PhotoShop: CMYK-redigering i RGB-billeder
Fra : Steen Villumsen

Dato : 12-09-01 09:09

Hej gruppe,

med håbet om der findes et par PhotoShop-eksperter herinde, stiller jeg
følgende spørgsmål:

Jeg har et RGB-billede, jeg vil gerne redigere i dette billede ved brug
af 'curves' (eller 'kurver' i en DK Photoshop), men jeg vil helst ikke
hive i RGB-kurver, men i CMYK-kurver.
Jeg er klar over at jeg "jo bare kan aflæse CMYK-værdierne i
Info-paletten", men jeg vil altså gerne se CMYK-kurver i 'Curves'.

Er der nogen der kender til en plug-in der tillader dette?

På forhånd tak,

Steen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 13-09-01 11:11

Steen Villumsen <steen@villumsen.com> wrote:

> [...]
> Jeg er klar over at jeg "jo bare kan aflæse CMYK-værdierne i
> Info-paletten", men jeg vil altså gerne se CMYK-kurver i 'Curves'.

Jeg er absolut ikke ekspert i PhotoShp, men hvis du konverterer billedet
til CMYK vil curves/kurver bruge SMYK i stedet for RGB.
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Steen Villumsen

Dato : 13-09-01 12:09

> Jeg er absolut ikke ekspert i PhotoShp, men hvis du konverterer billedet
> til CMYK vil curves/kurver bruge SMYK i stedet for RGB.

Jeg vil gerne bevare billedet i RGB-farverummet, for ikke at miste data
ved en konvertering til (det væsentligt mindre) CMYK-farverum.

Men ellers tak for tippet.

/Steen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 13-09-01 12:16

Steen Villumsen <steen@villumsen.com> wrote:

> Jeg vil gerne bevare billedet i RGB-farverummet, for ikke at miste data
> ved en konvertering til (det væsentligt mindre) CMYK-farverum.

Det havde jeg jeg en forventning om du ville mene!
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-09-01 20:02

> [...]

> Info-paletten", men jeg vil altså gerne se CMYK-kurver i 'Curves'.
>
> Er der nogen der kender til en plug-in der tillader dette?

Jeg tror ikke du skal regne med at finde et sådan plugin. Det giver jo
ikke rigtig nogen mening at bruge CMYK-kurver på en RGB billede, for
hvordan vil du f.eks. have, at den skal styre sort?

Jeg kender godt selv til "problemet" med at man ikke kender virkningen
af RGB-kurver, men har CMYK-kurverne på ryggraden, men når man arbejder
med RGB-billeder har man meget friere hænder og kan faktisk bruge alle
de værktøjer, som Photoshop tilbyder til farvejustering.

De "forbudte" Brightness/Contrast og Variations kan være nyttige med
RGB-billeder, da du ikke her er tvunget til at styre hver trykfarve. Det
hele kræver selvfølgelig en korrekt kalibreret monitor, da du skal stole
på din skærm.

--
René

Fra : Steen Villumsen

Dato : 14-09-01 11:59

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> [...]
> RGB-billeder, da du ikke her er tvunget til at styre hver trykfarve. Det
> hele kræver selvfølgelig en korrekt kalibreret monitor, da du skal stole

Jeg vil styre min sort ved hjælp af min Info-palette. Jeg forestiller
mig at man tilknytter en ICC-profil til, sådan at man kan se hvad den
endelige CMYK-værdi vil blive.

Det er netop fedt at endelig kan bruge (stort set) alle Photoshop's
farve-korrigeringsværktøjer, når man arbejder i RGB.

Jeg kan kun give dig ret i, hvor vigtigt det er at have en kalibreret
skærm.

/Steen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-09-01 13:22

> [...]
>
> Det er netop fedt at endelig kan bruge (stort set) alle Photoshop's
> farve-korrigeringsværktøjer, når man arbejder i RGB.

Jeg kan godt se fordelen, da man jo kan bede Photoshop om at vise en
CMYK-værdi selvom man arbejder i RGB, men på en eller anden måde er det
jo ikke helt den rigtige måde at arbejde med RGB-billeder på.

Du skrev jo tidligere, at du ikke ville begrænges af CMYK farverummet,
men hvis sidder og retter dine billeder ind via CMYK-målinger, så lader
du dig jo begrænse. Så kan de jo være ligemeget at du arbejder i RGB.

Idéen med et RGB workflow er jo - såvidt jeg ved - at man ikke skal
tænke på CMYK-værdierne, for det sørger RIP'en for. Hvis man har
profiler på alt: scanner, skærm, trykmaskine og papir, så kan man i et
optimalt workflow stole på, at trykket matcher skærmbilledet optimalt.
Det bliver aldrig 100%, da RGB farverummet jo er meget større, men det
bliver så tæt på som muligt. I Photoshop 6 kan man jo også vælge at se
sit billede "proofet" på skærmen, hvor den tager hensyn til ens
CMYK-profil (altså trykmaskine+papir). Den skal så skiftes ud, alt efter
hvilken papirtype man sigter på.

> Jeg kan kun give dig ret i, hvor vigtigt det er at have en kalibreret
> skærm.

Netop. Der er alt for mange ukalibrerede eller dårligt kalibrerede
skærme i branchen.

--
René

Fra : Steen Villumsen

Dato : 16-09-01 09:36

> [...]

> men hvis sidder og retter dine billeder ind via CMYK-målinger, så lader
> du dig jo begrænse. Så kan de jo være ligemeget at du arbejder i RGB.

Teoretisk set har du fuldstændig ret. Jeg mener bare at gå fra et
CMYK-workflow til et RGB er en længere process. I starten af denne
process ville det være rart at have noget man kender, at forholde sig
til.
Når man for første gang skal til at arbejde i RGB, er det jo næsten den
totalt omvendte Verden, derfor ville et lille "CMYK-vink" i baggrunden
være 'betryggende'.

> [...]
> sit billede "proofet" på skærmen, hvor den tager hensyn til ens
> CMYK-profil (altså trykmaskine+papir). Den skal så skiftes ud, alt efter

Jeg har fuldstændig samme opfattelse som du, med henblik på et
RGB-workflow, men - igen - i overgangsperioden er det betryggende at
have noget mere familært at forholde sig til.

> Netop. Der er alt for mange ukalibrerede eller dårligt kalibrerede
> skærme i branchen.

/Steen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-09-01 12:56

> [...]

> Når man for første gang skal til at arbejde i RGB, er det jo næsten den
> totalt omvendte Verden, derfor ville et lille "CMYK-vink" i baggrunden

Det har man jo så også idet, at Photoshop kan vise nogle tilnærmede
CMYK-værdier i Info-paletten, selvom man arbejder i RGB. Man må så
eksperimentere med de forskellige værktøjer og lære en del på ny.
Efterhånden finder man nok ud af, hvilken effekt de "nye" værkøjer har.

Man "mangler" selvfølgelig den sorte kanal, men det giver jo ikke mening
i et RGB billede, så man må bare prøve at lave det bedste RGB resultat
og håbe på, at CMYK-konverteringen giver et flot resultat.

--
René