Garam Masala
Fra : Busk

Dato : 13-09-01 14:17

Hej

Hvad kan jeg bruge krydderiet Garam Masala til?

Busk

Fra : Bettina Madsen

Dato : 13-09-01 14:32

Hvad kan jeg bruge krydderiet Garam Masala til?

Det er et indisk/pakistansk krydderi. Det bruges især som krydderi i forskellige curry´s eller til linseretten dall. Du kan også
bruge det i kogte ris.

Bettina

Fra : ole larsen

Dato : 13-09-01 17:36

Bettina Madsen skrev i meddelelsen
<3ba0b55b$0$89080$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> [...]
>
>Det er et indisk/pakistansk krydderi. Det bruges især som krydderi i
forskellige curry´s eller til linseretten dall. Du kan også

Synes det er værd at nævne, at den blandt danskere udbredte sygdom med at
"brænde af" carry fjerner mange smagsnuancer. Og spec. Garam Massala skal
først tilsættes lige før servering.

Ole

Fra : Jørgen Hess

Dato : 16-09-01 23:17

I gamle dage rørte man bare karryen op i lidt vand og kom den i sovsen, så
blev det moderne at brænde karryen af (Det var efter de gode emhætter var
installeret i køkkenerne), men jeg har flere gange prøvet at afbrænde ca.
2/3 af karryen og bagefter, når sovsen er ved at være færdig, tilsætte
resten af karryen rørt op i lidt vand.
mvh
Jørgen

Fra : Peter Westh

Dato : 14-09-01 08:09

"Busk" <busk@obel.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvad kan jeg bruge krydderiet Garam Masala til?

Ja, ud over indiske opskrifter er det fint i grøntsagsretter med f.eks.
auberginer, squash og peberfrugt, retter med bulghur, med linser, i eller på
hakkebøffer... alt med et orientalsk/mellemøstligt præg.

Hvis du kan lide shawarma, så prøv at marinere nogle oksekødstrimler i
citronsaft, knust hvidløg, chili/cayennepeber og garam masala samt salt
nogle timer eller natten over, og steg det på en meget hed pande i
olivenolie. Man kan gøre det samme med kyllng, kalkun og faktisk også
kalvelever.

Sammen med hvidløg, chili, gurkemeje og ingefær kan det bruges alle steder,
hvor du ellers ville bruge karry (Grama Masala "er" sådan set karry).

MVH

Peter