Styrketræning derhjemme
Fra : Allan Nielsen

Dato : 09-09-01 19:11

Hej NG

Jeg købte for nylig en håndvægt, og det har jeg ikke fortrudt!
Men jeg er lidt usikker på, hvordan min træning er? er den den "god" nok,
eller kan den gøres mere effektiv? Hvad er godt ved den og hvad er skidt ved
den?

Jeg træner flere forskellige muskler, men jeg har faktisk kun spørgsmål til
biceps

sådan her træner jeg med den:

12 kg 20 gentagelser
10 kg 20 gentagelser
7 kg 35 gentagelser
5 kg 50 gentagelser

dvs. først 12 kg på, og så af et par skiver, så den er nede på 10 kg osv.
osv. Sådan fortsætter jeg til jeg ikke kan tage flere med den lille 5 kg.
Jeg kører det hele i et stræk, dvs. ingen pauser i mellem kg skiftene.

jeg træner hver dag, og ofte 2 gange om dagen
Hvad mener i om det?
Er det en dårlig måde at få "store" muskler på?!

Måske har i bedre erfaringer med en anden slags træning?

Mvh Allan

Fra : Nicolai

Dato : 09-09-01 21:43

> [...]
> eller kan den gøres mere effektiv? Hvad er godt ved den og hvad er skidt

Alt er bedre end ingenting..;)

> jeg træner hver dag, og ofte 2 gange om dagen
> Hvad mener i om det?
> Er det en dårlig måde at få "store" muskler på?!

Træner du biceps 2 gange om dagen?? Det er alt for meget, du risikerer nemt
at overtræne den.
Og ja, det er en dårlig måde at få store muskler på, idet den træning du
laver her, giver mere udholdenhed i musklen end volumen. Volumen får man
primært og bedst, ved at træne med færre gentagelser og tungere vægte. Det
er bare min erfaring, efter nu at have nået mit 12. år i styrketræning.

> Måske har i bedre erfaringer med en anden slags træning?

Ja, sikkert. Men selvom nogle ting kan gå igennem, så er det vigtigt at man
tilpasser træningen efter sig selv. Vi er alle forskellige og vores krop
reagerer forskelligt på forskellige træningsmåder. Hvad der er godt for mig,
behøver ikke være godt for dig og omvendt. Så mit råd er, at "lyt" til din
muskel, brug fornuften og mærk hvad der passer dig bedst, ud fra andres
erfaringer.
Og med lyt, så mener jeg, at du skal forestille dig, når du træner, at du
"er" biceps og visualisere hele bevægelsen, sammentrækningen osv. Lidt
ligesom meditation, tror jeg. Og gerne isolere den.

Nicolai

Fra : Allan Nielsen

Dato : 09-09-01 22:08

> [...]
> er bare min erfaring, efter nu at have nået mit 12. år i styrketræning.

RESPEKT til de 12 år! Du må være pænt "stor"!

Det jeg vil opnå med træningen, er at få store og stærke muskler. For mig
handler det ikke om udholdenheden.
Jeg kan nok se, at jeg skal til at lave lidt om på min træning. Hvad med den
her trænings metode?

15 kg 10 -12 gentagelser
12 kg 15 - 20 gentagelser

Vil det give et "større" resultat?

Af ren nysgerrighed, hvor mange kg har du på din håndvægt når du træner?!

Med hensyn til træning 2 gange om dagen, så har jeg også selv planer om at
gå ned til 1. 2 gange kan til tider være lidt for meget!

Ellers mange tak for dine gode råd!

Mvh Allan

Fra : Nicolai

Dato : 10-09-01 20:33

> RESPEKT til de 12 år! Du må være pænt "stor"!

Alt med måde. Nu har jeg primært trænet styrketræning for bedre at kunne
"overleve" på banen, jeg har spillet amerikansk fodbold i 10 år. Men
styrketræningen er jeg bare fortsat med.

> 15 kg 10 -12 gentagelser
> 12 kg 15 - 20 gentagelser
>
> Vil det give et "større" resultat?

