kunstigt lys kontra naturligt
Fra : Brian Christensen

Dato : 23-11-00 15:21

Hej...

Dette er ikke så meget et spørgsmål, men mere et oplæg til en debat omkring
kunstigt lys kontra naturligt lys...

Jeg har selv Malawi og Tankanyika ciklider..og da jeg ikke vil ikke kalde
mig selv meget erfraren ud i alle kroge af akvaristikken, har jeg hørt
forskellige mennesker om hvordan det nu er med lys og lyspåvirkning af vores
fisk.

Nogen siger at der mest er gang i yngle aktiviteten om foråret, da lyset og
solen osv...selvfølgelig begynder at komme frem ... Men det kan jeg ikke
helt forlig mig med - da vores fisk jo, for det meste, er udsat for en
konstant kunstig lys påvirkning. Det må jo på en eller anden måde
rykke/påvirke behovet for naturligt lys... eller er det ikke tilfældet. Og
hvordan er det lige med fiskene, hvis man skulle glemme og slukke for lyset
så de bliver påvirket af lys overen længer periode..???

Nå, er der nogen der har nogen meniger eller erfrainger med dette emne..

mvh.

Brian christensen

Fra : J. K. Jørgensen

Dato : 23-11-00 20:12

Hej Brian
Nu er det jo ciklider du beskæftiger dig med. Det betyder normalt at du ikke
har nogen særlig plantevækst, som du skal tage hensyn til.
For mig at se vil du derfor mest bemærke, at det er vanskeligt at styre
naturligt lys.
Det naturlige lys er sværere at dosere rigtigt. Fiskene vil stort set have
det fint med skiftende lysmængde (gråvejr/solskin).
Der er bare den ulempe, at solstråler på ruden giver store muligheder for
algeproblemer. Det er faktisk umuligt at styre et akvarium, der får
solstråler i sommerperioden.
Med kunstig belysning (Ovenlys) og en timer tilsluttet er det straks meget
nemmere fuldstændigt at styre en regelmæssig og passende lysmængde. Der er
også muligheder for at eksperimentere med varm/kold lysfarve.

Hilsen
Jørgen

Fra : Carsten Gall

Dato : 24-11-00 00:15

Brian Christensen <bc@time4media.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:6G9T5.115$1h1.3260@news.get2net.dk...
> [...]

> så de bliver påvirket af lys overen længer periode..???
>
> Nå, er der nogen der har nogen meniger eller erfrainger med dette emne..

Jeg har selv både Malawi og Tanganyika ciklider, men synes ikke at de er
afhængige af
at der er mere eller mindre lys. Jeg holder fiskene i en kælder, hvor de
ikke får andet end
kunstlys. Jeg får lige så meget yngel af dem nu som om foråret.
Jeg tror mere at det har noget med foderet at gøre. Hvis jeg i en længere
periode har foderet
godt og meget alsidigt, kommer gevinsten igen, med masser af unger.

Der er flere ting der kan sætte gang iformeringen hos fisk, og det behøver
ikke at have noget med lys at gøre.
F.eks pansermaller. De går i gang med at lege, så snart der kommer koldt
friskt vand i akvariet, og det er jo ikke
lige det vi umiddelbart forbinder med forår og mere lys.
Mange af de fisk vi holder i akvarierne, kommer fra steder hvor lyset
stort set er konstant. Der er minimal udsving i
årstiden, og luftens temperatur er ret konstant ulidelig varm.Noget andet
er med vandets temperatur.
Den kan faktisk svinge temmeligt meget og det på kort tid.
Du kan se det hos rigtigt mange fisk, at frisk køligt vand kan sætte
homonerne igang. Når smeltevandet fra bjergene
løber ud i floderne og får dem til at gå over sine bredder.

Fiskene kan godt blive stresset af ikke at få ro, hvis lyset ikke er
slukket over en længere periode.

Carsten