nu har jeg pengene
Fra : Jesper Pedersen

Dato : 09-09-01 12:29

Hejsa

Jeg har arvet lidt penge og har bestemt mig for at bruge dem på en gammel
MC, jeg skal ikke bruge den til hver dag, bare til lidt Søndag turer OSV

Jeg har kig på disse modeller

Honda CB 650 82´ 91000km
Honda VF500F 86´ 80000km
Honda CBX 400 F2 86´ 39000km
Honda CBX 550 F2 86 69000km
Honda CB900F Bol´dor 84´ 74000 km
Honda VF750F 82´ 44000 km (ikke synet)
Honda CX500Custom 83´ 50000km
Yamaha XJ650 84´ 82000km

Jeg vil ikke bruge mere end 30.000 -35.000 kr. og der passer alle disse
maskiner ind, nogle er en da billigere

Hvis jeg køber en af overnænte MC´er, får jeg så en model, hvor jeg kan
bruge hver weekend i garage, eller kan jeg godt købe en MC i den Pris klasse
og få en som jeg osse får glæde af

Jeg er selv mekanikker, og renger med at selv vedligeholde den, men har
aldrig rigtig gjordt i MC´er derfor de mange spørgsmål

Mvh Jesper

Fra : Armand

Dato : 09-09-01 13:14

Jesper Pedersen <duval@worldonline.dk> skrev i en

> Honda CB 650 82´ 91000km
> Honda VF500F 86´ 80000km
> Honda CBX 400 F2 86´ 39000km
> Honda CBX 550 F2 86 69000km
> Honda CB900F Bol´dor 84´ 74000 km
> Honda VF750F 82´ 44000 km (ikke synet)
> Honda CX500Custom 83´ 50000km
> Yamaha XJ650 84´ 82000km

Af de nævnte, er CX 500 (og 650?)Costum egentlig den eneste jeg vil
anbefale (også selvom speedometerstanden kan foranledige mistro :-/ )
!

- CB 650 var allerde ved lanceringen forældet og kun et desperat forsøg
på at have et produkt der matchede Kawa's Z 650, der ydelsesmæssigt
ryddede det hele dengang (matchede den samtidigt lancerede GS 750, som
ufatteligt nok overlevede)!
- Hold dig fra VF'erne, der allerede som nye havde for mange type-
fejl/problemer!
- De små CBX'ere (ikke at forveksle med den sekscylindrede forgænger),
der som nye gik som en symaskine, synes jeg der har været for mange
renovations-historier fremme om, ligesom at symaskinen bestemt er
forsvundet på de 15 år!
- Bol d'Or vil givetvis have et kolossalt olieforbrug :-/
- De tidlige XJ 650'ere ( de senere "S'ere" er en helt anden motor!) har
en slem tendens til at have svært ved at passere 70.000 km

CX'eren ser ud til at være dyrt købt, hvilket modsat kan tilskrives at
de stadig holder prisen godt, ligesom at der for alle CX'ere næsten er
gået kult i det for mange ejere/wannabee's
Og så er den vandkølet (hvilket indikerer soliditet) og den eneste af de
nævnte med kardan (= sparer 1.000,- til kæde tandhjul for hver 20.000
km, samt alt bøvlet med kæden i alm.)
At den størrelsesmæssigt er blandt de mindste af de nævnte, gavner
forsikrings-præmien!

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 09-09-01 16:30

> Af de nævnte, er CX 500 (og 650?)Costum egentlig den eneste jeg vil
> anbefale (også selvom speedometerstanden kan foranledige mistro :-/ )

Sjovt, den ville jeg fraråde.
Der er gået kult i den, hvilket betyder at man oftest betaler alt for meget
for den idag. Den kostede 25.000 fra ny, hvad skal du give idag?

