Tray-program
Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 13-09-01 18:58

Hejsa

Jeg arb. i Delphi, og ville egentlig gerne vide hvorledes man får et program
til at starte og vise icon i traybaren istedet for det normale panel...

Hvordan gøre det?

Hvad er 'fordelen' vs. 'ulemper' ved at lægge den der?

Mon der er nogen der kan klare den? :)

// Søren

Fra : Thomas Due

Dato : 14-09-01 07:22

> [...]
>
> Hvordan gøre det?
>
> Hvad er 'fordelen' vs. 'ulemper' ved at lægge den der?

Først og fremmest er det bedst hvis du henvender dig i
dk.edb.programmering.pascal med delphi spørgsmål, simpelthen fordi
det er det du har størst chance for svar. Når det så er sagt, holder
de fleste nok også til her, så det går jo nok. Omvendt er det jo
tildels også et meget generelt spørgsmål, som ikke nødvendigvis kræver
et kode specifikt svar.

Den nemmeste måde at få et program ned i systembakken istedet for
taskbaren, er at anvende en komponent, du kan finde adskillige på
bl.a. http://www.torry.net. Hvis du vil gøre det selv, er det en ret
omstændig affære med mange api kald og roden frem og tilbage.

Fordele vs. ulemper : Det er ret diffust for det kommer klar an på
hvem du spørger. Men MIN mening er at tray ikoner bør være forbeholdt
programmer der skal køre i baggrunden, i form af services eller bare
almindelige programmer som bare skal køre for sig selv uden bruger
indflydelse. Fordelen er jo at du ikke har en program ikon til at
fylde
på taskbaren da den jo er pakket væk i systembakken. Ulempen er at
hvis
det er et program som skal bruges tit at en bruger er det ikke
praktisk
at han skal finde en lille bitte ikon i systembakken, når han jo
ligeså godt kunne anvende den "store" knap på taskbaren.

Det er igrunden i høj grad et filosofisk spørgsmål, når nu jeg tænker
over det.

Mvh
Thomas Due

Fra : Claus Christiansen

Dato : 14-09-01 12:43

tdue@mail.dk (Thomas Due) wrote in

> [...]

<klip en masse der er meget rigtigt>
> [...]
> bl.a. http://www.torry.net. Hvis du vil gøre det selv, er det en ret
> omstændig affære med mange api kald og roden frem og tilbage.

Hvis der ikke kan findes en på torry med kode og der er nogen der gerne
vil se kode til det så kan jeg godt sende min egen komponent til
formålet.

<klip en hel masse der absolut ikke var forkert>
> Det er igrunden i høj grad et filosofisk spørgsmål, når nu jeg tænker
> over det.

Det skal man jo normalt lade være med - det kan være farligt :)

Claus

--
Claus Christiansen, <mailto:cch@unipeople.dk>

personal: http://www.bigfoot.com/~kruc/; pythia: http://www.pythia.dk
"Computers are useless. They can only give you answers."
- Pablo Picasso (1881-1973)

Fra : FreeAll

Dato : 25-09-01 03:40

Ikke for at sige noget dumt, men de fleste her koder sgu da i Delphi.