Sort natskygge
Fra : G&H

Dato : 13-09-01 18:27

Hjææælp .............. Hvordan får jeg dem udrydet.
Jeg har en stor grund....... omkring 6000 m2 ...... Til min rædsel har jeg
opdaget, at der gror sort natskygge alle mulige ( og umulige) steder.
Jeg er noget nervøs for, at en af ungerne skal "prøvesmage" inden jeg finder
planten ............

Mvh
Thomas

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 13-09-01 19:05

G&H skriver:

> [...]
> Jeg er noget nervøs for, at en af ungerne skal "prøvesmage" inden jeg finder

Den smager ikke godt. Den er godt giftig.
Modsat de farligt giftige som er dødlige og smagløse.

Er din grund fugtig?

Fra : G&H

Dato : 13-09-01 19:52

Øhhh hvad mener du ........
Dem jeg har, ligner lidt en kartoffelplante, men har små sorte bær. Jeg
kender den fra barn af, for vi havde dem ved vores hestefold, som i øvrigt
lå ved en mose !
Jeg har ikke tænkt mig at smage på dem, for at finde ud af om de smager godt
eller er smagløse.
Jeg har ikke egentlige fugtproblemer, men det er måske en mulighed
............. Er det en "mose" -plante ?
Jeg har en ide' om, at min jord mangler kalk, sådan i alt almindelighed.
Måske kan det løse problemet ........

Mvh
Thomas

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 13-09-01 21:56

G&H skriver:

> [...]
> kender den fra barn af, for vi havde dem ved vores hestefold, som i øvrigt
Det lyder rigtigt

> Jeg har ikke egentlige fugtproblemer, men det er måske en mulighed
> ............ Er det en "mose" -plante ?
> Jeg har en ide' om, at min jord mangler kalk, sådan i alt almindelighed.
> Måske kan det løse problemet ........

Jeg kender en sort natskygge som gror i en mergelgrav, altså i våd kalk
og ler.

Kan du ikke give dem med plæne klipperen.
Hvis du vipper den og langsom sænker den ned over planten?

Eller hvad med en le?

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 13-09-01 22:05

> [...]
> og ler.
>
> Kan du ikke give dem med plæne klipperen.
> Hvis du vipper den og langsom sænker den ned over planten?

Hvorfor, de er nemme at trække op.

--
mvh. Niels
http://steg.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 14-09-01 18:44

G&H <hendeham@worldonline.dk> skrev i en
> [...]
> opdaget, at der gror sort natskygge alle mulige ( og umulige) steder.
> Jeg er noget nervøs for, at en af ungerne skal "prøvesmage" inden jeg

Ja, der er ret giftige.
Sort natskygge er lidt vanskelig at bekæmpe kemisk, da
frøene spirer frem over et langt tidsrum - ofte sker det langt ind
i juni måned.
Frøene kan eftermodne - så det gælder om at få dem
hakket om inden de afblomstrer.
Frøene kan overleve en kompostbunke - planterne skal helst
brændes ( eller afleveres)

Per A. Hansen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-09-01 21:02

On Fri, 14 Sep 2001 19:44:22 +0200, "Per A. Hansen"
<per.hansen@get2net.dk> wrote:

>finder
>
>Ja, der er ret giftige.

Hvad er 'ret giftig' f.eks målt i antal bær?
Dengang de først dukkede op i vores have, inden jeg vidste hvad det
var, smagte jeg faktisk på den.... et halvt knust bær eller
deromkring. Jeg mindes ikke at jeg blev dårlig af det, men bærret
smagte nok heller ikke af mere..

Nu, et par år efter, er de så godt som væk igen, bekæmpet med et
hakkejern. Man lærer jo hvordan de ser ud som små.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 16-09-01 19:28

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en

> [...]
> var, smagte jeg faktisk på den.... et halvt knust bær eller
> deromkring. Jeg mindes ikke at jeg blev dårlig af det, men bærret

Det er de grønne dele, der er indeholder mest gift.
De modne, sorte bær indeholder vistnok ikke så meget, det
er værd at tale om - så med et enkelt bær må du antages at
være helt levende!
En videnskabsmand har "prøvespist" 25 bær uden at mærke noget.
Men.. der er iagttaget giftvirkninger på børn og dyr ( også
hos fjerkræ der normalt kan tåle megen plantegift.
Der meldes om pupiludvidelse som symptom, det tyder på
at et andet alkaloid end Solanin er på spil.
Derfor bør man behandle planten med nogen varsomhed -
ikke mindst hvor der er mindre børn i nærheden.

-
Med venlig hilsen
Per A. Hansen