> - CB 650 var allerde ved lanceringen forældet og kun et desperat forsøg
> på at have et produkt der matchede Kawa's Z 650, der ydelsesmæssigt
> ryddede det hele dengang

Hvilket er hamrende ligegyldigt, da han skal bruge den til hyggeture. Alle
de nævnte motorcykler er "forældede", men CB 650 er en solid og pålidelig
cykel med særdeles gennemprøvet teknik.

> [...]
> der som nye gik som en symaskine, synes jeg der har været for mange
> renovations-historier fremme om, ligesom at symaskinen bestemt er

En af mine venner kører på en '86 (tror jeg nok) CBX 550. Den er hans eneste
transportmiddel, og da han bor lidt ude på landet kører den mange kilometer
året rundt, og den lyder stadig som en symaskine.

Til 30 - 35 kan du finde en GS500 fra starten eller midten af 90'erne, altså
10 år nyere end flere af de nævnte kandidater. Den er ydelsesmæssigt på
niveau med CX500 men har moderne hjul/dæk som giver langt bedre
køreegenskaber end de profiler der sidder på fx en '84 XJ650.
Mon ikke også du kan finde en Virago 535 fra starten af 90'erne til 35?
Tag dem med i overvejelserne, og udnyt at motorcykelmarkedet har stået
stille i snart 2 år: PRES PRISEN.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 09-09-01 23:50

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> [...]

> Der er gået kult i den, hvilket betyder at man oftest betaler alt for
> meget for den idag. Den kostede 25.000 fra ny, hvad skal du give idag?

Det kult'ede kom jeg også ind på; men holder det, så holder prisen jo
også :-/
Costum'en, og det er den der tales om, kom faktisk først efter at den
oprindelige CX'er var taget af programmet og til noget mere end de af
dig nævnte 25.000,- (= CX -"gris'" nypris?), jeg erindrer den som
værende for dyr da den kom

> Hvilket er hamrende ligegyldigt, da han skal bruge den til hyggeture.
> Alle de nævnte motorcykler er "forældede", men CB 650 er en solid og
> pålidelig cykel med særdeles gennemprøvet teknik.

Er den nu også det?
Er den meget bedre end en 500/4 eller 550/4 - Og er de "gode nok" idag??
Nød-brugen af 500/550 motoren til at komme på siden af den
friskudviklede Z650 kan ikke have gjort CB 650 speciel solid :-/
Endvidere solgte den ikke særligt godt og var kun på markedet et par år
(hvilket hænger sammen begge veje), hvorved der ikke er særligt mange på
vejen, endsige vilje/mulighed for at holde den med reservedele.

> [...]

> eneste transportmiddel, og da han bor lidt ude på landet kører den
> mange kilometer året rundt, og den lyder stadig som en symaskine.

Jeg har en makker med én også. Da de heller ikke blev solgt over en
længere årrække må den være af ca. samme alder.
Jeg vil give dig den indrømmelse at jeg lige vil høre efter på dén igen!
Men at der er mange der har været repareret alt for meget på, endsige
blevet opgivet p.g.a. for store rep.omkostninger, står jeg fast ved :-|

> Til 30 - 35 kan du finde en GS500 fra starten eller midten af 90'erne,
> altså 10 år nyere end flere af de nævnte kandidater. Den er
> ydelsesmæssigt på niveau med CX500 men har moderne hjul/dæk

Enig!

--
Armand.

Fra : Birger Poulsen

Dato : 09-09-01 17:05

Armand wrote:

> [...]
>
> Af de nævnte, er CX 500 (og 650?)Costum egentlig den eneste jeg vil
> anbefale (også selvom speedometerstanden kan foranledige mistro :-/ )
Hvorfor mistro til de 50.000km?
Da jeg købte min 1980 model for 2 år siden stod den også på 50.000.
Nu 63.000 på uret og motoren er stadig som ny (næsten).
Bundsolid maskine.

