INSERT INTO
Fra : Danlamp Teknik

Dato : 12-09-01 09:47

Hejsa

Hvordan får jeg dette eksempel til at virke :

dim tal1 as variant
dim tal2 as variant
tal1 = 50+2
tal2 = tal1+25
conn.Execute "INSERT INTO Total (Beregning1, Beregning2)" & "Values(tal1,
tal2)"

Der opstår en fejl i "Values(tal1, tal2)" ?
Er der en der har en løsning på dette problem ?

Henrik

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-09-01 10:10

"Danlamp Teknik" <danlamp@danlamp.dk> wrote in message
> [...]
> tal2)"
>
> Der opstår en fejl i "Values(tal1, tal2)" ?
> Er der en der har en løsning på dette problem ?

Beregning2)" & "Values(tal1,
^^^^^
Mellemrum nødvendig

Har du problemer med dine SQL statements så hiv hele strengen vha af watch
eller intermediate vinduet
Fyr sql'en af i din native database - det plejer at give en fornuftig
forklaring

mvh/Peter Lykkegaard
mvh Peter Lykkegaard

Fra : Danlamp Teknik

Dato : 12-09-01 10:54

Hejsa
Det er ikke noget med mellemrummet at gør.
Fejlen skyldes muligvis at "VALUES" ikke vil accepter tal1 og tal2.

Henrik

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-09-01 11:16

> "Peter Lykkegaard" <polonline@hot.mail.com> skrev i en meddelelse

> Det er ikke noget med mellemrummet at gør.
> Fejlen skyldes muligvis at "VALUES" ikke vil accepter tal1 og tal2.

Den overså jeg lige

Fra : Danlamp Teknik

Dato : 12-09-01 11:15

Nu får jeg en ny fejl

Den skriver "Der er ikke angivet nogen værdi for en eller flere krævede
parameter".

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-09-01 15:37

> "Peter Lykkegaard" <polonline@hot.mail.com> skrev i en meddelelse

> Nu får jeg en ny fejl
>
> Den skriver "Der er ikke angivet nogen værdi for en eller flere krævede
> parameter".

Hvad så hvis du skriver følgende

conn.Execute "INSERT INTO Total (Beregning1, Beregning2) Values(1, 2)"

mvh/Peter Lykkeagard

Fra : Rayman

Dato : 18-09-01 15:03

Det skyldes at du har sat din maskine op til at formatere "0,00", hvilket
giver et komma i din SQL streng, og derfor er der en parameter i overskud.
Nu kunne man håbe at man kunne skrive format(tal1,"0.00"), men det giver
altså også tallet med komma, derfor skriver du: Replace(tal1,",",".").
Altså:
conn.Execute "INSERT INTO Total (Beregning1, Beregning2) " & _
"Values(" & Replace(tal1,",",".") ", " & Replace(tal2,",",".") & ")"

Held og lykke.....Rayman

Fra : Helge Bjørkhaug

Dato : 12-09-01 17:51

should do the trick.....

--
Snutten
Fjern helge fra mail adressen før du svarer.

Fra : Henrik

Dato : 12-09-01 18:43

Hejsa

Hvis jeg skriver denne linie virker det :
conn.Execute "INSERT INTO Total (Beregning1, Beregning2) " & "Values(1, 2)"

Men det var ikke helt sådanne jeg havde tænkt det ?

Hvis jeg skriver denne linie virker heller ikke :

Helge Bjørkhaug <helgesnutten@techie.online.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9noar3.3vuj2dd.1@hbsoft.com...

Fra : Helge Bjørkhaug

Dato : 12-09-01 19:10

On Wed, 12 Sep 2001 19:42:44 +0200, "Henrik" <Henrik@it.dk> wrote:

> [...]
>conn.Execute "INSERT INTO Total (Beregning1, Beregning2)" _
> & " Values (" & tal1 & ", " & tal2 & ")"

[snip]

Hvis du Dim'er tal1 og tal2 til samme type variabel som feltene
Beregning1 og Beregning2 er definert som i databasen, hva skjer da?

Fra : Niels Henriksen

Dato : 13-09-01 13:03

"Henrik" <Henrik@it.dk> wrote in message
> [...]
> conn.Execute "INSERT INTO Total (Beregning1, Beregning2)" _
> & " Values (" & tal1 & ", " & tal2 & ")"

Gør følgende:

Lav en variabel med dit sql og brug debug.print variabel. På den måde kan du
se nøjagtigt hvad der bliver sendt til databasen.

--
Niels Henriksen

Fra : Danlamp Teknik

Dato : 14-09-01 08:53

Jeg har fundet en gammel løsning frem og bruger den.

Løsning :
Dim conn As New ADODB.Connection
conn.Open "Provider=microsoft.jet.oledb.3.51;" & "data
source=c:\Indtastning\dan_data1.mdb;"
conn.Execute "INSERT INTO Total (Beregning1, Beregning2) Values(" & Chr$(34)
& tal1 & Chr$(34) & "," & Chr$(34) & tal2 & Chr$(34) & ")"
conn.Close

Hvorfor det skal være så indviklet ved jeg ikke ! men det virker.
Er der en der har en bedre løsning vil jeg gerne høre om den.

Tak for Hjælpen.

Henrik

news:tq14hji8tr7ae3@corp.supernews.com...> "Henrik" <Henrik@it.dk> wrote in

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-09-01 10:07

> [...]
>
> Hvorfor det skal være så indviklet ved jeg ikke ! men det virker.
> Er der en der har en bedre løsning vil jeg gerne høre om den.

Dine felter i databasen Beregning1 og Beregning2 er oprettet som tekstfelter
En anden løsning kunne

conn.Execute "INSERT INTO Total (Beregning1, Beregning2) " & _
Values('" & tal1 & "','" & tal2 & "')"

Hvor du bruger enkelt apostroffer ' = ascii 39 i stedet for dobbelt
apostroffer " = ascii 34

mvh/Peter Lykkgaard

Fra : Danlamp Teknik

Dato : 14-09-01 11:08