Billed som brugerflade
Fra : Søren Nielsen

Dato : 12-09-01 13:16

Hejsa

Istedet for kedelige windows knapper osv., kunne jeg godt tænke mig at vide
hvordan man eks bruger et billede som GUI, og hvordan man laver dele af
billedet om til knapper, så de kan aktiveres ved museklik.

Håber at spørgsmålet er til at forstå.

Mvh
Søren Nielsen

Fra : Thorkild Sørensen

Dato : 12-09-01 13:42

Hej

Hvis folk da bare ville kigge i java-tutorialen inden de spørger på en news
group. Tutorialen på Sun er meget beddere hjælp end en newsgroup til "simple"
spørgsmål.
Tutorialen findes på: http://java.sun.com/docs/books/tutorial/

Dit specifikke spørgsmål er perfekt dokumenteret i:

http://java.sun.com/docs/books/tutorial/uiswing/components/button.html

Hilsen Thorkild

"Søren Nielsen" skriver:

Fra : Søren Nielsen

Dato : 12-09-01 14:16

"Thorkild Sørensen" <tgs@mailserver.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Tutorialen findes på: http://java.sun.com/docs/books/tutorial/
>
> Dit specifikke spørgsmål er perfekt dokumenteret i:

Så må du da meget undskylde. Jeg havde kigget der, men håbede på at en kunne
forklare mig det lidt bedre, men jeg må bare kigge lidt grundigere på det
så. Mange tak for svaret

Mvh
Søren Nielsen

Fra : Thorkild Sørensen

Dato : 12-09-01 15:49

Det var som ikke nogen fuldstændig vild kritik, men tutorialen er som regel
rimelig god. Jeg vil da godt prøve at give et bud på et lille eksempel der
bruger Swing.

Først opretter du et ImageIcon som vil indeholde dit ikon.

ImageIcon buttonImage = new ImageIcon("sti til dit billede");

Billedet kan være gif, du kan sågar bruge animerede gif-billeder, og en del
andre formatter, jeg vil dog ikke lige kloge mig i hvilke der er kompatible.

For at få billedet på din knap smider du bare buttonImage med i konstruktoren
til knappen:

JButton b1 = new JButton(leftButtonIcon);

Volla, du har et billede på din knap.

Hilsen Thorkild

p.s Hvis du vil undgå kanten omkring billedet er du nok nød til at lave din egen
button klasse ved at nedarve fra AbstractButton.

"Søren Nielsen" skriver:

Fra : Søren Nielsen

Dato : 12-09-01 17:31

Tak for hjælpen, men efter at have kigget på det dukker der et nyt spørgsmål
op. Er det ikke muligt at lave et helt interface(et stort billede) og så på
en eller anden måde definere hvilke dele der er knapper og hvad der er
listbox ?

På forhånd tak

Mvh
Søren Nielsen

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 12-09-01 17:53

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "Søren Nielsen"
<unbeaten@c-n-p.dk> just offered me, he muttered some weird stuff, and
I had to correct this gibberish:

> [...]
>en eller anden måde definere hvilke dele der er knapper og hvad der er

Du kan sagtens have ét stort område som er billede, og så definere
hvad der skal ske når folk klikker bestemte steder.

Men så skal du jo selv ændre grafikken hver gang der sker noget. - Vil
du have ét billede pr. forskellig mulig kombination i Listbox'en?
--
Martin Mouritzen.
The truth is out there! Does anyone know the URL?

Fra : Søren Nielsen

Dato : 12-09-01 21:07

"Martin Mouritzen" <martin@fez.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Men så skal du jo selv ændre grafikken hver gang der sker noget. - Vil
> du have ét billede pr. forskellig mulig kombination i Listbox'en?

Jeg er newbie i det og tænkte bare om det var muligt at lave et progams
brugerflade i eks photoshop ligesom man kan med hjemmeside, og så definere
hvad der er knapper. Det jeg tænker på at en brugerflade som ikke skifter da
det skal bruges til en chat hvor der kun er et felt der opdateres hele
tiden. Men jeg ved som sagt ikke om det kan lade sig gøre.

Fra : Peter Lind

Dato : 13-09-01 16:36

"Søren Nielsen" <unbeaten@c-n-p.dk> wrote:

> [...]
> hvordan man eks bruger et billede som GUI, og hvordan man laver dele af
> billedet om til knapper, så de kan aktiveres ved museklik.

Du kan gøre det på flere måder - jeg ved ikke hvad der er nemmest, eller
mest korrekt, det kommer vel an på hvad det skal bruges til, og hvordan
resten af programmet er opbygget.

Det umiddelbart enkleste ville vel være at bruge en JLabel til at
repræsentere dit interface, og give den et baggrundsbillede med setIcon og
dernæst at registrere en MouseListener på denne JLabel. MouseListeneren
kalder f.eks metoden mousePressed eller mouseClicked med et mouseEvent
objekt, der blandt andet indeholder koordinaterne for hvor musen blev
klikket.
Dit program kan så have en tabel over områder og kalde forskellige metoder
når musen bliver klikket indenfor et bestemt område.

Hvis man gerne vil være fri for selv at checke alle disse områder, kan man
også lade billedet være et JPanel (måske man skal lave en nedarvet klasse
for at kunne tegne billedet). Og så tilføje JComponents med de x,y,w og h
koordinater som man gerne vil have museklik at vide for.
Man kan så tilføje en eller flere mouseListeners til hver af disse
JComponent, og man får så besked når der bliver trykket i netop dette
område.

Jeg håber at det kunne hjælpe lidt.

mvh
Peter Lind