bruger. F.eks. bruger jeg netscape og når jeg svarer bliver der sat RE. i
emnet, men når jeg læser mine mails igen står der SV.

Nå men som sagt dette kunne blive en hel religionskrig......

og her kommer der så lige et par linier som bare skal være med i denne
sammenhæng:
Denne post er fuldt ud personlig og har på ingen måde noget med TDC at gøre,
intet i
denne post kan/må derfor ikke opfattes som en officiel forklaring eller
redegørelse,
men kun som min personlige mening...... ( osv osv osv )

Madsen skriver:

Fra : Madsen

Dato : 20-01-01 02:50

> [...]

> emnet, men når jeg læser mine mails igen står der SV.
>
> Nå men som sagt dette kunne blive en hel religionskrig......

Nej det kan det jo nok hurtigt blive til, for det handler vel om alle
de mere eller mindre underlige filtre Barry fik sat op som BOFH hos
TDK, øhh TDC. Bare fordi han ikke lige kunne lide OE, er der altså
alligevel en hel mennesker der bruger dette program.

Som et forsøg sendte jeg idag en svar til et indlæg i news:dk.test.
Jeg indledte svaret med SV. istedet for RE. Jeg fik ingen fejlmelding
fra server, som man gjorde på et tidspunkt, men mit svar kom bare
aldrig frem til news:dk.test Det er stadig ikke kommet frem til gruppen
nu her på 6 time eller noget i den stil.

Det kan godt være at TDC ikke har det filter mere, men det har altså
eksisteret på et tidspunkt. Dengang fik man en fejlmelding fra server
hvis man indledte et svar med SV.

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Tonni Kenneth Lutze

Dato : 20-01-01 05:29

> [...]
>
> Det kan godt være at TDC ikke har det filter mere, men det har altså
> eksisteret på et tidspunkt. Dengang fik man en fejlmelding fra server

Jah, Barry havde zero tolerance overfor OE om det så var godt eller skidt... *G*
Men på trods af hans små finurligheder var han en ren troldmand på det område,
desværre arbejder han ikke hos os længere ...
og jeg mener faktisk at disse filtre blev fjernet før han stoppede ( lidt for mange
klager )

MvH
Tonni

Fra : Madsen

Dato : 20-01-01 15:02

> [...]
> desværre arbejder han ikke hos os længere ...
> og jeg mener faktisk at disse filtre blev fjernet før han stoppede ( lidt for mange

Okay. Det er muligt :)
Skal vi ikke stoppe emnet da det jo egentlig er en del off-topic
for denne gruppe.

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Madsen

Dato : 21-01-01 17:40

> [...]

> engang bruger. F.eks. bruger jeg netscape og når jeg svarer bliver der sat RE. i
> emnet, men når jeg læser mine mails igen står der SV.

Nu er det ikke for at være vanskelig eller noget, men bare lige
til orientering, så er det ikke korrekt det du her skriver.
TDC har et filter på deres nyhedsservere som sorterer
SV. fra. De har ikke noget filter der prøver at lave SV om til
RE.
Hvis du stadig ikke tror mig, så prøv at læse disse to indlæg:

De stammer fra TDC´s interne nyhedsgruppe som hedder

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Dennis Lerche

Dato : 19-01-01 00:36

ting som
> karosseriplade ( det er det der normalt bruges som bund i trailere m.m.
> ), der som 9mm plade kan klare 1ton pr. kvm, men vil gerne høre hvad der
> ellers kan anbefales som materiale

Jeg regner med at det er bodex plader du tænker på. De har også den egenskab
at de er malet på begge sider, samt at de skulle være mere "vandfast" en
krydsfinere samt noget stærkere ".
Hvis det har interesse er der her et link til et lignende projekt dog på
engelsk http://www.garf.org/140.gallon.html

Dennis

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-01-01 09:06

> [...]
> ), der som 9mm plade kan klare 1ton pr. kvm, men vil gerne høre hvad der
> ellers kan anbefales som materiale ( og meget gerne med hvilke tryk de

Det handler ikke alene om hvor meget pladen kan _tåle_, men også om hvor
meget den "buler" ud. Og jeg ville helt afgjort vælge materialetykkelser på
ikke under 16 mm (karosseripladen) 19-22 mm. hvis det er alm. vandfast
krydsfiner (som vel stadigt er billigere end den lidt tyndere
karosseriplade).
Spånpladen vil jeg kassere - ikke fordi materialet som sådan er et problem
(det er jo effektivt forseglet) men fordi pladen er for blød (buler igen).
Jeg har lavet mange akvarier af et parti fejlfarvede køkkenbordsplader jeg
fik billigt - de er glimrende, da den dobbelte laminering gør pladen stiv og
overfladen hård.
Men alt i alt - jeg ville i dag vælge vandfast krydsfiner.

