Endnu en træning...
Fra : Claus Rittig

Dato : 09-09-01 17:51

Tjah, jeg blev ellers lidt nedtrykt igår:
Jeg ville lige gøre KTM'en klar til næste race som er på lørdag, det er
nemlig ikke let at køre enduro på motard-hjul. Nå, jeg skiftede hjul, men da
jeg lige ville tjekke alting efter, opdagede jeg at baghjulet ikke var helt
vildt efter at køre rundt ... ?!?

Det var lejerne der var døde. Helt døde. Nå okay, det sidste jeg kørte på
cyklen var Grand National, og det er vel naturligt nok at der ryger et sæt
baghjulslejer på den konto, så må vi jo bare skifte dem. Min smarte
multi-funktions-låseringstang fra Silvan bøjede uden at flytte det mindste
på låseringen... Blik-lort. Så står man der med en ukampdygtig KTM! Jeg kan
sagtens nå at købe en ordentlig låseringstang og skifte lejerne inden næste
weekend, men jeg skulle jo ud at træne idag!

Commercial!
Mon ikke der er nogle DFM'er der vil ud at kigge enduro? Kolding Enduro er
sæsonfinale i DM og et særdeles godt løb! Det laves af nogle af dansk
enduro's mest erfarne folk, og er langt mere teknisk og krævende end fx
Grand National. Løber køres på lørdag med start kl. 10.00 fra KMCK Cross
bane, Profil vej 8. Der er skiltet fra motorvejsafkørsel nr. 62. Jeg
(Rittig) har nr. 106, og det vil være hyggeligt hvis I lige kommer hen og
siger hej!

Nå, ingen træning på KTM. Så gik jeg i gang med Kawa'en, den har jo ikke
kørt siden den smed mig af for 4 uger siden og gav mig nogle bøjede ribben
og en hofteskade. Jeg opdagede hurtigt at også dens baghjulslejer var gået.
Ikke helt, men alligevel. Der var en lille smule slør, og det tør jeg ikke
køre med.
Nu vil der være dem der tænker: Kylling! Lidt slør slår sgu da ikke nogen
ihjel! Næh, måske ikke... Men nu skal jeg fortælle en lille historie. Engang
for mange år siden fandt jeg på at jeg ville køre motocross. Motocross har
altid stået for mig som det vildeste og sejeste man kan lave med en
motorcykel. Jeg fik en kammerat til at hjælpe mig med at finde en cykel, og
jeg købte en 3 år gammel Kawasaki KX 250. Der var nogle ting der skulle
laves, men det passede mig fint at gå og skrue lidt i den før jeg skulle ud
at køre.
Nå, der gik lidt ged i økonomien og jeg havde pludselig heller ikke tiden
til projektet, så efter et halvt år var der stadig ikke rigtig sket noget -
så jeg satte den til salg. En af mine venner købte den, og han fik lavet
næsten alle defekterne. Der var en lille smule slør i baghjulslejerne, men
det var der jo også jævnligt på vores off-roadere, og det betød ikke noget.
Han tog ud at træne. Og hvad skete der? Baghjulsnavet nærmest eksploderede,
kædehjul og kæde røg af, og kæden slog hul i motorblokken. Det kostede et
helt nyt baghjul og en ny motorblok PLUS kædesæt. Det kostede en milliard.
Så derfor kører jeg ikke på en racer med defekte lejer.

Nu var gode dyr rådne. Skulle man virkelig køre på Hondaen igen? Nå, det var
en slags skæbnens ironi, for jeg kørte på den sidste søndag, hvor Mads
"Crash" Lund havde sin terræn-debut (på terræn-cykel ihvertfald. Onde tunger
vil påstå at hans terræn-debut lå i starten af sæson'en). Jeg havde ikke
rørt Hondaen siden, så den var gemt bag et tomme tykt lag lort fra den
lokale grusgrav. Jeg har iøvrigt ladet mig fortælle at Mads er blevet så
bidt af off-road at han for nylig er set kørende med græstørv stikkende ud
alle steder: Hjelm, kåbe og stort set alle dele der stikker bare lidt ud...
Men hans "lille" Kawasaki er nok bedre til den slags udfoldelser end hans
Priller.

