Langtidshævning
Fra : Lisa Andersen

Dato : 10-09-01 14:57

Er der nogen der kan hjælpe mig med en opskrift på boller eller andet brød
der skal langtidshæve? Ideen er at jeg kan lægge dejen op før jeggår i seng
for så at fomre og bage boller/brød om morgenen...
Mvh Lisa

Fra : Vanillepigen

Dato : 10-09-01 16:26

"Lisa Andersen" <lisa@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
seng
> for så at fomre og bage boller/brød om morgenen...

Karolines Brusebadsboller findes her;
http://www.karoline.dk/visopskrift.asp?id=367

mvh Kristine.

Fra : Kim Juul

Dato : 11-09-01 08:39

> [...]
seng
> for så at fomre og bage boller/brød om morgenen...

Her er to opskrifter på langtidshævning:
Den første er dog ikke god til at stå natten over.

Der anvendes Til et brød
20 gram gær
3 dl. vand
10 gram salt
500 gram hvedemel
1 tsk. sukker

Fremgangsmåde :

Gæren røres ud i vandet. Sukker og salt tilsættes. Hvedemel æltes nu i,
indtil dejen er glat og smidig og slipper bordet. Dejen stilles nu lunt og
tildækket med et fugtigt klæde til hævning i ca. 2 timer. Efter hævning
slåes brødet ned og formes til et brød eller til boller. Skal nu stå i
yderlig ca. 45 minutter og hæver førend brødet bages ved ca. 250 graders
varme for almindelig brød og 270 graders varme for bollerne.

Den lange hævetid, bevirker at gæren får lov til at gære helt igennem, så
gærsmagen forsvinder. Samtidig bliver brødets krumme herlig elastisk, så
brødet kan skæres i meget tynde skiver.

Tips : Ønskes et grovere brød kan 10-15 procent af hvedemelet erstattes med
grovere kornsorter, som rugmel, grahamsmel.

Brød eller boller med surdej.

Opskrift på Surdej.

Dag 1:
Lige dele mel og vand blandes (fx. 1 + 1 dl). Man kan bruge kildevand for at
undgå evt. uheldig indflydelse fra bakterier og svampe i hanevand. Der
lægges låg over surdejen.

Dag 2:
Samme blanding som dag 1 laves endnu engang og iblandes derefter surdejen
fra dag 1.

Dag 3:
Samme procedure som dag 2.

Dag 4:
Nu er surdejen klar til brug. Den første bagning er sjældent perfekt, men
allerede fra anden bagning er der garanti for succes.

Opskrift på brød eller boller med Surdej.

Dag 1:

ca. 2 dl surdej blandes med 1 liter vand.
4-5 tsk. salt tilsættes.
4-5 spsk. olie tilsættes
lige dele durummel og hvedemel tilsættes indtil en grødet konsistens.
Fordejen skal nu hvile til næste dag eller evt. fra morgen til aften.

Dag 2:
Først tages surdej fra til næste bagning (ca. 2 dl) - HUSK det nu. Surdejen
opbevares i køleskabet med et ikke alt for tætsluttende låg.
Nu kan der tilsættes valgfrit "fyld". Jeg tilsætter selv en håndfuld hakkede
solmodnede tomater af god kvalitet.

Dejen færdiggøres ved tilsætning af lige dele durummel og hvedemel til
æltningskonsistens (ca. 1 kg i alt). Dejen æltes grundigt i gennem indtil
armene ikke kan mere.

Nu kan dejen enten formes til boller eller et stort brød.

Boller: Dejen formes til boller som lægges på bageplade. Bollerne pensles
med en blanding af 2-3 spsk. olivenolie og 1 æggeblomme. Herefter skal de
tildækkes indtil næste morgen eller fra morgen til aften. Man kan fx. bruge
vita-vrap over pladen. Bollerne bages ved 200 grader i 17 min.

Brød: Dejen lægges i en meldrysset kurv eller skål. Heri hæver brødet til
næste dag eller fra morgen til aften. Brødet væltes ud på en plade uden at
mase det sammen. Brødet bages ved 180 grader i ca. 1 time eller til et bank
på brødet giver et hult svar.

www.bager-kim.dk

Fra : Kim Juul

Dato : 11-09-01 19:16

Fra : LL

Dato : 12-09-01 21:42

"Lisa Andersen" skrev:

> Er der nogen der kan hjælpe mig med en
> opskrift på boller eller andet brød der skal
> langtidshæve? Ideen er at jeg kan lægge
> dejen op før jeg går i seng for så at fomre
> og bage boller/brød om morgenen...

Vores erfaring er, at hvis du lader hævningen foregå i køleskab, kan næsten
alt lade sig gøre. Lav blot din favorit-dej om aftenen, stil den direkte til
hævning i køleskab og bag om morgenen. Vi synten faktisk, efter længere tids
tests, at det giver langt bedre brød og boller.

Mvh, Lars

Fra : LL

Dato : 13-09-01 11:27

"LL" skrev:
> Lav blot din favorit-dej om aftenen, stil
> den direkte til hævning i køleskab og
> bag om morgenen.

Glemte at understrege, at hævningen i køleskab er den primære anden hævning.

Lad dejen forhæve som normalt først. Slå den ned, og form boller/brød. Sæt
dem derefter til anden-hævning i køleskab. Næste dag er de hævet, og kan
puttes direkte fra køleskab til ovn.

Mvh, Lars

Fra : Søren og Rikke Mors

Dato : 19-09-01 19:39

Lisa Andersen wrote:

> [...]
> der skal langtidshæve? Ideen er at jeg kan lægge dejen op før jeggår i seng
> for så at fomre og bage boller/brød om morgenen...

Her er en opskrift, jeg tit bruger når jeg skal forkæle mig selv og
ægtemanden søndag morgen. Den kræver minimalt arbejde både lørdag aften
og søndag morgen. Bollerne er også gode til kuvertbrød og til sandwich.

Italienske boller
½ pk. gær
2 spsk salt
8 dl lunkent vand
500 g durummel
500 g hvedemel
olivenolie til pensling

Gær, salt og vand røres sammen i en _stor_ skål. Rør begge slags mel i.
Dejen skal være meget klistret - nærmest som en meget sej grød. Dejen
sættes til hævning minimum 4 timer ved stuetemperatur, men gerne længere
ved lavere temperatur. (Jeg stiller den ofte ud på terrassen natten
over, hvis det altså ikke lige er frostvejr - køleskab natten over er
også fint, men dejen hæver _meget_, så jeg har i hvert fald sjældent
plads til så stor en skål i køleskabet!!!)

Dagen efter forvarmes ovnen til 250 grader. Dejen sættes på en plade med
bagepapir med en ske (Dejen er stadig grødagtig) Pas på ikke at mase alt
luften ud af dejen imens. Bollerne bages 15-20 minutter, hvorefter de
tages ud og pensles med lidt olivenolie og bages yderligere ca. 5
minutter.

Velbekomme

Rikke Mors