Nedbringelse af kreditf.-kontantlån eller ~
Fra : BHR

Dato : 09-09-01 18:45

Næste år indløses 4% statsobligationer til kurs 100 fordi de udløber, men
samtidig har jeg et kreditforeningskontantlån (17,3%) som udløber om ca. 6
år.
Formuen og lånet er ca. lige store. Er det bedst at indløse kontantlånet med
ekstragebyrer til indfrielse m.v. eller er det bedre at beholde lånet og
geninvestere formuen i nye obligationer. Jeg har ikke brug for at have
pengene tilgængelig de næste 6 år.

Er der een eller flere kommentarer til ovenstående problematik vil jeg være
glad for det, fordi jeg ikke kan gennemskue fuldstændig hvad der er bedst.

Venlig hilsen
BHR

Fra : peter herzberg

Dato : 09-09-01 19:58

Hvis du betaler 17,3% i rente på lånet i fast ejendom er det om af få det
indfriet, jo før jo bedre.
Samtidigt kan du sælge dine statsobligationer og tilsammen har du en mindre
gæld

Denne gæld konverteres til flexlån til ca 4%.
Uanset de billige renter, er renter renter og dermed udgifter.

Alternativt kan du optage alt den gæld du kan i flexlån til 4 % og de penge
der dermed er tilovers kan du investere i 6 eller 7% obligationer og dermed
score lidt extra. Hvis du optager fuld flexlån er det vigtigt at du
samtidigt sparer op i tilfælde af det utænkelige, højere renter, som gør
flexlånet dyrere, så du har backup - samtidigt med gode renter. Endnu et
alternativ er indkøb af en dansk obligations-inv-afdeling, der selv fordeler
obligationerne.

Ellers regn på konverteringen til flexlån på www.rd.dk eller www.ny.dk eller
ring til RD/NY/ ...
Du får du kun objektive svar her eller i en chatgroup, der ikke har
egeninteresser, som NY, RD, BRF, din bank osv har.
Udfra de oplysninger du giver virker det soleklart at du skal konvertere det
dyre lån væk.

Uover dette fora, kan du spørge chatsgroups, der kan lide obligationer som
euroinvestor eller www.world-investor.dk

Fra : BHR

Dato : 09-09-01 22:18

Hej

Tak for dit svar, men når man har et kontantlån på 17,3% skyldes det jo at
det oprindeligt er et alm. 10% obligationslån som blev solgt til en lav
kurs, hvorefter der skal en del flere penge til at indfri lånet, end
kontantlånet er nedskrevet til.

Jeg er slet ikke interesseret i at optage nye lån.

Når man indfrier lån, konverterer lån eller optager nye lån er der en masse
omkostninger - dem vil jeg helst ikke betale.
Ideen fra min side skulle være at opsige kreditforeningskontantlånet til
næste terminsdag, så man ikke skal betale differensrenter. Det skal vist nok
opsiges ½ år før det skal indfries for at undgå disse differensrenter.
4%-obligationerne udløber af sig selv i 2002, så der kommer ingen ekstra
omkostninger. Denne formue passer nogenlunde med indfrielsesbeløbet på
kontantlånet.
Skattefordelene i de næste 6 år skal ligeledes indregnes ligesom beskatning
af renteindtægter. Det er alle disse ting på een gang jeg synes er meget
svære at overskue.

BHR