Ensretter
Fra : boe

Dato : 10-09-01 12:14

Jeg har som tidligere nævnt konstateret, at en diode i min ensretter er
kortsluttet. David Silver skal have 168 £ + VAT og transport for en ny!!
SayJes er billigere med 1140 kr. Jeg har ikke talt med Hr. Schnabel endnu

Når nu lortet alligevel er gået i stykker, så vil jeg prøve at reparere den
gamle. Elektronikken er jo støbt ind i noget sort materiale. Er der nogen,
der ved hvad det er? Dengang jeg arbejdede i flyvevåbnet, var alle
printplader i fly forseglet i en epoxymasse (ja, ja det var analoge
computere og det er længe siden), som kunne gøres porøst med en varmekanon.
Jeg prøvede derfor at grave lidt i min ensretter med en loddekolbe, og det
viste sig faktisk, at det godt kunne lade sig gøre - materialet blev blødt.
Jeg skal derfor ud at investere i en varmekanon-ting, og så regne jeg med,
at jeg kan grave mig ind til dioderne.
Er der andre, som har prøvet dette?

Bo, VF1000F

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 10-09-01 13:14

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote in message
> Jeg har som tidligere nævnt konstateret, at en diode i min ensretter er
> kortsluttet. David Silver skal have 168 £ + VAT og transport for en ny!!
> SayJes er billigere med 1140 kr. Jeg har ikke talt med Hr. Schnabel endnu

Hej Boe

En regulatoromformer til din VF'er koster 875Kr hos Schnabel, da Honda
bruger den dyreste model. Denne omformer er af bedre kvalitet end Hondas
originale. Skal du absolut lave "nærrig finten" så køb en brugt hos en
hugger for omkring 4-500Kr.

E.S. Elektro/Erik Schnabel
Kronborggade 5
2200 København N
Tlf. 3585-4080

L.C. Racing MC-ophug i sydsjælland
Industrikrogen 19
4683 Rønnede
Tlf 5671-1323
Fax 56 71 14 44
http://www.lc-racing.subnet.dk

Honda, Kawasaki, Suzuki.
Nye originale/uoriginale reservedele. Især til ældre modeller.
JP KORSØR kl. 10.00-18.00 26 20 25 05

Ove Knudsen MC-ophug Stortlager
Sandet ved Sdr. Felding
tlf: 75 34 72 42

Mc Touring (Ophugger)
Viaduktvej 5, 8260 Viby J
86286666

http://www.buchberg-mc.dk/

http://www.mc-huset.dk/

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : boe

Dato : 10-09-01 13:24

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> wrote in message

> [...]
> bruger den dyreste model. Denne omformer er af bedre kvalitet end Hondas
> originale. Skal du absolut lave "nærrig finten" så køb en brugt hos en

"Nærig finten" Nu har jeg hørt det med Jeg vil rette mig efter dit
råd (vedr. Schnabel) hvis jeg ikke kan reparere min gamle. I dette tilfælde
forveksler du nærighed med lyst til at "gøre det selv", selv om jeg da
erkender, at jeg synes 168 £ lyder vildt. Og jeg er (selv om det ikke altid
fremgår af mine indlæg) faktisk ikke en ren novice i forhold til
elektronik - selv om jeg er kommet væk fra faget for nogle år siden
(elektronikmekaniker).

Bo, VF1000F

Fra : Brian aka Hekto

Dato : 10-09-01 15:04

.... hvad er der galt med en tur i bageovnen ved 80 - 100 grader i en ½
time??
Det plejer at gøre epoxy blødt.

/Brian

Fra : boe

Dato : 10-09-01 15:12

"Brian aka Hekto" <bs@hekto.dk> wrote in message
> ... hvad er der galt med en tur i bageovnen ved 80 - 100 grader i en ½
> time??
> Det plejer at gøre epoxy blødt.

Det vil jeg have i baghovedet. Umiddelbart er jeg dog ikke sikker på, at det
er nok varme. En ensretter bliver jo i sig selv meget varm, og det smelter
epoxyen (eller hvad det nu er) jo ikke af.