> [...]
> jeg har tænkt mig at bruge silicone i alle hjørner og derefter skrue
> pladerne sammen ned en skrue for hver 3cm, er det mon nok, er der andre

Du må under ingen omstændigheder bruge silicone direkte på
trækonstruktionen. Brug en af de fremragende polyurethanlime (Hem og Fix til
under 100 kr.), der skummer op og er ekstremt vandfaste (fugt fugen let
inden du limer).
En skrueafstand på 3 cm er meget fint (jeg har benyttet 10-15 cm). Men jeg
viil hævde at polyurethanlimen er så stærk, at du for den sags skyld godt
kan fjerne skruerne, når limen først er hærdet, så skruernes vigtigste
funktion er at sætte samlingen under pres mens limen hærder.

> [...]
> anden måde, her har jeg tænkt mig først at beklæde træet med glasvæv for
> herefter at "male" det med noget der ( vist nok ) minder om det man

Jeg har skrevet det før, men gentager gerne: Drop glasfiberen.
En kunde der skulle have et 1300 l. saltvandsakvarium insisterede på at det
indvendigt skulle belægges med glasfiber. Det fik han selvfølgeligt, men det
er sjov at konstatere at ca 10 år efter havde glasfiberskallen sluppet
træunderlaget adskillige steder - hvorimod de akvarier, der har fået påført
en 3-4 gange epoxylak holder endnu efter 20 år (min egen Malawibeholder er
vel 25 år gl. og lavet i epoxymalet krydsfiner).

mvh
Jan

Fra : Johnny Bastian

Dato : 19-01-01 17:50

>Og jeg ville helt afgjort vælge materialetykkelser på
> ikke under 16 mm (karosseripladen)

Der er ikke karossiplade, men dørkplade der er tale om (karosseriplade er
til at reparere biler med .)

> [...]
> en 3-4 gange epoxylak holder endnu efter 20 år (min egen Malawibeholder er
> vel 25 år gl. og lavet i epoxymalet krydsfiner).

Jeg har arbejdet med glasfiber i mange år på både, det du omtaler må være
lavet dårligt, jeg har set mange både bygget i glasfiber blive mere end 20
år, og det selv om de får tæsk men over 100 km i timen hver sommer henover
bølger der slår i glasfiberen som elefanter sparker, og et akvarie står jo
bare stille.

--
___

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-01-01 19:16

"Johnny Bastian" <johnny@bastian.dk> wrote in message

Nu skal jeg ikke gøre mig alt for klog på glasfiber, men jeg har dog været
ejer af en plastikbalje til havbrug (Rana 17 Fisk) i en del år, og der fik
jeg lidt kontakt med vedligeholdelse af glasfiber.

> Jeg har arbejdet med glasfiber i mange år på både, det du omtaler må være
> lavet dårligt,

Sikkert - det er undertegnede, der lavede det

> [...]
> bølger der slår i glasfiberen som elefanter sparker, og et akvarie står jo

Tjae - jeg har nu heller ikke fornemmelsen af at problemet kommer
af at akvariet skulle banke pæle (så'n udtrykker vi sømænd os!).
Det er nok nærmere kombinationen træplade/glasfiber, der er problemet.
Og jeg kan love dig at jeg har set masser af problemer med både,
der er forhudede med glasfiber. Og vi taler jo i denne situation ikke
om rene glasfiberkonstruktioner.
Dernæst er jeg ikke overbevist om at det er uden betydning, hvilken
overflade
glasfiberen har. På både er glasfiberen forseglet med topcoat og voksmidler,
og i hvert fald voksmidlerne vil jo nok ikke være hensigtsmæssige i et
akvarium.
Men min væsentligste pointe er nok, at det er fandens besværligt at lægge
en overflødig glasfiber på - og overflødig er den efter min opfattelse hvis
selve "kassen" er lavet godt nok - dvs. at samlingerne er limet ordentligt
sammen. Og det vil jeg garantere for at de er, hvis der benyttes en
skrueafstand
på en halv snes cm. og polyurethanlim (f.eks. Duracol eller den fra Hem og
Fix -
vistnok Danalim).

Jan
If You want to correct my english - it's appreciated
If You correct my danish - I'll kill You!
hp: http://jan.boegh.net

Fra : Johnny Bastian

Dato : 19-01-01 20:29

> [...]
voksmidler,
> og i hvert fald voksmidlerne vil jo nok ikke være hensigtsmæssige i et

Det er sådan at rigtig mange af 50érnes gamle træbåde begyndte at rådne i
træværket efter at de fik nogle år på bagen (og måske manglende
vedligeholdelse), mange af disse træbåde er i dag beklædt med
glasfiber......helt rigtigt kaldt "glasfiber armeret polyester", hvad der
også er tale om her. De fleste både jeg har set behandlet sådan har ikke de
nævnte problemer ( som tidligere bådmekaniker er det mange).
Dit og andres problem ligger i materialevalg og manglende forberedelse. De
røde vandfaste krydsfinerplader er ALT for glatte at ligge fiber på uden
behandling, men riv kraftigt op i overfladen så den er godt ru, evt. med en
vinkelsliber eller andet der kan gøre noget ved sagerne og ikke "et stykke
sandpapir", så skal du se så slipper det aldrig hinanden igen.

