Tyrkis blå lag på sandet
Fra : Eric Pedersen

Dato : 23-11-00 11:49

Jeg har et mindre akvarie med små yngel gående, men i et af hjørnerne, er
der begyndt og komme Tyrkis blå lag på sandet, på toppen af mit varmelegeme
opdagede jeg, at der er så meget at det nærmest er helt grøn.
Er der nogen der kan komme med en forklaring

Eric
askelund@worldonline.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 23-11-00 12:15

Eric Pedersen <EP7823@ehs.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3a1cf636@news.ehs.dk...
> [...]
varmelegeme
> opdagede jeg, at der er så meget at det nærmest er helt grøn.
> Er der nogen der kan komme med en forklaring

Det er alger, der er ved at danne sig. I løbet af kort tid vil du have et
fint grønt tæppe over hele bundlaget.

Carsten

Fra : N/A

Dato : 23-11-00 12:58

Fra : Eric Pedersen

Dato : 23-11-00 12:58

Det ser faktisk ud som om det er sandet der er farvet....
Er det sugemaller der skal til..?????

Eric

Soren 'Disky' Reinke <disky@disky-design.ihsyd.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3a1d042b$0$22627$73beb97d@news.dk.uu.net...

Fra : Leo Vaeversted

Dato : 27-11-00 22:55

Blågrønalger.
Symptomer: Tætte, slimede, blågrønne, violette eller brunsorte belægninger
på bund, sten og planter. Vandet lugter muggent og skarpt.

Årsager: I nyindrettede akvarier at akvariemiljøet endnu ikke har
stabiliseret sig. I ældre akvarier at bundlaget er tilsalmmet; overfodring;
overgødning; døde og rånende tubifex i bunden; forsømt filter; nitrat i
ledningsvandet; for lang tid mellem vandskift; længere tids iltmangel

Afhjælpning: I nyindrettede akvarier fjernes algebelægningerne meget
omhyggeligt med hånden eller sugeslangen, gerne flere gange dagligt. I ældre
akvarier skal filteret renses, vandet udskiftes og bundlaget suges fri for
slam. To dage senere gødes planterne(jern) for at styrke dem.

Sakset fra min side om alger.
www.vaeversted.nu

Måske noget du kan bruge.