Ja, det ville det. Men hvis målet alene er volumen, så ville det være endnu
bedre at træne med maks. 6-8 gentagelser, nogle ville mene mindre. Men du
skal så have så meget vægt på, at du kun lige kan tage de ca 6 gentagelser.
Men der skal man jo nok tænke på, at træningserfaring lærer en hvordan man
presser sig selv optimalt. Og det er heller ikke godt, kun at træne det
samme og på den samme måde. Kroppen/musklerne har godt af at blive
"chokeret" en gang imellem, ved at du laver om på træningen, musklerne
vænner sig nemlig til træning. Variationen kunne være hvis du normalt
trænede "tungt", altså få repetitioner, at du så kørte et par træningsgange
med udholdenhedstræning. Eller måske skifter øvelse for samme muskel. Men
jeg vil da nok anbefale, at man trænede en god grundform op, før man
begyndte at træne tungt, da det kræver at man træner korrekt for ikke at få
skader af det.

> Af ren nysgerrighed, hvor mange kg har du på din håndvægt når du træner?!

Jeg træner med ca. 30 kg håndvægte for biceps, ca 160-170 kg for brystet og
vil hellere træne korrekt, i stedet for at tallene skal imponere. Jeg har
set mange, som smider for meget vægt på, for at det skal se godt ud, men
risikoen for skader ved den slags er for stor. Jeg har set folk hvor musklen
blev revet over, revet fra der hvor den er fæstnet til knoglen osv. Og det
er ikke sjovt.

> Med hensyn til træning 2 gange om dagen, så har jeg også selv planer om at
> gå ned til 1. 2 gange kan til tider være lidt for meget!

Jeg kan ikke helt gennemskue hvordan du træner, men det er mest fornuftigt,
at træne alle musklerne jævnt. Og ikke kun enkelte muskler, for at de skal
se bedre ud. Man bruger jo alle musklerne i sin krop og for at der skal være
symmetri i det, er det bedst at træne det hele. Og at træne biceps én gang
om dagen, såfremt at du træner den optimalt, er også alt for meget. Jeg
træner selv biceps maks. 2 gange om ugen.

> Ellers mange tak for dine gode råd!

Det var så lidt. Men bare husk at lytte til din krop, for du kan bedst selv
mærke hvad der virker bedst for dig. Og det er vigtigt.

Nicolai

Fra : Mogens

Dato : 10-09-01 21:16

On Sun, 9 Sep 2001 20:11:13 +0200, "Allan Nielsen" <allan@computer.dk>
wrote:

>jeg træner hver dag, og ofte 2 gange om dagen
>Hvad mener i om det?
>Er det en dårlig måde at få "store" muskler på?!

Du træner alt for hårdt. Alle muskler har brug for 2-3 dage til at
restituere sig efter træning. Derfor træn ca. 2 gange ugentlig.

Mogens Lunde

Fra : Allan Nielsen

Dato : 10-09-01 22:12

> Du træner alt for hårdt. Alle muskler har brug for 2-3 dage til at
> restituere sig efter træning. Derfor træn ca. 2 gange ugentlig.

Jeg har også snakket med andre der går i træningscenter, og de anbefaler
også at holde nogle hvile dage. Det tror jeg jeg vil prøve.
Men jeg føler bare, at det ikke rigtigt bliver til noget? jeg synes min
træning er meget hurtigt overstået, hvilket nok er grunden til at jeg træner
hver dag?
Men du kan måske fortælle lidt om hvordan du træner??? måske give mig lidt
tips? Lad os bare snakke om biceps.

lidt opvarmning med 5 kg og derefter 7 kg. Så tager jeg 15 kg på, og så tar
jeg 6-8 løft med det på. så holder jeg lige et øjebliks pause, for derefter
at fortsætte med 12 kg på. Det bliver til ca. 10 løft med det på. Men jeg
føler bare at det er meget lidt træning! skal jeg til at tage nogle flere
serier hver gang jeg træner??

