Hvad kan man bruge en grusgrav til ?
Fra : allan jensen

Dato : 12-09-01 23:37

tja Man kunne jo tage sin nyindkøbte cagiva 250ccm crosser årg 89 (men i
meget god stand) og få bekræftet at man er i leve.
og det gjorde vi så mig selv søren l. hansen (vr200), rittig kawa 250 og
tomas højben vr200, bare til en liie gang fyraftens ræs i den "lokale". og
hold kæft hvor var det fedt.. Det var helt vildt.. ALLe med bare en lille
smule erfaring med motor cross siger start med en 125cc og lær at køre for
du anskaffer dig noget stører.( jeg har da en dt125 tæller det? nej!!) så
jeg hørte ikke efter!! det var helt vildt. Glad som en nyforelsket teenager
trak jeg cyklen ned af traileren. spåndt som et lille barn startede jeg
dyret og begav mig ned i grusgraven, ned af skrænten og ud over stepperne,
og så kom det første chok. ham der har kørt cyklen før mig vejer ca 40 kg
mere end jeg gør så hver gang jeg ramte en knold sagde spoing og så
forsøgte baghjulet at overhale forhjulet helt uden at cyklen begav sig i
spind!!!! lidt deperat skruen i wp affjedringen og pludseligt begyndte
cyklen at opføre sig normalt. så var det jo bare og give den noget gas..wow
power til the montør, det var helt vildt. 42 hk lyder jo ikke af meget men
hehe når geden har en egenvægt på ca 100 kg og er villig til at løfte
forhjulet i tide og utide føles det HELT VILDT. hvis der er nogle der
tvivler så indrømmede mads lund at de 24hk min DT har var alt rigeligt da
han prøvede den på knallert banen sidste torsdag) og manden har jo en kawa
zx9rt 160+ hk .. respect... gir man den fuld rulle forsøger den at smide en
af , forsøger man at holde fast stjeler den istedet....bliver man sidende
finder man ud af at den er sin egen herre!! og bestemt ikke altid styrer
derhen hvor man nu havde tænkt. men det med at cyklen løfter forhjulet kan
jo bruges til at kan jo bruges når man skal passere en vandpyt. bare giv
lidt ekstra gas og og hiv i styret vupti forhjulet hænger 30 cm over jorden
og man kan i hardcore enduro stil pasere søen..... men gør det ikke i 2.
gaer!! barrrrrp og forhjulet er pludseligt ved at blive det bagerste. meget
pludseligt !! !! og med en stil Hans Nielsen bestemt ikke har stået fadder
til.... nå men en kraftig motor og en god affjedring har da bevares også et
par ulemper fx at man ikke helt at "når" at registerer hvor hurtigt man
egentlig kører. kommer som oftes til udtryk ved at mar er på vej udover /
ned af eller ind i et eller andet pludseligt. Der kan også komme
situationer hvor man pludselig bliver i tvivl om man egentlig tør at køre så
hurtigt igennem et sand spor eller et sving , noget der selvsagt ikke er det
smarteste man kan gøre, men jeg er kun et meneske... men det fedeste er nu
engang hillclimp bakken. på dt´n
skulle jeg køre op i anden gear bundgas og håpe på at jeg blev i det samme
spor.....DET SKAL JEG IKKE MERE Nu har jeg power nok faktist så meget
power at man bliver nød til at at have vægten på forhjulet for at den ikke
skal smide en ned af bakken. der sådan set kun en ting cyklen ikke kan
starte? (nej det er ikke en kava 500) bremse?( jog den bremser engentlig
godt men det er jo også brembo) dreje ? rigtigt den kan simpelt hen ikke
dreje, hvis man skal rundt i et skarpt sving skal man helt ned i fart 1.
gear og så skal den ellers have rulle ud af svinget.
Noget rittig heller ikke undlod at bemærke da han fik en
prøvetur....nu mangler jeg bare en generator et ledningsnet , en hydraglisk
kobling og en nummerplade samt at få førligheden tilbage i
kroppen.........

øm men glad

allan (aomck)
yamaha dt125r
cagiva c 250 (snart vrx)

ps Aalborg ofroad mcklub tager på knallert banen i morgen kl 17.00

Fra : Mads Lund

Dato : 13-09-01 09:12

Fin historie. Og så kan jeg bare sige øv øv øv øv øv øv

Jeg var på arbejde i Århus igår, så jeg kunne ikke lige få tid til at kigge
ud.

Dernæst er den ene køler på KX'eren død. Tumpen der har haft den havde
monteret den ene køler uden gummibøsninger. Så den skal af, og svejses.

Så der bliver nok heller ikke tid til noget ræs på søndag ;-(

Men jeg kigger lige forbi i klubben ved 8 tiden i aften og får en trøste øl.

Mads Lund
KX500, busted
RS125RR, busted
GS750, adskilt
ZX9R, min eneste køreklare cykel

Fra : allan jensen

Dato : 13-09-01 09:53

Mads Lund skrev i meddelelsen ...
> [...]
>
>Så der bliver nok heller ikke tid til noget ræs på søndag ;-(
>
>Men jeg kigger lige forbi i klubben ved 8 tiden i aften og får en trøste

allan (AOMCK)

Fra : allan jensen

Dato : 13-09-01 15:30

<3ba071ba$0$4788$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>...

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-09-01 17:55

"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> skrev i en meddelelse

> Så der bliver nok heller ikke tid til noget ræs på søndag ;-(
> Men jeg kigger lige forbi i klubben ved 8 tiden i aften og får en trøste
> [...]

