Hvorfor dør vores slørhaler?
Fra : Robert Olesen

Dato : 23-11-00 21:27

Hej,

Vi er nybegyndere hvad angår akvarier. Vi har et 128l akvarium, hvor
vi satte 9 slørhaler (heraf 1 sort), 3 små bundmaller og 3 små
algeædere. Den ene bundmalle er forsvundet, men det er egentlig ikke
noget problem. Det er værre at den sorte slørhale hurtigt blev dårlig
og døde efter en uge. Vi fik en anden, som også døde. Nu er de gule
også ved at dø - vi har mistet to, en tredje er synligt dårlig og en
fjerde måske på vej. De andre fisk ser fine ud. Da vi satte den anden
sorte slørhale kom vi noget antimaladin i akvariet. Det så ud til at
virke lidt i starten, men det har tydeligvis ikke haft en varende
effekt. Det er nu knap 2 uger siden vi satte den anden sorte slørhale
i.

Vi har ingen ide om hvad der er galt. Vi har en Trio 3000 pumpe i
akvariet. Vi har netop fået en luftpumpe, som kører noget af tiden
(den vibrerer og støjer en del). Vi har et træstykke, som vi købte i
en dyrehandel og skoldede før vi kom det i akvariet. Og så havde vi
nogle sorte tromlepolerede sten, som vi købte i Netto. Dem tog vi op
for en sikkerheds skyld, men det er tvivlsomt om de har forårsaget
problemet. Efter at vi tog dem op skiftede vi halvdelen af vandet, og
fiskene dør stadig. Og så er der selvfølgelig en del standard
akvariesten, købt i en dyrehandel, som blev skyllet grundigt, samt
nogle planter.

Akvariet stod i godt to uger med vand og planter før vi kom fisk i.

Vi vil sætte stor pris på noget hjælp, hvis det er muligt. Det er
trist at se fiskene dø uden at kunne gøre noget.

Venlig hilsen

Annette og Robert.

Fra : Carsten Gall

Dato : 24-11-00 00:28

Robert Olesen <robert.olesen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3a1d7a94.4000317@nyheder.get2net.dk...
> [...]
>
> Vi vil sætte stor pris på noget hjælp, hvis det er muligt. Det er
> trist at se fiskene dø uden at kunne gøre noget.

I skriver intet om hvor store de slørhaler er.
9 slørhaler er også temmeligt meget i et så relativt lille akvarie,
samtidig med at der er andre fisk i også.
I nævner ikke en lyd om hvormeget vand i har skifter hver uge, for
selv om I evt. ikke kan se forureningen, så er den der.
Slørhaler er ret grådige og spiser meget, derfor sker der også en stor
forurening af vandet.
Hvis I måler nitriten og nitraten i vandet vil i nok se pænt store tal.

I skriver at fisken er synligt dårlig! Hvordan ser den ud?
Har den store hvide "uldtotter"?
Hvad skal det der antimaladin virke imod?

Carsten

Fra : Robert Olesen

Dato : 24-11-00 08:01

On Fri, 24 Nov 2000 00:27:47 +0100, "Carsten Gall"
<cgall@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>
> I skriver at fisken er synligt dårlig! Hvordan ser den ud?
> Har den store hvide "uldtotter"?
> Hvad skal det der antimaladin virke imod?

Hej Carsten,

Alle slørhalerne var "almindelig købestørrelse", hvis det er en klar
definition. Den største slørhale var ca 3-4cm + hale. De andre var
2-3cm + hale. De øvrige 5 fisk er temmelig små.

Hvis de kan have flere end 9 slørhaler gående i butikken i et akvarium
der ikke ser ud til at være større end vores, hvorfor kan vi så ikke?

Vi har ikke skiftet vand hver uge - er det nødvendigt? Vi skiftede
halvdelen for nogle dage siden og vi skiftede 10% efter af vi kom den
anden sorte i (1 uge efter af de andre fisk kom i).

De målte nitrat i butikken da vi hentede den anden sorte slørhale, og
fandt ikke nogen problemer.

De dårlige fisk står stille i længere tid, og nogle ligger i
overfladen i perioder. Imellem disse perioder opfører de sig normalt.
De ser stort set normale ud (ingen uldtotter). De sorte mistede noget
farve da det gik mod slutningen. Een af de gule havde svært ved at
finde ud af hvad der var op eller ned, men det gjaldt ikke de andre.
Een af de gule udviklede muligvis nogle lyse pletter, men det var ikke
meget tydeligt. To af fiskene flød ikke ovenpå da de var døde.

Antimaladin købte vi som et antistress middel i dyrebutikken. Det kan
jo være at det virker mere helbredende på producenten end på akvariet
:).

Det er desværre ikke meget at gå ud fra, men vi håber at du kan finde
et guldkorn.

Hilsen

Annette og Robert.

Fra : Carsten Gall

Dato : 24-11-00 10:13

Robert Olesen <robert.olesen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3a1e0df5.1673030@nyheder.get2net.dk...