Mvh Allan

Fra : Jens Myrup Pedersen

Dato : 10-09-01 22:58

Nu blander jeg mig lige :)

Jeg tror egentlig det vil være lettest hvis du poster hele dit
"træningsprogram" her i stedet for kun at snakke om biceps. For det hele
skal jo lige som ses i en sammenhæng :)

En kort bemærkning fra min side vil være, at det er meget vigtigt at du
udfører øvelserne korrekt - og at det (ikke mindst som begynder!) betyder i
alt fald lige så meget som hvor mange kilo du træner med. Langsommme,
kontrollerede bevægelser (der både er langsomme og kontrollerede på vej "op"
og på vej "ned") kan altså trække tænder ud. Når du har vænnet dig til
øvelsen, så prøv at løfte med _præcis_ så mange kilo at du ikke er i stand
til at udføre mere end 6-8 gentagelser (f.eks. 3 sæt, hvor hvert sæt består
af 6-8 gentagelser ca.).

I starten kan det godt være svært at presse sig selv helt, og jeg synes da
også at det er vigtigt at du har styr på teknikken først.

Når jeg træner biceps plejer jeg at køre ca. 3 forskellige øvelser, hvor en
øvelse består af 3 sæt med 5-8 gentagelser. Det er ikke sikkert det er det
mest effektive for alle, men jeg synes det er det, der virker bedst for mig.

Nu skriver du at du træner 1-2 gange om dagen - jeg går ud fra at det ikke
er biceps hver gang så. Men sørg for ikke at lægge alt for hårdt ud. Find et
niveau, du kan opretholde også når nyhedens interesse har lagt sig, og det
(af og til) føles mere som sur pligt end som sjov. Det får du mest ud af i
længden. Det handler med andre ord ikke om at træne så _meget_ som muligt,
men om at træne så _korrekt_ som muligt.

Husk også, at du skal spise "rigtigt" når du træner. Hvad det går ud på
afhænger selvfølgelig af dine træningsmål, og om du ønsker at smide fedt
eller "bare" vil være stor. Hvis du skriver lidt mere om dette er der masser
af hjælp at hente her i gruppen.

mvh

Jens

Fra : Lau Saugman Hansen

Dato : 11-09-01 18:23

Je har ikke trænet biceps isoleret i flere måneder og de vokser fint lav
dødløft, squat's, bænkpres, skulder pres og andre "compound" movements.

Mvh
Lau Saugman Hansen

Fra : Kasper Nielsen

Dato : 11-09-01 06:47

Hej Allan

prøv at kigge på
http://www.motion-online.dk

Jeg er sikker på du kan få svar på en masse af dine spørgsmål der.

- Kasper

Fra : Allan Nielsen

Dato : 11-09-01 22:48

Mange tak for de meget gode svar jeg har fået indtil videre!

Jeg fandt et godt program på motion-online, som jeg godt kunne tænke mig at
komme i gang med. Men jeg ved bare ikke hvor meget jeg skal have på vægten.
Skal jeg køre alle øvelserne med så tunge vægte som muligt? Dvs. så jeg kun
kan tage 6-8 gentagelser ved hver øvelse? Så vidt jeg har forstået, så er
det det bedste, hvis jeg vil opnå store muskler og stor styrke? Right?

Og så lige et spørgsmål til programmet: i øvelserne med brystet, skal man
have en form for "bænk" at ligge på, eller kan gulvet godt bruges?
http://www.motion-online.dk/dumbbell2.htm

Mvh Allan

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 01-10-01 14:32

Allan Nielsen wrote:

> komme i gang med. Men jeg ved bare ikke hvor meget jeg skal have på vægten.
> Skal jeg køre alle øvelserne med så tunge vægte som muligt? Dvs. så jeg kun
> kan tage 6-8 gentagelser ved hver øvelse?

LAve to opvarmningssæt og derefter ét sæt hvor du kører MEGET tungt 3-4
reps, så en kort pause og kør til udmattelse i løbet af 12-15 reps, mere
behøves ikke - i hvert fald ikke til en start.

> Og så lige et spørgsmål til programmet: i øvelserne med brystet, skal man
> have en form for "bænk" at ligge på, eller kan gulvet godt bruges?
> http://www.motion-online.dk/dumbbell2.htm

Gulvet duer ikke rigtigt, da du ikke kan få hele bevægelsen med i og med
armen ikke kan føres under skulderniveau - derimod kan et smalt sofabord
ell. lign fint anvendes.

Mikkel