Beplantning ved nordgavl
Fra : Mette Svangren

Dato : 12-09-01 21:12

I vores nyerhvervede have har vi en flisegang langs vores nordgavl. Den
består (selvsagt) af fliser og derudover mudder og sand! Hvad kan man plante
i tung, leret jord, der ligger i konstant skygge? Evt. noget bunddækkende,
gerne stedsegrønt, men hvad som helst ville pynte...

Nybagte havehilsener fra Mette, der kun har "altanerfaring".

Fra : Marlene

Dato : 13-09-01 07:11

Mette Svangren <mette@svangut.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b9fc191$0$71666$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> i tung, leret jord, der ligger i konstant skygge? Evt. noget bunddækkende,
> gerne stedsegrønt, men hvad som helst ville pynte...

Du kan plante forskellige slags hosta, kærmindesøster, lungeurt,
bispehue.... Disse trives alle godt i skygge. Kærmindesøster har de
smukkeste "forglem-mig-ej"-blomster om foråret, og i løbet af
foråret/sommeren vokser bladene sig store, så det er også fint at sætte
tulipanløg ved planten (det samme gælder for hosta). Du kan også sætte
juleroser, som er stedsegrøn (dette gælder dog kun Helleborus Orientalis
samt Helleborus Niger - de andre arter taber bladene om vinteren). De har jo
de smukkeste blade, + de får de smukkeste blomster om vinteren/tidligt
forår - men de befinder sig dog i den lidt dyrere ende af prisskalaen.....

God fornøjelse.

Mvh. Marlene.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-09-01 18:03

On Wed, 12 Sep 2001 22:11:39 +0200, "Mette Svangren"
<mette@svangut.dk> wrote:

> [...]
>i tung, leret jord, der ligger i konstant skygge? Evt. noget bunddækkende,
>gerne stedsegrønt, men hvad som helst ville pynte...

Ud over hvad der allerede er blevet nævnt vil buksbom og
klatrehortensia også være gode på det sted.

Hvis jorden er meget leret/tung så bland noget sand (den slags man
bruger til at støbe af, endelig ikke strandsand) i jorden. Det gør
jorden noget lettere at arbejde med.

http://www.gartneriet.dk