Birger

Fra : Armand

Dato : 09-09-01 23:48

Birger Poulsen <b.poulsen@mail1.stofanet.dk> skrev i en

> Hvorfor mistro til de 50.000km?
> Da jeg købte min 1980 model for 2 år siden stod den også på 50.000.
> Nu 63.000 på uret og motoren er stadig som ny (næsten).

Nu skrev jeg: "foranledige(!) mistro" for ikke at være for kategorisk.
Og for ikke at komme ind på farven af dine øjne, vil jeg gerne indrømme
at det kan lade sig gøre!

--
Armand.
(der som 30-årig kørte de første 50.000 km på sin nyindkøbte 900'er

Fra : D@n

Dato : 09-09-01 20:32

> Af de nævnte, er CX 500 (og 650?)Costum egentlig den eneste jeg vil
> anbefale (også selvom speedometerstanden kan foranledige mistro :-/ )
> !
Enig

> [...]
> på at have et produkt der matchede Kawa's Z 650, der ydelsesmæssigt
> ryddede det hele dengang (matchede den samtidigt lancerede GS 750, som

Også Enig

> - Hold dig fra VF'erne, der allerede som nye havde for mange type-
> fejl/problemer!

Meget, meget, meget enig

> [...]
> forsvundet på de 15 år!
> - Bol d'Or vil givetvis have et kolossalt olieforbrug :-/

Roll-Door rules.

> - De tidlige XJ 650'ere ( de senere "S'ere" er en helt anden motor!) har
> en slem tendens til at have svært ved at passere 70.000 km

Tidlige = modellen uden YICS ????
Har selv haft en 84`model der nåede de 100.000 på klokken uden nævneværdige
problemer.
Mig bekendt har har MC`en idag gået ca. 150.000 km stadigvæk med orginale
stempler/foringer/topstykke og gearkasse

> [...]
> Og så er den vandkølet (hvilket indikerer soliditet) og den eneste af de
> nævnte med kardan (= sparer 1.000,- til kæde tandhjul for hver 20.000

Øh. XJ650 har da også kardantræk !!!

> At den størrelsesmæssigt er blandt de mindste af de nævnte, gavner
> forsikrings-præmien!

Du har så ret, så ret

> --
> Armand.

Dan
dan@dethlefsens.dk

Fra : Armand

Dato : 09-09-01 23:49

D@n <sota@tdcadsl.dk> skrev i en

> [...]
> Mig bekendt har har MC`en idag gået ca. 150.000 km stadigvæk med
> orginale stempler/foringer/topstykke og gearkasse

Ups!
Jeg må have været for groggy efter at have stået i vinden i Løgstør hele
dagen:
XJ 650 har min absolutte anbefaling - Det er de tidlige XJ 600'ere (=
ikke "S'erne" og "Diversion'erne"!) der bærer min skepsis!!!!

Går smutteren op for dig??

--
Armand.

Fra : D@n

Dato : 11-09-01 05:52

> Går smutteren op for dig??
>
> --
> Armand.

Den vind, den vind. ;>)

Dan

Fra : JR

Dato : 09-09-01 14:21

Jesper Pedersen <duval@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:AlIm7.8601$sk1.271546@news010.worldonline.dk...
> [...]
>
> Jeg er selv mekanikker, og renger med at selv vedligeholde den, men har
> aldrig rigtig gjordt i MC´er derfor de mange spørgsmål

Jeg har kørt både XJ650/750 Seca uden nævneværdige problemer. 750'eren styrede bedre, begge har
kardantræk.

Eneste ulempe er de 4 cylindre, der kræver regelmæssig motorjustering for at gå som en symaskine.
Ved 60-70.000 km er der ofte behov for ny toppakning, ellers bundsolid mekanik med lang levetid.

Jim Radmer
SR500

Fra : vfr

Dato : 09-09-01 22:46

"JR" skrev d. 09-09-01 14:21 dette indlæg :

> Jesper Pedersen <duval@worldonline.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:AlIm7.8601$sk1.271546@news010.worldonline.dk...