Mange af de såkaldte "plastbaljer" fra 80érne og 90érne har et skelet i træ,
der er oftest nemmest at se på agterspejlet når man monterer motoren, her
ligger der ofte en plade på flere cm, for at fordele trykket fra
påhængsmotoren,( der ofte har flere hundred heste). Her er det heller ikke
noget problem, til trods for at de arbejder med forskellige enertiere.

Pointen er at brugt rigtigt er glasfiber armeret polyester er MEGET stærkt
produkt, det kan arbejde meget og vil derfor holde tæt længere end hvis du
kun limer og skruere balje sammen, stiller du det et sted hvor dit
parketgulv måske giver sig et par mm efter nogle måneder ville det betyde en
utæthed i den "rene" træbalje, hvor fiberen ville give sig, men ikke gå fra
i "limningerne". en anden ting er overfladen der med rene trævægge er lige
og glat, med fiber er den ru, og ligger du flere lag på har du faktisk
allerede lave vægge og baggrund til din tank

PS. Bare det var mig der skulle igang........
--
___

Fra : Jan Boegh

Dato : 20-01-01 12:37

"Johnny Bastian" <johnny@bastian.dk> wrote in message
[Klip en masse reklame for glasfiberarmeret polyester]

> Pointen er at brugt rigtigt er glasfiber armeret polyester er MEGET stærkt
> produkt, det kan arbejde meget og vil derfor holde tæt længere end hvis du
> kun limer og skruere balje sammen, stiller du det et sted hvor dit

Hvordan får vi det bragt ud over påstand mod påstand?

> parketgulv måske giver sig et par mm efter nogle måneder ville det betyde
en
> utæthed i den "rene" træbalje, hvor fiberen ville give sig, men ikke gå
fra

Du er vist ikke klar over hvor stærke polyurethanlimede samlinger er. Jeg
kan love dig at uanset hvor meget det pågældende akvarium vrider sig vil
sammenlimningen ALDRIG være det sted, hvor konstruktionen går itu. Det vil
være krydsfiberen, der brækker (selvfølgeligt under forudsætning af, at
samlingerne passer rimelig godt sammen, og at skruerne har tilført det
nødvendige pres.
Det eneste, der er i farezonen i et akvarium af den type, jeg beskriver, er
forruden, der ikke kan optage nær så mange vridninger, som resten af kassen.

Men jeg tør uden videre gå ind og banke en kile ind under det ene hjørne i
min 475 liters (med indhold off cause) - og når jeg får løftet hjørnet en
3-4 cm vil jeg så småt begynde at kaste nervøse blikke mod forruden - ikke
før. Selve kassen kan ikke give mig den mindste trækning ved øjet.
Men når forruden er problemet, vil det samme gøre sig gældende med
glasfiber, det tilføjer ikke kassen væsentlig stivhed med mindre der lægges
gevaldigt mange lag på - og så tror jeg da egentligt hellere jeg ville lave
en form, og så lægge akvariet op i ren fiber.

Skulle jeg lave et større produktionsanlæg med f.eks. 25 500l. tanke (prof.
opdræt) ville jeg nok tage sliddet med at lave en rigtig form, og så ville
jeg lave formen som en "hanform" - dvs. at den glatte rene overflade
(gelcoat) vender indad, så det er let at rengøre beholderen.
Endvidere ville jeg lave en meget stærk ramme til indfatning af forruden, så
ruden var beskyttet mod vridninger.

Rene glasfiberakvarier har IMHO ingen berettigelse indendørs (grim finish i
en stue) , de vil altid alligevel skulle klædes ind i et eller andet - og så
er det lettere at bruge træplader.

Min indvending er alene mod trækasseakvarier belagt med glasfiber - jeg
synes simpelthen at epoxylakken gør det lige så godt og det er meget lettere
at lave.

Men selvfølgeligt er der nogen, for hvem det besværlige altid må være
bedre - og så er glasfiber et indlysende valg

> i "limningerne". en anden ting er overfladen der med rene trævægge er lige
> og glat, med fiber er den ru, og ligger du flere lag på har du faktisk
> allerede lave vægge og baggrund til din tank

Nej det /kan/ du da ikke mene? Det ser da udsøgt stygt ud!

> PS. Bare det var mig der skulle igang........

Ja, man kunne godt få lyst til at kaste sig ud i en rigtig stor balje - men
det ta'r jo både en hel del plads og tid.

Fra : Morten Skatka

Dato : 21-01-01 16:40

Hej NG
Jeg har været i reolen og se efter, da jeg mente at der var en bog der har
en skitse og en beskrivelse af der du er ved at tænke over at lave.
Bogen er fra Clausen Bøger, og hedder Akvarieteknik.
Bogen er skrevet af Jens-Erik Kjeldsen & Johan Springborg.
ISBN 87-11-04119-6

Håber dette kan hjælpe.
/Morten