NÅÅÅÅH, pylre, pylre, pylre!
Og har vi så ondt af dig, fordi din "ENESTE KØREKLARE CYKEL" er en ZX9R som
er federe end de fleste normale menneskers eneste cykel OVERHOVEDET?
NUL!!!

Du kommer sgu til at betale din trøste-øl selv, gør du!

Rittig

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-09-01 19:03

"allan jensen" <allan-jensen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> tomas højben vr200, bare til en liie gang fyraftens ræs i den "lokale".

Og Lindholdteren var også på nyindkøbt Yamaha WR 200, så hans smil kunne
næsten heller ikke være i hjelmen, der var glade mennesker overalt hvor man
kiggede hen.

Fin historie! Det er sjovt så inspirerende en fed oplevelse kan være...

Til alle jer der ikke var der:
HUNDEHOVEDER!
HÆNGERØVE!
(citat Egon Olsen)

Der er Kolding Enduro på lørdag - sidste afdeling af DM, ja, man kunne kalde
det DM - finale (og det gør de faktisk). Det vil være en udmærket lejlighed
til at se hvad det egentlig er vi går sådan i selvsving over.

Her er en ultrakort beskrivelse af hvad man kan forvente dernede, baseret på
de sidste års begivenheder.

Et enduro er et løb der minder om en krydsning mellem bilernes rally og
motorcyklernes motocross. Kørerne starter med få minutters mellemrum på de
måske 8 specialprøver hvor det hver gang drejer sig om at komme først!
Kørerne skal selv køre rundt mellem prøverne, så man vil kunne møde dem ude
i trafikken med næsen i et kort - det er nu ret let at finde rundt, men det
er alligevel pudsigt at møde en motocross racer i fuldt ornat på en
offentlig vej.

Enduro handler om udholdenhed, så løbets prøver er lange og svære. Løbene
kan være forskelligt opbygget, men i Kolding vil vi se ca. 8 prøver i skove
og grusgrave som er meget teknisk svære (og derfor underholdende at se på)
og en enkelt prøve på deres helt nye motocross bane. En typisk prøve vil
være et snævert og svært spor i en skov, som kørerne skal køre måske 6
omgange på. En prøve har ofte samme længde som et motocross heat (ca. 20
min.), men kun prøver der køres på motocrossbaner er "ligesom motocross" -
en prøve i en skov stiller helt andre krav til køreren. I en skov er der
træer, og træer har rødder - som bliver blotlagt meget, meget hurtigt.
Rødder er vådt afbarket træ, og hvad ved vi om vådt afbarket træ? Det er
glat som ind i helvede! Både i skove og grusgrave vil man møde store sten,
stejle skrænter og andre sjove forhindringer. I enduro er det også
almindeligt at der er "farlige passager"; det kan være en træstamme på tværs
af sporet lige efter et sving, 10 meter mega-stejl skrænt man skal ned ad,
en å man skal igennem, træstubbe eller andet godt. Kort får sådanne steder
passerer køreren en "afmærkning" bestående af to krydsede røde pile, men der
er masser af "små-farlige" passager som IKKE er afmærket, så det er en god
ide at være forberedt på overraskelser. Ofte vil der være kørere som ikke
helt er nok forberedt, og så kan der ske (jeg nævner i flæng tilfældige
tænkte situationer):
- En kører (vi kan jo kalde ham Pein) kører fast i et mega-mudderhul efter
at have gennemført 98% af løbet.
- En kører (vi kan jo kalde ham Poul Pik) rammer en sten i en skov og
knækker motorblok, stel og kraveben og udgår efter at have gennemført 96% af
løbet.
- En kører (vi kan jo kalde ham Højben) bliver så udmattet (fordi han
undervurderer sporets sværhedsgrad) at han må udgå efter 80% af løbet.
- En kører (vi kan jo kalde ham Torben Nielsen) rammer et træ og må udgå med
en beskadiget finger.
- En kører (vi kan jo kalde ham Sune fra Silkeborg) rammer en træ-rod og
udgår med en brækket arm.
- En kører (vi kan jo kalde ham mig) tror han kan hoppe over et par
kampesten på sporet, men kommer lige knap nok langt nok, og udgår med hul i
motorblokken.
Derfor vil man ikke på motocrossbanen kunne se forskel på motocross kørere
og enduro kørere, men på spor i "naturligt terræn" er kørestilen meget
anderledes, for der er langt flere faktorer at tænke på.
Underlaget varierer også meget, der er stor forskel på hvordan motorcyklen
opfører sig i sand, jord, sten, grus, skovbund, ral, asfalt... Ja, det kan
også være prøver på asfalt, fx. go-cart baner, men det vil vi næppe se i
Kolding.

Da kørernes kamp derfor ikke KUN er mod hinanden, men også mod terrænet er
stemningen meget anderledes end i mange andre motorsportsgrene. Tag ud og
kig! Tag en snak med kørerne, de er nogle gange helt menneskelige. Og møder
i nr. 106, så tag og sig hej, det er nemlig mig.

Håber vi ses,
Rittig

PS: Det bliver regnvejr, så tag en paraply med så jeg kan komme i tørvejr af
og til.

Fra : Per Pedersen

Dato : 14-09-01 17:55

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> [...]
man
> kiggede hen.
>
> Fin historie! Det er sjovt så inspirerende en fed oplevelse kan være...

(citat Egon Olsen)

Gælder det også mig??

Per Pedersen
Suzuki GrusSjoveren 450