Bo, VF1000F

Fra : Brian aka Hekto

Dato : 10-09-01 16:24

Det burde være nok. Dioderne bryder sig ikke om at blive meget mere end
100 - 100 grader varme, ellers holder de ikke så længe. Måske derfor at de
er stået af!?
Er det ikke nok, så hæv temperaturen med 10 grader, indtil det er blødt nok,
til at fjerne.

/Brian

Fra : Morten Christensen

Dato : 11-09-01 00:55

> [...]
> er stået af!?
> Er det ikke nok, så hæv temperaturen med 10 grader, indtil det er blødt

Fra min tid som eppeleptriker, og gik på den famøse elektrikerskole i
Aalborg, kan jeg huske, da vi selv skulle lave vore egne trafo'er, de skulle
varmes op til omkring 160-170 grader, førend "snasket" (kan ikke huske hvad
det var :-/ men det lignte da harpiks...) kunne trænge ordentlig ind i alle
de revner og sprækker som vi elever (!) jo *helt* sikkert havde lavet :)

Så jeg vil tro, du skal sikkert op på omkring de 140 grader, førend det er
blødt nok til at kunne fjernes uden for megen vold...

men still... en go' idé lige at trimme temperaturen fra de 100 grader først,
og så langsomt køre op - men så er det igen.... hvor længe kan dioderne
holde til den efterhånden stigende varme??

Prøv det :) De er jo alligevel stået af :))

--
Have a good ride :)

Morten, Københavnstrup
GSX600F '91

Fra : Moller

Dato : 10-09-01 17:00

> Jeg har som tidligere nævnt konstateret, at en diode i min ensretter er
> kortsluttet. David Silver skal have 168 £ + VAT og transport for en ny!!
> SayJes er billigere med 1140 kr. Jeg har ikke talt med Hr. Schnabel endnu

Skal det være en original ??? kig ned til den nærmeste Lucas forhandler,
og tag en snak med dem, og kig kataloget igennem, om der er en med de samme
kabel stik osv... samt data :) og i de fleste tilfælde, så kan en Ensretter
fra en traktor holde til en del mere end et alm. standard Ensretter :) køre
selv med Lucas produkter på min Lade del... og den holder spændingen langt
bedre end med det gamle lort der sad på :) men nu er det jo også en gammel
74-75'er suzuki maskine jeg køre på :)

> [...]
den
> gamle. Elektronikken er jo støbt ind i noget sort materiale. Er der nogen,

Yepsen... det er Epoxy... sort, ireterende, og ekstremt giftigt... du
kan ikke bestille det gennem Elektronik distributørene uden at skulle bevise
du har tilladelse til at bruge det :(

Dengang jeg arbejdede i flyvevåbnet, var alle
> printplader i fly forseglet i en epoxymasse (ja, ja det var analoge
> computere og det er længe siden)

Uden Analog elektronik til omverden kan du ikke bruge digital delen til
en skid :) så der er da ikke noget galt i det :)

> Jeg skal derfor ud at investere i en varmekanon-ting, og så regne jeg med,
> at jeg kan grave mig ind til dioderne.

Hvis jeg var dig, så ville jeg bruge den tid til at finde en uoriginalt
ensretter i stedet, inden du havner med at havde brugt flere penge på
udstyr, og alligevel ender med at skulle købe en anden :)

> Er der andre, som har prøvet dette?

Ja... i 2 min, og så gik jeg ned og købte et uoriginalt i stedet :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251
Suzuki GT-380,

P.S. Tro det eller lad værd :) men MZ'en har det mest moderne El-anlæg
af de 2 maskiner :) hæhæ....

Fra : Morten Christensen

Dato : 11-09-01 00:57

"Moller" <moller@molnit.com> wrote in message
> Yepsen... det er Epoxy... sort, ireterende, og ekstremt giftigt... du
> kan ikke bestille det gennem Elektronik distributørene uden at skulle
bevise
> du har tilladelse til at bruge det :(

Måske man skulle overveje, at lade være med at lave for meget "røg i
køkkenet" så... og måske skulle finde penge til en ny ovn oveni *ups* ;)

--
Have a good ride :)

Morten, Københavnstrup
GSX600F '91

Fra : Orla Pedersen

Dato : 12-09-01 21:10

Moller skrev i meddelelsen <9nio2q$lfv$1@sunsite.dk>...

