Behandling af trægulve - idéer og erfaring~
Fra : J. L.

Dato : 10-09-01 08:59

Vi er ved at færdiggøre renoveringen af 1. sal og er nu så langt, at vi skal
finde ud af, hvad der skal ske med det bestående plankegulv.

Først skal det afhøvles, men gør man det før eller efter man maler
væggene???

Derefter skal vi vælge efterbehandling: Lak, lud eller olie. Ønsket er et
lyst og "vedligeholdelsesfrit" gulv.
Hvilke erfaringer har gruppen?

Mange hilsner og på forhånd tak
Jane

Fra : RacingBabe

Dato : 10-09-01 09:48

> Først skal det afhøvles, men gør man det før eller efter man maler
> væggene???
-------
Gulvet skal ordnes inden i maler. Jeg vil råde jer til at vente en lille uge
med at male efter gulvet er færdigt. Det støver utroligt meget, og selvom
der bliver støvsuget og vasket gulve bagefter, går der noget tid før alt
støvet har lagt sig. Desuden SKAL i vaske væggene inden maling, men i ser
nok selv hvorfor når i kommer så lang

> Derefter skal vi vælge efterbehandling: Lak, lud eller olie. Ønsket er et
> lyst og "vedligeholdelsesfrit" gulv.
-------------
Hvis i bruger lud vil i få et flot lyst gulv. Når det har fået lud skal i
vaske gulvet med sæbespåner. Gerne en del sæbe i vandet så det virkelig
trænger ind i træet. Ved at vaske gulvet mange gange i løbet af de første 14
dage vil i opnå et gulv der er nemt at rengøre.

Ved denne fremgangsmåde kan i nemt tørre f.eks. spildt rødvin op med en våd
klud. Der vil ligge så meget sæbe i træet at i kan vaske gulvet med rent
vand senere hen, sæben vil så skumme om når det bliver vådt.

Hvis du har flere spørgsmål så send en mail.

Med venlig hilsen

Jeanne

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 10-09-01 10:00

"J. L." <ida2933@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Derefter skal vi vælge efterbehandling: Lak, lud eller olie. Ønsket er
et
> lyst og "vedligeholdelsesfrit" gulv.
> Hvilke erfaringer har gruppen?

Så må du nok hellere vælge lak, da både sæbe og olie kræver
vedligeholdelse..

Niels

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 10-09-01 18:39

"Rengøringsassistenten" <niels.stegWHO@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:nv%m7.8992$sk1.318760@news010.worldonline.dk...
> "J. L." <ida2933@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> et
>
> Så må du nok hellere vælge lak, da både sæbe og olie kræver
> vedligeholdelse..

Lak kræver sørme også vedligeholdelse, og er meget kritisk mht.
skader og gennemslidning.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 10-09-01 19:50

"Bjerg & Olsen" <bjerg.olsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Lak kræver sørme også vedligeholdelse, og er meget kritisk mht.
> skader og gennemslidning.

naj da, de traditionelle 7 lag lak med mellemslibninger gør det enormt
slidstærkt..

Og efter 5-10 år et det lidt mat, men med en fin slipning og et enkelt
lag lak er det som nyt igen.

Sæbe gulve er sart hvis der bliver spildt vand og lign. men er nem at
vedligeholde, og oliegulve skal normalt olieres hvert ½ år for at bevare
den rengøringsvenlige overflade.

--
mvh. Niels
http://steg.dk

Fra : Oscar

Dato : 18-09-01 21:36

Hej

Mener du det alvorligt med 7 gange lak. Jeg har lige slebet min trappe ned
og lakeret den 3 gange som der stod på lak-dåsen.

Skal jeg igang igen ???

Oscar

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 19-09-01 18:30

"Oscar" <Xhowtopukeinpublic@mindless.com> skrev i en meddelelse news:3ba8be95$0$51378$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Mener du det alvorligt med 7 gange lak. Jeg har lige slebet min trappe ned
> og lakeret den 3 gange som der stod på lak-dåsen.
>
> Skal jeg igang igen ???

Jeg har hørt at ved professionel behandling af hårdt belastede gulve (eks.
dansegulve) giver man 7-8 lag.

Min erfaring er at 3 lag er minimum, men tilstrækkeligt til gulve i rum hvor
der ikke er gennemgående færdsel eller anden særlig belastning.

Selvfølgelig holder 7 lag alt andet lige bedre end 3.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 19-09-01 17:45

> [...]

ned
> og lakeret den 3 gange som der stod på lak-dåsen.

Det bestemmer du selv

jeg ville nok give den 7 - 8 gange på steder jeg ved vil blive brugt
meget og lidt mindre på steder der ikke bliver brugt så meget..
(dovenskab), det er vel et spørgsmål om at give så meget lak at man ikke
ved daglig slid på noget tidspunkt kommer ned til træet..

7 gange klar lak ( husk mellemslibninger) giver en stærk overflade som
ikke kan slides væk på 15-20 år, farven bliver smuk og med en mørk
gylden glød som pigmenter ikke kan efterligne.

og som jeg skrev, bliver den ridset, sliper man den bare ganske let og
giver et tyndt lag lak, så er den så god som nylakkeret..

--
mvh. Niels
http://steg.dk - http://www.musefaelde.dk

Fra : Møller

Dato : 10-09-01 20:00

"J. L." <ida2933@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> væggene???
>
> Derefter skal vi vælge efterbehandling: Lak, lud eller olie. Ønsket er et

Jeg ville ikke være i tvivl:

Slib gulvet
Færdigbehandel det med korrekt ludbehandling og olie eller sæbe.
Lus behandling er ikke blot hvid træimprægnering, men en kemisk proces der
bleger(nedbryder) harpiksen i træet, så det ikke trænger så ledt ud.
Der er mange der vælger den lette metode og blot giver det en hvid
overflade, men så kommer harpiksen også igennem.
Du kan også vælge ikke at give det ludbehandling, men kun olie, så får du et
mere gyldent gulv.

Se f.eks:
http://195.41.181.162/default.asp?id=220
http://www.kandu.dk/dk/news/56830/groupid/20405
http://www.paintshop.dk/content/nyheder.asp
http://www.faxelud.dk/Default.htm her kan du under "Resultatskema" se alle
kombinationer!

Møller

Fra : J. L.

Dato : 13-09-01 13:16

"J. L." <ida2933@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilke erfaringer har gruppen?
>
> Mange hilsner og på forhånd tak
> Jane

Jeg tænkte også på, om nogen havde kendskab til problemer med dampe fra
oliebehandlede gulve..