Altså igang med at vaske. Der viste sig en ganske nudelig motorcykel inde
under alt kamuflagen, men der var slør i forhjulslejerne... ARGH! Nu vil
Armand nok komme med en bagklog bemærkning om min hyppige brug af
højtrykspuler, men det vil jeg naturligvis benægte - alle der kender mig vil
kunne bevidne at jeg vasker MEGET MEGET sjældent, og aldrig ret grundigt. Og
med den behandling mine cykler får når jeg er ude at lege, skal der altså
ryge et par lejer i ny og næ! Men Hondaen er ikke en rigtig racer, den er
mere sådan lidt almindelig luksuriøs off-roader, så den kan sagtens køre med
lidt slør i forenden (og efter 2 halvfærdige leje-skift-projekter gad jeg
ikke skifte flere lejer).

Altså skulle jeg køre Honda idag.
Jeg stod for sent op. Vi havde aftalt at mødes i grusgraven kl. 11, men
klokken var vist nærmest 12 før jeg nåede derud. Vejret så træls ud så jeg
gad egentlig ikke, men hvis nu de andre havde det sjovt uden mig... Nej, det
kan vi ikke have, jeg kan da i det mindste kigge på. Vores pit er for enden
af en lang og ringe grusvej der ikke bliver mere fremkommelig af en uges
regn, men jeg fik kæmpet øsen op på toppen af bakken, og hvad ser jeg? Tomt!
Gabende tomt! Der er ikke en sjæl!
Jeg har læsset alt lortet i traileren, vasket motorcykel, kørt helt her ud,
FORGÆVES! De hundehoveder bliver bare væk, bare fordi det regner! Jeg ringer
til Søren. Han er i Odense. Nå. Allans nummer kan jeg ikke huske. Mads tager
ikke telefonen. Poul tager den, men han er bare blevet forsinket, han mener
nok han måske vil dukke op senere. Jeg foreslår vi dropper det, vender
kareten og trisser hjemad. Jeg får kæmpet mig ned ad 1500m bladder-vej og er
på vej mod Klarup i nedtrykt sindstilstand da en Mercedes med en KX500 og en
RG125 passerer mig i retning mod grusgraven... Det var Mads. Det kan man sgu
da kalde en helgardering! Hvad mon han skal i en regnvåd grusgrav med en
roadracer? Træne sin crash-teknik? Jeg ringer til Poul igen.
"Dav. Mads er lige kørt forbi, på vej mod grusgraven. Skal vi køre
alligevel?"
"Jada, jeg er der om en halv time."
"Okay. Ses."
Jeg vender øsen om kæmper mig for 3. gang gennem 1500m bladr.
Mens vi er ved at læsse af ankommer Allan og Jesper, og kort efter også
Poul.

Synd for RR folket, de har så få træninger at dem de har er totalt overrendt
(se nu bare Løgstø igår!), vi andre kan træne stort set så tit at vi ikke
rigtig gider.

Og fanme om ikke Per P dukker op med sin 4 kvm vindskærm igen!

Det blev en hygsom dag! Mads mente det kunne klassificeres som lystsejlads,
for styret fungerede mere som et ror som nogenlunde kunne bestemme hvor
cyklen sejlede hen ad. Vådt, det var det ihvertfald.
Men vi hyggede voldsomt, og det er nu også sjovt at køre off-road i
lortevejr nogen gange. De helt vilde nærkampe blev det ikke til, for kom man
tæt nok på til at angribe, skulle man bare have strålen een gang, så ku man
ikke se en bønne for bladder, og det ER altså ikke til at angribe noget, når
man ikke kan se hvor man kører.
Der blev racet og tiltet til den helt store guldmedalje, og Hondaen mistede
en forlygte da jeg kom ind i strålen fra Pouls baghjul på en meget stenet
opkørsel. Jeg har ellers gitter foran den, men sådan en potent WR200 kan
åbenbart sagtens skyde sten gennem sådan en smule lygtegitter! Poul tog
pokalen for flest tilt på færrest mulige meter, og Mads så helt salig ud og
gav først op da vandet pissede ud af køleren og bagbremsen hang.