> [...]
>
> Skal det være en original køre selv med Lucas produkter på min Lade
del... og den holder >spændingen langt bedre end med det gamle lort der sad

Den har jo også en "rigtig" bil inspireret generator med kul og hele
svineriet, det har en VF'er ikke ! Det er en permanentmagnet generator, og
der kan man altså ikke bare lige erstatte en ensretter, da reguleringen er
indbygget i ensretteren.

> Yepsen... det er Epoxy... sort, ireterende, og ekstremt giftigt... du
>kan ikke bestille det gennem Elektronik distributørene uden at skulle
bevise
>du har tilladelse til at bruge det :(

Ophærdet epoxy er fuldstændigt uskadeligt og ugiftigt, så det, det er før,
og når det blandes man skal passe på.

mvh
Orla
XS 850, med "rigtig" generator
Sunbeam S8 med rigtig dynamo
Triumph NSD med rigtig dynamo, men med lyskontakt styret regulering

Fra : Asger Steffensen

Dato : 10-09-01 17:36

> [...]
blødt.
> Jeg skal derfor ud at investere i en varmekanon-ting, og så regne jeg med,

Det bliver et interessant projekt, som vi glæder os til at høre mere om!
Men hvorfor laver du ikke bare en ny af dioder du lodder sammen, og støber
ind i Araldit?

På min gamle Vandbøffel havde ensretteren også smidt et par dioder, men den
var så gammel, så den ikke var støbt ind i noget. En elektro kyndig kammerat
målde den igennem, og loddede et par nye dioder på. Det holdt dog ikke så
længe, da vibrationer gjorde en ende på lodningerne...

Asger
ZX-10

Fra : ole

Dato : 10-09-01 16:58

hvis det er en 3 faset ensretter, kan den købes for ca 150 Kr
Hilsen Ole

Fra : boe

Dato : 12-09-01 07:59

"ole" <om@ifom.dk> wrote in message news:9nisfq$u2a$1@news.cybercity.dk...
> hvis det er en 3 faset ensretter, kan den købes for ca 150 Kr

Hvor?

Bo, VF1000F

Fra : Orla Pedersen

Dato : 12-09-01 20:56

boe skrev i meddelelsen <9nn13b$5hs$1@sunsite.dk>...

>Hvor?

Rolig nu, den slags standard ensrettere overlever alligevel ikke hvor der er
et tændingsanlæg i nærheden, og så har den ingen regulering indbygget. Din
"sorte boks" indeholder 6 ensrettere, 3 thyristorer og noget
styreelektronik. Når Du får epoxy'en væk, vil Du se, at det hele er samlet
på en metal/keramik ? plade, og at delene ikke kan adskilles. Hvis Du selv
vil lodde, så brug ensrettere fra en ophugget bilgenerator og tre ca 20 - 30
A thyristorer + lidt modstande og zenerdioder, så skulle den være der.

mvh
Orla

Fra : Steen Gruby

Dato : 10-09-01 20:21

On Mon, 10 Sep 2001 13:14:02 +0200, "boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com>
wrote:

Hej Bo

>Er der andre, som har prøvet dette?

Yep.
Den er god nok.
Jeg har tidligere forsøgt mig ud i den deciplin.
Jeg har til at opbløde "massen" anvendt en billig 1600 Watt
varmepistol.
Og en skalpel til at skære komponenterne fri
Det tager nogen tid, men man kan få de hele ud.
Pas på med varmen - loddetin smelter ved omkring 300 grader.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : boe

Dato : 13-09-01 08:53

Lige en opfølgning:

Jeg gik i gang med varmepistolen, og det kunne da også godt lade sig gøre at
skrabe epoxyen af - med en skrutrækker og en del vold

