K&N filterrens
Fra : Carsten

Dato : 10-09-01 09:09

Prøvede at rense mit K&N filter her i weekend'en. Det var jeg åbenbart ikke
skide god til ?! Den kører ikke over 7-8.000 omdr. nu, og jeg er ret sikker
på at jeg har fået givet filteret lidt for meget filter-olie (spraydåse).
Hvordan påfører man olien korrekt ? Jeg holdte filteret op i venstre hånd og
spray'ede så på langs af hver lamel uden at stoppe spray'eriet før alle
lameller havde fået en tur. På en CBR 600 er lamel-firkanten ca. 20 x 15 cm
og jeg sprayede vel i ca. 1 minuts tid. Jeg kan (levende) forestille mig, at
det var lidt for tykt et lag ?! Det har hjulpet lidt at den har tørret i et
par dage nu, men stadig ikke nok. Kan jeg vente endnu et par dage, eller
skal jeg igennem en rense+olie tur mere ?

Carsten
CBR 600 F2 '94

P.S. Jeg snakker selvsagt om et originalt K&N filter-rens og -olie sæt.

Fra : Sand

Dato : 10-09-01 09:35

"Carsten" <carjak@wanadoo.dk> wrote in message
> par dage nu, men stadig ikke nok. Kan jeg vente endnu et par dage,
eller
> skal jeg igennem en rense+olie tur mere ?
1 minut!!!! - Ja, så tror jeg også den er imprægneret da )
Jeg ville nok lige pensle den ren med petroleum og så give den eet nyt
lag.
Stop med sprayen, lige så snart filteret er rødt, så er der rigeligt på

Mvh. Sand

Fra : Peter H. Hasselbalch

Dato : 10-09-01 10:09

Burde det ikke være sådan at al overskydende olie 'forsvinder' hen ad vejen?
Jeg ville ikke skylle filteret i diverse olie-fjernende midler. Jeg ville
lade motoren køre - gerne med høje omdrejninger, for at 'suge filteret
rent'.
Det bør selvsagt foregå et sted hvor der ikke er naboer indenfor støj-radius

Man kunne vel også køre afsted - men der vile jeg frygte at den overskydende
olie ville blive blandet med støv/skidt og derved ikke kunne fjernes =>
tilstoppet filter igen.

Fortæl endelig om udgangen på dette problem, da jeg på et tidspunkt selv
skal rense mit K&N-filter.......

Peter HH
http://www.hasselbalchs.dk
DMCN#2 - CBR600F4

Fra : Sand

Dato : 10-09-01 14:27

"Peter H. Hasselbalch" <phh@danbbs.dk> wrote in message
> Burde det ikke være sådan at al overskydende olie 'forsvinder' hen ad
vejen?
Jo, det vil blive suget ind i karburatoren. Her vil noget af det ryge
med benzinen ind og det der kan brændes af vil blive brændt af og resten
vil sætte/aflejre sig et sted mellem karburatorens luftindtag og
udstødningsporten. - Hvad filtersprayen nøjagtig indeholder ved jeg
ikke, så jeg ved ikke hvor store problemer dette vil forårsage.

Mvh. Sand

Fra : Carsten

Dato : 11-09-01 19:06

> [...]
> Jeg ville ikke skylle filteret i diverse olie-fjernende midler. Jeg ville
> lade motoren køre - gerne med høje omdrejninger, for at 'suge filteret

Jeg havde indtil i dag kørt omkring 150+ km med motorvejs-hastighed,
dvs. omkring 6.000 omdr. Det havde ikke hjulpet på problemet, så jeg
tror ikke at få minutters høje omdr. kunne gøre mere.

> Fortæl endelig om udgangen på dette problem, da jeg på et tidspunkt selv
> skal rense mit K&N-filter.......

Jeg gav det her til aften en tur mere igennem hele møllen. Rensede igen
med filterrens. Denne gang var det ikke jord, der kom ud af filteret, men
klumper af filterolie. Efter en omgang tørring i guds fri natur (brug ikke
konens føn'er var det tid for en ny omgang filterolie. Denne gang
forsøgte jeg mig først med en bagepensel købt til formålet. Dyppede den
i noget olie, som jeg havde sprayet ud i låget til dåsen. Det var ikke vejen
frem ! Man kan simpelthen ikke "male" olien på.