Det er ellers ret interessant at træne i en grusgrav, der er alle mulige
slags underlag som opfører sig vildt forskelligt i regnvejr.
Jord, der bliver glat og meget meget griset.
Sand, der bare bliver tungere og giver oceaner af bid.
Græs, der bliver meget, meget glat så man nærmest skal danse ballet for at
få bare en anelse fremdrift.
Groft beton som man kan trække lange broadsides på og som faktisk føles
meget lissom når det er tørt.
Sand-skrænter som bliver så tunge at man skal hænge helt ude på bagskærmen
for ikke kun at komme halvvejs op.
Og så er der kombinationerne:
Beton med sand på, der giver fint bid der hvor der er sand, og nul bid der
hvor der allerede har været et baghjul (så sandet er skudt over i et andet
sogn).
Jord med store sten, der giver usandsynligt godt bid og smider voldsomt
mange sten i synet på ham bagved.
Og så hittet:
Ler med et ganske tyndt lag sand ovenpå...

Nåmenaltså! Hvis nogen skulle få lyst til at lege med, så sig til - off-road
cykler koster kun en brøkdel af gade-cykler, og de kan faktisk godt være
sjove.

Håber vi ses en dag ude i griseriet,
Rittig

Fra : Pein

Dato : 09-09-01 20:05

Claus Rittig skrev ...

** snip **
> [...]
>bane, Profil vej 8. Der er skiltet fra motorvejsafkørsel nr. 62. Jeg
>(Rittig) har nr. 106, og det vil være hyggeligt hvis I lige kommer hen og

Jeg fik ordnet koblingen her til aften (de gamle plader var godt nok
kvæstede), så jeg er også med i Kolding. Nr. 134 skal jeg lige have sat
på. Ved sidste løb kørte vi med andre numre.

** sniiiiiiiip **
>Nåmenaltså! Hvis nogen skulle få lyst til at lege med, så sig til -
off-road
>cykler koster kun en brøkdel af gade-cykler, og de kan faktisk godt være
>sjove.

Ib sælger f.eks. sin KTM250'er for 10.000 hvis nogen melder sig. Jeg er
fristet.

Ses i mudderet på lørdag. Kom og kig I andre.
Pein

Fra : Claus Rittig

Dato : 09-09-01 21:33

"Pein" <niels@pein.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg fik ordnet koblingen her til aften (de gamle plader var godt nok
> kvæstede), så jeg er også med i Kolding. Nr. 134 skal jeg lige have sat
> på. Ved sidste løb kørte vi med andre numre.

Fuck, det er godt du lige nævner det, det havde jeg sgu da helt glemt!

> Ib sælger f.eks. sin KTM250'er for 10.000 hvis nogen melder sig. Jeg er
> fristet.

Mnjah-jo, men husk lige at nævne at der ikke er betalt afgift, og den er
ikke synet, så den samlede pris kan godt gå hen og blive noget højere.
Jeg betalte fx. ca. 7.500,- for at få min igennem syn. Den skal godtnok
overholde mange regler for at blive godkendt.

Rittig

Fra : Anneli

Dato : 09-09-01 21:13

>Lang og sjov beretning......
> Håber vi ses en dag ude i griseriet,
> Rittig

Hvis jeg ikke var en kylling, gad jeg altså godt lege med Jer! Men jeg _er_
en kylling, så jeg nøjes med at læse om, hvor sjovt i har det derude i
mudderet! :0)

Stor hilsen Anneli - kylling med Savage ;0)

Fra : Pein

Dato : 10-09-01 23:57

Anneli skrev ...

>Hvis jeg ikke var en kylling, gad jeg altså godt lege med Jer! Men jeg
>_er_ en kylling, så jeg nøjes med at læse om, hvor sjovt i har det
>derude i mudderet! :0)

Jeg er også lidt en kylling på en motorcykel (efterhånden), men jeg kører
med alligevel... langsomt. Jeg er f.eks. ikke kommet til skade endnu, for
jeg styrter ikke så vildt.
Det går kun lige hurtigt nok til nogle få DM points og en enkelt heatsejr,
men jeg har det hammer sjovt.

/Pein

Fra : allan

Dato : 09-09-01 21:17

Claus Rittig skrev i meddelelsen
> [...]
>
>Håber vi ses en dag ude i griseriet,
>Rittig
>

> Nå men jeg vil starte med at rose claus for sit indlæg, og nøjes med at
rette en fejl....... "citat (klubhus torsdag) allan du finder ud af om vi
skal køre i brovst eller i grusgraven OG MAILER DET TIL MIG (RITTIG)red. OG
MADS. Det gjorde jeg hvilket kunne være grunden til at du kom før os andre
1.time).
men vi havde det sjovt , men det havde jan og ole også. De havde været til
græsbane speadway i gandrup. det skulle larshenrik også men han sprang fra i
sidste øjebilk.