Selv om kølepladerne nærmest glødede, var det lort stadig alt for hårdt til
at kunne fjernes uden at skade elektronikken. Resultatet var, at jeg
(ligesom Moller) opgav og kørte ind til Schnabel på Nørrebro.
Han var sg'u en oplevelse i sig selv. Vældig hjælpsom, jeg fik en lang snak
med ham. Han var også temmelig uforskammet! Han kiggede mistænksomt på mig,
derefter på min medbragte, delvist fritlagte ensretter og bekendtgjorde uden
tøven, at jeg nok ikke var i stand til selv at måle, hvorvidt en diode var
kortsluttet eller ej, så derfor havde jeg sikkert dummet mig ved at forsøge
at skille den ad, idet den nok ikke fejlede noget som helst. Det oplevede
han i hvert fald ofte.
Nu er jeg jo ikke sådan at slå ud, så derfor trampede jeg lidt rundt i
spinatbedet, idet jeg i ren overmod afslørede, at jeg faktisk er uddannet
elektronikmekaniker (omend det er længe siden jeg arbejdede med faget), og
derfor nok mente mig i stand til at måle ohmsk modstand i en så relativ
simpel konstruktion som en diode. Hr. Schnabel er imidlertid ikke en mand,
der bare lader sig slå ud af sådanne ligegyldige detaljer. Opildnet af min
oplysning om mit uddannelsesniveau, forkyndte han til min udelte undren, at
"din slags er den værste - de TROR de ved noget"!
Tiden var for mig at se kommet til at skifte emne, så jeg tilspurgte ham, om
han mon var i besiddelse af en anden ensretter som jeg eventuelt kunne
købe - mod at love ikke at skille den ad eller i øvrigt at forsøge at gøre
mig klog på dens funktion. Det havde han tilfældigvis, og jeg må da sige til
hans forsvar, at han virkelig ser ud til at have styr på det han laver.
Kvaliteten ser tip top ud, og funktionen er lidt smartere end i den
originale ensretter (den afbryder statorspændingen ved regulering i stedet
for at kortslutte til stel).
Jeg fik også nogle stik og noget krympeflex med uden beregning (han havde
sikkert dårlig samvittighed over at have kaldt mig elektronikkens svar på en
plastikkirurgisk kvaksalver). Tiden var nu kommet til betalingen. Jeg
fremdrog triumferende mit dankort. Hr. Schnabel kiggede mindst lige så
triumferende på det. Det var nemlig hans stikord til endnu en svada - denne
gang om plastic-lorte-kort og home-banking og andre ulyksaligheder. Han
foretrak altså at stå med nogle kontanter i hånden samtidig med, at han
afleverede varen til kunden. I modsat fald mente han ikke, at han ville få
kunden at se mere (underforstået, at jeg naturligvis ud over at være
elektronisk inkompetent også var en potentiel checkbedrager). Jeg måtte
derfor ud på en ørkenvandring i Nørrebros gader for at indkredse en
pengeautomat. Det tog mig en halv time, og da jeg vendte tilbage, lignede
Hr. Schnabel én, der var sikker på, at han havde bedømt mig helt korrekt.
Han havde ikke ventet at se mig igen, tror jeg.
Hele seancen havde nu taget over en time, så jeg kørte pustende og
stønnende hjem i garagen, hvor jeg monterede den nye ensretter. Den virker,
så helt idiot er jeg åbenbart alligevel ikke (i hvert fald ikke på dette
område), selv om jeg må indrømme, at min selvtillid fik et alvorligt knæk
hos Hr. Schnabel.
Min anbefaling til andre, som skal have nye ensrettere, må være at sende
konen eller barnet ind i løvens hule - alternativt spis et glas Valium inden
besøget.

Bo, VF1000F

Fra : Jakob Barfod

Dato : 13-09-01 09:02

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev i en meddelelse
> Min anbefaling til andre, som skal have nye ensrettere, må være at sende
> konen eller barnet ind i løvens hule - alternativt spis et glas Valium
inden
> besøget [hos Hr. Schnabel].

Ah. Der mnagler kun en karakter, så er den lige til anmeldersiden på
dmcn.dk.

--
Jakob
GSX750F

Fra : boe

Dato : 13-09-01 09:07

"Jakob Barfod" <jbarfod_FJERNDETTEFORSPAM@ruc.dk> wrote in message
> Ah. Der mnagler kun en karakter, så er den lige til anmeldersiden på
> dmcn.dk.