Næste forsøg havde bedre virkningsgrad. Hold filteret op i luften (udenfor)
og spray så i små "skud" mod filteret. Hvert skud skal fyres af som når
man klipper enkelt-skud af med en LMG, dvs. slip aftrækkeren næsten
før den er rørt. Efter omkring 20 pift var hele filteret rødt af olie, men
ikke
dryppende som sidst
Tørring igen i omkring en halv times tid og aftørring af området omkring
selve lamellerne, samt påsættelse igen. Starte starte.. og ingen underlige
lyde a la - host host jeg indånder det rene olie !

Kører den bedre ? hmmm, svært at sige, men det føles som om trækket
er mere jævnt op igennem registeret. Det kan dog også skyldes den luft
og temperatur vi har her i aften.

Carsten
CBR 600 F2 '94 med så godt som nyt K&N filter

Fra : Peter H. Hasselbalch

Dato : 12-09-01 08:42

snip...
> [...]
> klumper af filterolie. Efter en omgang tørring i guds fri natur (brug ikke

Se - det var jo lidt det jeg var inde på i den sidste del af min forrige
posting: Hvis du kører risikerer du at der sætter sig snavs i
overskuds-olien, hvilket medfører at den IKKE vil kunne suges ud/tørres ud
af naturlig vej.

Men det var da godt at høre, at den i det mindste opfører sig rimeligt nu.
Hvad er status: Har du skiverne i endnu?
Har du prøvet at give den mere luft = måske prøve helt uden filter?

Hvad er dit næste træk?

Hilsen Peter HH
DMCN#2 - CBR600F4
www.hasselbalchs.dk

Fra : Carsten

Dato : 12-09-01 10:59

"Peter H. Hasselbalch" <phh@danbbs.dk> wrote in
message news:1lEn7.2464$lk7.57567@news.get2net.dk...
> Hvad er status: Har du skiverne i endnu?

Nej, silvan skiverne blev taget ud i første renseomgang. De
gav jo ikke noget, og jeg er i samme ombæring blevet enig
med mig selv om, at det ikke er for lidt benz' den får, men
for meget. Måske jeg skulle prøve at fjerne den skive som
er i som std. ?!

> Har du prøvet at give den mere luft = måske
> prøve helt uden filter?

Jeg kørte nogle km. uden luftfilter (mens det var gennem-
vædet), men det gav ikke den helt store virkning på de
lave omdr. under 3.000
Det "nye" filter har (måske) givet en lille bedring, men det
er for tidligt at sige. Jeg skal lige prøve at køre i længere
tid og ikke i så koldt vejr som det var i aftes.

> Hvad er dit næste træk?

Jeg når snart til et punkt hvor min viden og tekniske
muligheder ophører, så må jeg jo til en forhandler/
værksted med problemet (bemærk, at jeg ikke skrev
"...til en professionel med..." .

Carsten

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 10-09-01 10:38

Halløjsa...

Jeg har ikke den store erfaring med K&N ( og andre 'olie.filtre') til mc,
men fra bilverdenen, kan jeg hilse at sige at man normalt smøre 'tykt' på,
og det overskydende så stille og roligt bliver suget ind i motoren og
forbrændt.

Så mit råd er bare at køre et par dage mere - gerne med lidt sug /
omdrejninger på motoren - så burde den være der

Mikkel
- med en vis subsonic racing (saxo cup) tilknytning

Fra : Armand

Dato : 10-09-01 16:18

Carsten <carjak@wanadoo.dk> skrev i en
> [...]
> dage nu, men stadig ikke nok. Kan jeg vente endnu et par dage, eller
> skal jeg igennem en rense+olie tur mere ?

Er filteret rundt?
I fald: Kan du ikke komme til at slynge det v.h.a. en boremaskine eller
lign.?
Til skumfilteret til min gamle Peugeot 205 brugte jeg netop det trick at
overmætte filteret (motorolie) og efterfølgende slynge det overskydende
af igennem en fiks montering om et rør i en drejebænk

--
Armand.

Fra : boe

Dato : 11-09-01 07:33

> Er filteret rundt?
> I fald: Kan du ikke komme til at slynge det v.h.a. en boremaskine eller
> lign.?

... inde stuen mellem fruens nyindkøbte rokokkomøbler

Bo, VF1000F

Fra : Armand

Dato : 11-09-01 23:56

boe <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev i en

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message

> .. inde stuen mellem fruens nyindkøbte rokokkomøbler

Eller i hendes salat-slynge =

--
Armand.