Jubiii, en rigtig god fødselsdagsgave.....~
Fra : Renate Jacobsen

Dato : 13-01-01 13:16

Hej Ng!

Jeg har været så heldig, at få et 325 l akvarie i for tidlig
fødselsdagsgave, af min mand som er ivrig akvarist. Jeg har længe ønsket mig
et akvarie, da jeg alt for længe har gået og brokket mig over min mands
indretningsteknik.

Jeg er ret sikker på at det skal handle om Malawi og Mbunaer. Det jeg ikke
er helt på plads med, er om det skal være overgangszone eller klippekyst??

Jeg vil gerne have lidt inspiration til mit projekt.

Hvis det bliver klippekyst, skal det bygges op af flade sten fra bunden og
med hængende trærødder. Hvilke trærødder skal jeg så bruge. Sten skal være
nogen jeg samler selv på stranden. Min mand koger sine i tiiiimevis, det
havde jeg IKKE tænkt mig at gøre. Argumenter for og imod, tager jeg imod med
kyshånd.

På hvilken måde beslutter man sig: Skal man først indrette sit akvarie og
siden beslutte hvilke fisk der passer til, eller indretter man bedst
akvariet efter de fisk man synes om? Mit mål, er jo at have et så
"naturligt" miljø for fiskene som muligt.

Alle kommentarer hertil vil jeg glæde mig meget over.

Renate

Fra : Brian Christensen

Dato : 13-01-01 15:25

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "naturligt" miljø for fiskene som muligt.
>
> Alle kommentarer hertil vil jeg glæde mig meget over.

Hej

Tillykke med det...

Jeg er meget enig i det Carsten skriver om de forskellige ting.

Jeg vil dog med hensyn til fisk råde dig følgende.

Tag dig god tid med at finde frem til hvilke fisk du ønsker. og se dig godt
for ...Min egen erfraring er, at da jeg startede op med Malawier fik købt
nogle fisk.. som jeg sener hen fandt ud af at jeg ikke rigtig vidste hvad
var og hvor deres fangsted var..Det er jo sådan med de fleste Malawier, at
de godt kan hedde det samme men der kan være arts variatoner udfra, hvor i
søen de er fanget. Det skal du være opmærksom på ...eks. du kan købe en
Pseudotropheus Zebra.. men dem findes der et utal af forskellige typer af og
nogle gange er det kun det, at man ved hvor de er fanget henne i søen - der
laver variationen. Dvs. at for de fleste af os vil vi ikke lige kunne se
forskel på en Ps. Zebra om den kommer fra Taiwan Reef eller Mumbo Island...
Så køb dine fisk fra et sted, hvor du også får fangstedet oplyst og fra et
sted hvor de ved noget om det.

Nå man nu alligevel ikke lige kan se forskel på dem, er det så ikke
ligemeget... Og jo det kan man da godt sige...Men hvis man er ligeglad med
det så skal man bare lade vær med at sprede det evt. yngel man får af sine
fisk...

ok det var bare mit syn på det med fiskene...

go' fornøjelse

Brian

Fra : Jan Boegh

Dato : 13-01-01 16:27

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> wrote in message

> [...]
> nogen jeg samler selv på stranden. Min mand koger sine i tiiiimevis, det
> havde jeg IKKE tænkt mig at gøre. Argumenter for og imod, tager jeg imod

Det er sund fornuft at skylle og børste stenene, så de ikke bærer synligt
snavs med ind i akvariet, men enhver form for kogning og anden sterilisering
er IMHO fuldkommen uberettiget (med mindre man har en fisk med AIDS!). Fisk
stiller IKKE krav om sterile miljøer og den største fare for at slæbe sygdom
med ind i et akvarium kommer fra - fiskene!
Endeligt er sandsynligheden for at en sten fundet i Danmark skulle indeholde
mikroorganismer der kan true tropiske fisk i sig selv begrænset.

mvh
Jan

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 20-01-01 09:25