OSV

kunne jo vær en vfr 750 der er noget af det mest stabile der findes, jeg
har selv prøvet en masse andre modeller men ingen slår vfr´en, sådan en
kan du få fra ca 50.000 kr, bare et foreslag......

http://www.kandu.dk/

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 10-09-01 12:55

Hej Jesper

Du får lige mine meninger:

> Honda CB 650
Meget forældet motor design fra 70'erne

> Honda VF
VF'erne har ry for at spise knaster og mange dyre motor nedbrud. Hvis ikke
det absolut skal være en VF'er, så hold dig væk.

> Honda CBX
Fin Honda. Hvis du finder en meget fin og velholdt model kan det være et
godt valg.

> Honda CB900F
Har ry for at bruge olie og er temmelig tung.

> Honda CX
Har et ry for at holde længe, men jeg kan ikke lide udseenet, og de er lidt
dyre.

> Yamaha XJ650 84´ 82000km
Har et ry for at være slidstærke og har kardan. Også et godt valg. Se efter
olieforbrug, mislyde og svagt 2. gear.

Jeg ville dog købe en meget nyere model. Køber du noget gammelt lort kan du
nemt løbe dig sur i en ellers fed hobby. Jeg vil anbefale en Suzuki GS 500 E
fra 97-99 der her kørt 15-25.000km. De burde koste omkring 35.000kr. Find en
der ser ud som ny og som går perfekt i motoren. Så har du en billig,
velkørende, solid og pålidelig maskine der vil køre uproblematisk i mange
år. Køb en værkstedsmanual og lav alle service selv. Det er rigtigt nemt på
sådan en maskine.

> Jeg er selv mekanikker, og renger med at selv vedligeholde den, men har
> aldrig rigtig gjordt i MC´er derfor de mange spørgsmål

De modeller du nævner her burde ikke give problemer for en der er vant til
at bruge værktøj samt har en værksmanual.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Jayhawk

Dato : 10-09-01 13:13

> Køb en værkstedsmanual og lav alle service selv. Det er rigtigt nemt på
> sådan en maskine.

Hvor omfattende er sådan en manual egentlig?
Den er vel henvendt til netop værksteder hvor man i forvejen er vandt til at
lave motorcykler, så hvor meget skal man vide om det i forvejen?

Jeg mener.. jeg har da tidligere skiftet stempel og stempelringe på en
gammel mc, men det er også det vildeste jeg har gjort selv.. vil "sådan en
som mig" kunne klare alle eftersyn selv med en vejledning i hånden?

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 10-09-01 13:24

> [...]
at
> lave motorcykler, så hvor meget skal man vide om det i forvejen?

En Haynes eller Clymer manual er en hjælp til den let øvede og en komplet
beskrivelse af hvordan man adskiller, efterser, reparere-renovere-servicere
og samler alting. Den er absolut nødvendig for begyndere og dejlig hjælp for
erfarne mekanikkere. Her står beskrevet alle eftersynsintervaller,
specifikationer, hvilke typer vædsker der skal påfyldes og i hvilken mængde
samt med hvilket moment de forskellige bolte skal spændes med. Jeg ville
ikke undvære min. De fleste kan lånes på biblioteket, så man kan se om den
er noget værd før køb. De koster fra 160kr.

Køb dem her:

Birgers Billige Bilbøger
Løve Gamle Landevej 1
4270 Høng
Tlf: 5886-9408

Køsters Motorboghandel Aps Boghandel
Østergade 9
8900 Randers
Tlf: 8642-6613

Fra : RpR

Dato : 11-09-01 06:12

> [...]
> ikke undvære min. De fleste kan lånes på biblioteket, så man kan se om den
> er noget værd før køb. De koster fra 160kr.

undrer mig igrunden at ingen er begyndt at scanne dem ind ala. Mc Revyen?

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 11-09-01 07:17

> undrer mig igrunden at ingen er begyndt at scanne dem ind ala. Mc Revyen?

