Tænketank...
Fra : Ann & Helge

Dato : 27-11-00 17:51

Hej NG

Situationen: 90 liters balje, 27 grader varmt vand, hårdhed 7,5, 1/3
vandskift hver anden uge, trærødder, diverse planter (Valisnerier,
hygrophilia difformis, anubias nana, javamos), alm. bundlag med bundfilter.
På bundfilter-røret er fastmonteret indsugningen til et Eheim Ecco
spandfilter og vandet kører fint ud igen i toppen af vandet og bevæger
overfladen. Fisk er 10-12 rød neon, 5 kejsertetra, 1 par små perleguramier,
3 kobberpansermaller og 1 par små ancitrus.

Problemet: Der er snegle OVERALT i bundlaget. En aften opdagede vi det
pludselig ved at en sten flyttede på sig, men da vi så rigtigt godt efter
var det hele bundlaget der var i bevægelse! Der er sindssygt mange snegle i
det akvarium. Det ligner noget jeg mener hedder tårnsnegle (lysebrunt, højt
snoet hus med rødbrune pletter). Til at begynde med var de kun i bundlaget,
men nu er de begyndt at gå på ruderne, rødderne og i planterne.

Det er såmænd ikke fordi det ser ud til at genere hverken planter eller
fisk, men kun vores æstestiske sans, og i og med at de graver som en gale i
bundlaget er deres eksistens indtil videre kun betinget af at vi har udnævnt
dem til en slags "kompost-regnorme", men det er der vel ikke noget om?

Alle spørgsmålene: I alle fald, så vil vi gerne reducere antallet af disse
individer til noget der ligner 0. Har løst problemet andetsteds med
pragtsmerlinger, som dog ikke kurerer problemet med kun slår det ned til en
vis procentdel, men at købe 4-5 store pragtsmerlinger og slippe dem løs i
dette næsten overbefolkede akvarium er vi ikke helt glade for. Så er der
muligheden for en sneglefælde, men hvad er jeres erfaringer med disse, kan
vi nedbringe antallet drastisk på denne måde? Er der andre "sneglespisere"
på markedet end pragtsmerlinger og nogen som gør det endnu bedre, fx.
ferskvandskuglefisk? Kemisk har vi også overvejet, men at slå 800 snegle
ihjel med et slag....så kan vi ligeså godt starte forfra....og er forfra
(alt op, koge sten og rødder og planter i vand med alun, tømme filter og
skolde alle dele) den eneste kur vi kan bruge....så skal vi igang med at
lave ny micro-kultur og det kører bare SÅ godt akvariet for tiden.

Så kære med-akvarister.....vrid jeres hjerner og hvis i kommer op med nogle
spændende ideer så lad os høre. I alle fald vil vi samle de indfald vi får
tilsendt (eller sendt her på NG) og publicere dem på vores web-side.

Håbet er lysegrønt, bedste hilsener fra,
Ann & Helge

Fra : Jan Boegh

Dato : 27-11-00 18:31

"Ann & Helge" <Ann_Helge@Tengstedt.dk> wrote in message

> [...]
> spændende ideer så lad os høre. I alle fald vil vi samle de indfald vi får
> tilsendt (eller sendt her på NG) og publicere dem på vores web-side.

Mit bud er ikke særligt spændende, men sikker rigtigt.
Bekæmpelse af snegle med smerlinger o.l. er ren symptombehandling, ligesom
sneglefælder med agurke-, squash- eller kartoffelskiver. Symptomet er for
mange snegle og årsagen er for meget foder.
Som i selv skriver, er sneglene glimrende til at holde jeres bundlag fit for
fight, så problemet er rent estetisk. Helt at slippe for snegle er
sandsynligvis ikke hensigtsmæssigt, men med en passende fodring kan antallet
reduceres voldsomt.
Så spar på foderet - fodr aldrig mere end at fiskene har spist op i løbet af
et par minutter. I kan så trøste jer med at fisk der småsulter lever
længere.

mvh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-11-00 20:10

Jan Boegh skrev i meddelelsen <8vu5ol$11lm$1@news.net.uni-c.dk>...

> [...]
løbet af
>et par minutter. I kan så trøste jer med at fisk der småsulter lever

Og så er der vist ikke meget mere relevant at sige om det.

--
MVH
Ole

Fra : Leo Vaeversted

Dato : 27-11-00 23:08

> Og så er der vist ikke meget mere relevant at sige om det.
>
> --
> MVH
> Ole

Men du kunne ikk dy dig for lige at sende dit navn med. *G*

Fra : J. K. Jørgensen

Dato : 27-11-00 18:43

Hej Ann & Helge
Som du nævner - anskaf dig nogle smerlinger. Men i starten skal du "hjælpe"
manuelt. Det er egentlig ikke så svært. Hvis du har mange snegle vil du også
opdage, at de dagligt samler sig på bunden omkring eet eller andet. Læg
evet. selv noget som tiltrækker dem. Der kan du med hånden jævnligt fjerne
rigtig mange.
De samler sig også jævnligt på glasset - her fjerner du en masse ved brug af
dit net.
Hvis du har smerlinger vil du ret hurtigt få en fornuftig balance - der er
ingen grund til total udryddelse - begynd ikke at bruge kemiske midler.
Hilsen
Jørgen

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 28-11-00 09:14

> [...]
bundlaget,
> men nu er de begyndt at gå på ruderne, rødderne og i planterne.

Problem for meget mad :(

jeg har altid nogle pragtsmerlinger gående i mine akvarier og i de mindre
akvarier nogle mindre smerligner. de elsker snegle til morgenmad,middagsmad
og aftensmad. Og sikkert også nat mad :)

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Torben Lundvall

Dato : 28-11-00 23:45

Der var engang en der fortalte at Malajsnegle kravler op af bundlaget om
natten og derfor er nemme at samle ind når lyset har været slukket noget
tid..???

Måske i kunne verificere om det er rigtigt???

/Torben