Vandbevægelse og Aulonocara
Fra : Frank

Dato : 28-11-00 09:08

Hej,

I går byttede jeg min indvendige Fluval 4 (800 L/t) til en indvendig
Eheim et-ellet-andet (1200 L/t tror jeg nok).

Isoleret set tror jeg det er et godt bytte. Nyprisen på Eheim er ca. 3
gange Fluval og strømforbruget er kun 14 w mere.

Men.....Det er godt nok noget af en syndeflod den laver. Baljen er på
325 L og der går 10 ungfisk af Aulonocara Eureka og Stewart Granti
Usisya som virkelig har fået noget at bestille.

Spørgsmålet er så om der kan blive for meget bevægelse i vandet. Jeg ved
godt at Malawi fisk kan lide bevægelse men Aulonocara er jo ikke fisk
som naturligt bevæger sig meget..... ?

Mvh

/Frank

Fra : Carsten Gall

Dato : 28-11-00 09:58

Frank <wod@nykredit.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3A2367DF.1A153BA5@nykredit.dk...

> [...]
>
> Spørgsmålet er så om der kan blive for meget bevægelse i vandet. Jeg ved
> godt at Malawi fisk kan lide bevægelse men Aulonocara er jo ikke fisk

Det er godt nok også en stor pumpe til et 325 liters akvarie!
Efter noget tid vil cirkulationen dog gå noget ned, efter hånden som
filteret slammer til. Det kan dog godt være at du skal drosle pumpen
noget ned, for dine Aulonocare er jo ikke ligefrem laks.
Dine fisk hedder iøvrigt Aulonocare freibergi "Eureka" og Aulonocare
stuartgranti "Usisya"

Carsten

Fra : Frank

Dato : 29-11-00 08:03

Carsten Gall wrote:

> [...]
> noget ned, for dine Aulonocare er jo ikke ligefrem laks.
> Dine fisk hedder iøvrigt Aulonocare freibergi "Eureka" og Aulonocare

Hej Carsten,

Tak for svaret. Ja det kan da godt være det er en stor pumpe, men man kan vel
ikke have for stor kapacitet der - Ka man ?

Drosle ned var også min første tanke, men pumpen har så vidt jeg kan se ikke
de muligheder. Kan man evt. blokere noget af indsugningen eller sådan noget.

Fiskenavne: Jep jeg kendte godt deres fulde navne, men var i tvivl om
stavemåden - Og det gik jo også galt alligevel

/Frank

Ps: Jeg har øje på et par vildtfangede Aulonocara suartgranti "et eller andet"
hos Dansk Malawi Import i Aalborg - MEN - "folk" fortæller mig at jeg ikke
skal sætte for mange Aulonocara slags sammen da de så bliver mixet - Synes I
at 3 slags er "for mange" ?

Fra : Brian Christensen

Dato : 29-11-00 09:57

"Frank" <wod@nykredit.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal sætte for mange Aulonocara slags sammen da de så bliver mixet - Synes

Hej Frank

Problemet med at sætte flere typer Aulonocare sammen er ikke, at de ikke kan
gå sammen. Men at det vil være meget svært for dig - at skille hunnerene fra
hinanden igen. Dvs. at det problem vil dine Aulonocare hanner, deværre også
have.
Så det du riskikere er som du selv skriver at der bliver mixet... at den
dominerende han kommer til at udvælge sig nogle hunner som ikke er hans.
Det kan man selvfølgelig have mange holdninger til... Min er at det er svært
nok i forvejen at sikre sig at man få fat i fisk der "passer" sammen. Så min
klare anbefaling er ikke at have flere typer gående i den samme tank, med
mindre man har gjort op med sig selv at skulle der komme yngel ud af de
fisk - så er de henvist til toilettet...
Men jeg kan godt forstå at du har lyst, for det er jo nogle meget smukke
fisk...

mvh.
Brian

Fra : Jan Boegh

Dato : 29-11-00 10:33

"Frank" <wod@nykredit.dk> wrote in message

> Ps: Jeg har øje på et par vildtfangede Aulonocara suartgranti "et eller
andet"

Sandsynligvis Aul. stuartgranti 'Hansbaenshi' med kælenavnet "Red flush".

> hos Dansk Malawi Import i Aalborg - MEN - "folk" fortæller mig at jeg ikke
> skal sætte for mange Aulonocara slags sammen da de så bliver mixet - Synes
> at 3 slags er "for mange" ?

I hvert fald er det nok ikke hensigtsmæssigt at have 'Red Flush' og 'Usisya'
gående sammen - med mindre du ikke har nogen som helst planer om at formere
dem.
Jeg har en gang imellem leget lidt med tanken om at samle en stribe forsk.
Aul.hanner (rent show), men er lidt i tvivl om hvorvidt der vil være mere
end en eller 2 af gangen, der tænder for kulørerne. Men det kunne blive
flot.
Men er der nogen som helst tvivl om hvorvidt Aul. bliver mixet, bør ungerne
fra denne uheldige alliance straks destrueres. Selv om man måtte sælge disse
som "mixede", er der en overvejende stor sandsynlighed for at de ville dukke
op i de 'rene' stammer og dermed ødelægge disse.
Det er vel derfor WF og F1hysteriet lever i bedste velgående. Jeg skal da
indrømme, at jeg selv køber WF - men det er primært forårsaget af at jeg
synes at formering er den ultimative oplevelse - og at jeg gerne ville kunne
afhænde ynglen uden alt for meget døje - og det kan jeg når det er F1.
Selve diskussionen af WF og F1 er ført et par gange tidligere i gruppen - du
kan bruge deja.com til at søge disse indlæg.

mvh
Jan

Fra : N/A

Dato : 29-11-00 15:45

Fra : Carsten Gall

Dato : 29-11-00 15:45

Frank <wod@nykredit.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3A24F211.5D72FC2D@nykredit.dk...

> Kan man så koge det ned til, at så længe der er en visuel forskel på
hunnerne så
> er det avlsmæssigt forsvarligt ?

Nix!! den dominerende han vil altid tage for sig af retterne(hunnerne).
F.eks har jeg en stor A. stuartgranti han i et akviarie, han har parret
sig med 2 cop. azureus hunner,
samt en A. maylandia foruden hans egne 3 hunner. Sagt på godt dansk! En
rigtig tyr, han boller alt der kommer
i nærheden af ham

Det at du akn se forskel på hunnerne er ikke ens betydende med at
Aulonocare hannen kan.
Jeg har også A. stuartgranti sp. neon "Undu Reef", hunnen der er helt
sølvfarvet, selv om det er en
A. stuartgrati, hvor hunnerne normalt er stribede.

Jeg vil give Jan ret, en art A. ihvert akvarie ikke mere, for selvom du
tror at du kan se hvornår der er optræk til leg,
kan det komme som lyn fra den klare himmel, når du vender ryggen til, og
så er skaden sket.

Carsten