Hej "Tuneren fra Guderup". Rykker det på El Paso?

Mener du derved jeg også skal begynde at scanne værkstedsmanualer ind? Jeg
synes det er bøvl nok med MC revyen. Jeg gider ligsom ikke rigtigt mere. Jeg
er nået til Honda i 2001 og er ved at løbe sur i det. Du kan jo bare
begynde. Der florerer dog en til VFR fra 91-94 og for Thunderace begge i pdf
format. Det er kvalli arbejde.

Fra : boe

Dato : 10-09-01 13:19

"Jesper Pedersen" <duval@worldonline.dk> wrote in message
> Jeg har arvet lidt penge og har bestemt mig for at bruge dem på en gammel
> MC, jeg skal ikke bruge den til hver dag, bare til lidt Søndag turer OS

Du har nok allerede opdaget, at der er mange forskellige meninger om hvilket
valg du bør træffe. Det kan være svært at råde dig, fordi du ikke har
skrevet noget om hvilken form for kørsel du skal bruge den til, hvor gammel
du er og om det er din første cykel nogensinde.
Personligt har jeg valgt mc efter momentkurve. Andre vælger efter lyd,
tophastighed, acceleration, komfort, udseende, pris - eller noget helt
andet...f.eks. har jeg set, at flere råder dig til at anskaffe en GS500. Ud
fra en masse betragtninger er det også et særdelse fornuftigt valg - men det
er altså ikke altid man har lyst til at være fornuftig, og personligt synes
jeg, at en mc som "alle har" og som er standard, ser standard ud, kører som
en standard er for kedelig til weekendbrug. Skulle jeg bruge den som dagligt
transprotmiddel, ville jeg da sikkert godt kunne finde på at vælge en
GS500 - men jeg bruger kun mc til fornøjelse for fornøjelsens skyld. Derfor
vil jeg ikke have en helt almindelig maskine.
Jeg argumenterer IKKE for at du skal købe en VF - det er rigtigt, at de er
kendte for at have svage knaster...men jeg købte min VF'er alligevel, af
ovnnævnte grunde.

Bo, VF1000F

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 10-09-01 15:01

> [...]
> kendte for at have svage knaster...men jeg købte min VF'er alligevel, af

Det eneste den skal bruges til er Søndags turer og lidt til, jeg skal ikke
bruge den til arb. eller lign, og vil nok ikke komme til at køre mange km på
den, Jeg har kørt MC før en Honda CB500F 78´ men det er ved at være 10 år
siden, jeg solgte den til vinter og skulle købe en til sommer igen, og det
er 10 år siden , jeg ved ikke hvorfor, men det skal nok være en Honda,
og hvis jeg kunne finde en gammel Goldwing, så var der ingen tivl, men
ellers har jeg alle dage syntes at VF´ere er en flot maskine

Mvh Jesper

Fra : boe

Dato : 10-09-01 15:09

> [...]

> og hvis jeg kunne finde en gammel Goldwing, så var der ingen tivl, men
> ellers har jeg alle dage syntes at VF´ere er en flot maskine

Hmm - det lyder som nogenlunde samme udgangspunkt som jeg selv. Jeg kørte
meget som ung og holdt derefter en pause. Hvis du gerne vil have en VF, så
bør du nok i det mindste finde én, som har fået monteret et oil mod. kit. Se
evt. her: http://members.home.net/v4-bros/garage/V4CAM.htm

Jeg har mailet dig et billede af min egen motor, hvor du kan se, hvordan et
sådant kit ser ud.

Bo, VF1000F

Fra : JOHNY HAUMANN JØRGEN~

Dato : 11-09-01 07:05

Hej Jesper, jeg har neto renoveret en Honda CB 750 F Mini bol dor årg:1980,
den kommer du ihvertfald ikke til skulle stå i garagen hver søndag med -
Interessse ??? se annonce på dk.privat.marked.motorcykel. eller henvend dig
til johny.joergensen@get2net.dk