Problemet ville være ratingen! Jeg aner simpelthen ikke, om manden er
ualmindeligt uforskammet eller om han er en stor humorist. Jeg er mest
tilbøjelig til at mene det sidste, men jeg er ikke sikker Under alle
omstændigheder skal der da være plads til originaler her i verden...
Men "Værkstedsratingen" ville være høj - han ved noget om sagerne.

Bo, VF1000F

Fra : Jakob Barfod

Dato : 13-09-01 09:37

> [...]
> omstændigheder skal der da være plads til originaler her i verden...
> Men "Værkstedsratingen" ville være høj - han ved noget om sagerne.

Forstået - så vi nøjes vi bare med sådan en!

--
Jakob

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 13-09-01 11:11

> Problemet ville være ratingen! Jeg aner simpelthen ikke, om manden er
> ualmindeligt uforskammet eller om han er en stor humorist.

Hej Boe

Jeg havde det samme problem da jeg skulle anmelde Agusta Claus i Søborg. Han
synes jeg er en hjemmefusker og siger det gerne. Jeg er dog ikke nervøs over
det arbede han laver og prisen er lav. At jeg ikke kan lide ham skal da ikke
gå ud over vurderingen af hans arbejde, så han fik karakteren "god".

Fra : Jakob Barfod

Dato : 13-09-01 12:31

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg havde det samme problem da jeg skulle anmelde Agusta Claus i Søborg.
Han
> synes jeg er en hjemmefusker og siger det gerne.

Pudsigt. Da jeg brugte Agusta, var hans indstilling nærmest omvendt: "Det
dér er der ikke nogen grund til, at du betaler mig for at gøre. Det ordner
du nemmest selv med lidt fingerfærdighed og en fjeder fra en gammel
kuglepen"(!). Han blev nærmest sur over, at man ikke selv havde modet til at
prøve småting af.

--
Jakob
GSX750F

Fra : moller

Dato : 13-09-01 20:28

> at kunne fjernes uden at skade elektronikken. Resultatet var, at jeg
> (ligesom Moller) opgav og kørte ind til Schnabel på Nørrebro.

Ja, nogen ting er for iretrende til at røre... :)

> [...]
> område), selv om jeg må indrømme, at min selvtillid fik et alvorligt knæk

Nu ved jeg ikke hvem Hr. Snabel er... men var det en original ??? så
vidt du siger, lyder det som en uoriginal, siden det er ikke er den samme
som den gamle... så hvor meget måtte du bøde for denne satan ???

> Min anbefaling til andre, som skal have nye ensrettere, må være at sende
> konen eller barnet ind i løvens hule - alternativt spis et glas Valium
inden
> besøget.

Lyder som når man er inde hos Dansk Motor Compagni, og det er hende den
gamle der ekspediere en... hold kæft hvor hun spiller klog, og så endag uden
at ha styr på hva hun siger... kun fordi jeg nægtede at give hende ret, at
jeg fik det rigtige batteri til min GT...

> Bo, VF1000F

VH
Moller
MZ ETZ 251 , Motor skade pga. sabotages natten over :(
GT 380, i vinter hi :)

Fra : boe

Dato : 13-09-01 22:30

moller <news@molnit.com> wrote in message news:9nr1bj$j7o$1@sunsite.dk...
> Nu ved jeg ikke hvem Hr. Snabel er... men var det en original ???

Ja, han er en værre original

> vidt du siger, lyder det som en uoriginal, siden det er ikke er den samme
> som den gamle... så hvor meget måtte du bøde for denne satan ???

875 kr. - han laver dem selv.

Bo, VF1000F

Fra : moller

Dato : 13-09-01 22:38

> Ja, han er en værre original

> 875 kr. - han laver dem selv.

hmmmm, dyrt.... men som det ser ud, så er det en speciel børge, for den
fra Lucas jeg fik fandt i kostede 266Kr.. men sådan er det jo bare :)

VH
Moller

Fra : boe

Dato : 13-09-01 22:59

moller <news@molnit.com> wrote in message news:9nr8vb$adk$1@sunsite.dk...

> hmmmm, dyrt....

Ja, det kan man sige, men David Silver skal have 168£ + VAT +transport. Set
i dét lys er det faktisk billigt.

Bo, VF1000F