> [...]
> halvdelen for nogle dage siden og vi skiftede 10% efter af vi kom den
> anden sorte i (1 uge efter af de andre fisk kom i).

Du skal tænke på at i jeres akvarie erder ikke rigtigt nogen
bakteriekultur der kan omdanne
nitrit og nitrat, derfor er vandskifte meget nødvendigt.
I en akvarie butik skifter de som regel vand 1-2 gange om ugen, og nogle
har store filtersystemer
som akvarierne er tilsluttet.
Med sådan nogle fisk som slørhaler, skal der skiftes vand mindst en gan
om ugen, for de sviner meget.

> De målte nitrat i butikken da vi hentede den anden sorte slørhale, og
fandt ikke nogen problemer.

Hvad så med nitriten??

> Antimaladin købte vi som et antistress middel i dyrebutikken. Det kan
> jo være at det virker mere helbredende på producenten end på akvariet
> :).

De der "vidundermidler" har det netop med at have den bedste virkning på
producenten
pengepung frem for noget andet.

Der er lige en ting vi slet ikke har været inde på!
Hvad er temperaturen i akvariet??
Slørhaler er ikke andet end en forædlet karusse og de
bryder sig ikke synderligt meget om alt for varmt vand.
De trives bedst uden nogen form for varme i akvariet.

Carsten

Fra : N/A

Dato : 25-11-00 17:11

Fra : N/A

Dato : 25-11-00 17:11

Fra : Robert Olesen

Dato : 25-11-00 17:11

On Sat, 25 Nov 2000 16:29:15 +0100, "Carsten Gall"
<cgall@vip.cybercity.dk> wrote:

>Robert Olesen <robert.olesen@get2net.dk> skrev i en
>nyhedsmeddelelse:3a1fb22d.2694897@nyheder.get2net.dk...

> Det har jeg aldrig hørt om. I har vel ikke vand helt op til dækglasset?
> For hvis ja, nedsætter det iltoptagelsen i vandet meget.
>
> Carsten

Vi harvand op til 1-2 cm under dækglasset. Så bliver vandkanten skjult
af akvariets ramme. Hvis det står lavere får vi en rand på glasset på
siden af akvariet.

Hilsen,

Annette og Robert.

Fra : Gert Lindberg Nielse~

Dato : 24-11-00 09:46

Hej,

Spiser fiskene ? Eller tager de maden ind i munden og spytter det ud igen ?

Gert

Fra : Robert Olesen

Dato : 25-11-00 15:45

Hej Gert,

De friske fisk spiser. De syge fisk spiser ikke eller spytter maden ud
igen.

Robert.

Fra : Carsten Gall

Dato : 25-11-00 16:26

Robert Olesen <robert.olesen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3a1fcdb3.9741811@nyheder.get2net.dk...
> Hej Gert,
>
> De friske fisk spiser. De syge fisk spiser ikke eller spytter maden ud
> igen.

Så har vi nok lokaliseret sygdomskilden!
Dine fisk har nok fået den sygdom der kaldes bugvattersot!
Så snart det er dig muligt skal du ned til din akvariepusher og have noget
Nifurpond (mener jeg det hedder)
Det findes også i en mindre udgave der hedder Aquafuran.
Forskellen på Nifurpond og Aquafuran er prisen, det er samme aktive stof,
Nifurprianol.

Hvis du ikke får kureret sygdommen, vil de alle med tiden gå til.
Det burde være et rent tilfælde, at det kun er dine sorte slørhaler
der er blevet ramt, endnu.
Sygdommen viser sig ved at fisken bliver opsvulmet, og ikke spiser,
samtidig bliver den meget inaktiv.

Carsten

Fra : Robert Olesen

Dato : 25-11-00 17:14

On Sat, 25 Nov 2000 16:25:38 +0100, "Carsten Gall"
> [...]

> der er blevet ramt, endnu.
> Sygdommen viser sig ved at fisken bliver opsvulmet, og ikke spiser,

Hej igen Carsten,

Det lyder som om det kunne være rigtigt, og er i hvert fald et forsøg
værd. Hvor kommer den sygdom fra? Og Hvorfor har de den ikke hos de
slørhaler der går i butikken? Kan den måske have kommet ind med en af
de andre fisk vi købte samtidigt?

Hilsen og igen mange tak for hjælpen

Annette og Robert.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 24-11-00 21:10

Robert Olesen skrev i meddelelsen <3a1d7a94.4000317@nyheder.get2net.dk>...
> [...]
>også ved at dø - vi har mistet to, en tredje er synligt dårlig og en
>fjerde måske på vej. De andre fisk ser fine ud. >Venlig hilsen

Nu ved jeg ikke, hvad det er fpr maller, men det er formentlig nogle, der
foretrækker "almindelig" akvarietemperatur ?

Slørhaler er forædlede guldfisk, der har det bedre med lidt køligere
vand......

Så måske er det svært at gøre begge hold fisk tilfredse ?
Jan Vestergaard
Email: jan@jve.dk Web: http://www.jve.dk