Flytning af troldhassel
Fra : Gregers Jensen

Dato : 09-09-01 11:10

Er der nogen som har et godt råd ang. flytning
af en troldhassel, den er temmelig stor , ca. 2 meter i højden ,
jeg er ikke meget for at beskære den .

Hilsen Gregers

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-09-01 11:20

On Sun, 9 Sep 2001 12:09:31 +0200, "Gregers Jensen" <gj@tf.dtu.dk>
wrote:

>Er der nogen som har et godt råd ang. flytning
>af en troldhassel, den er temmelig stor , ca. 2 meter i højden ,
>jeg er ikke meget for at beskære den .

Vent til omkring starten af oktober eller til den selv har smidt
bladene.

Det kan lade sig gøre med rimeligt held at flytte den uden at beskære,
men nemt er det nok ikke. Der skal en stor (meget stor) rodklump med
op. Du kan forsøge at binde grenene lidt sammen så de ikke fylder så
meget i omkreds. Men troldhasselgrene er spøde og knækker nemt, så vær
forsigtig.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Gregers Jensen

Dato : 09-09-01 11:36

Mange tak for rådet .
Mvh. Gregers

Fra : DJS

Dato : 10-09-01 08:38

Har du overvejet at opstamme din troldhassel -i stedet for at beskære den.
Troldhassel har (en) meget flot(tte) stamme(r).
Men hvis problemet er, at planten fylder for meget i omkreds, løser du jo
ikke problemet v. opstamning.
Hilsen
Ulla

Fra : G&H

Dato : 10-09-01 11:21

Jeg er i gang med en større omgang flytning af buske & træer, og har
efterhånden fået lidt erfaring med det........
Når jeg flytter et træ eller en busk, er det min erfaring at det er
størrelsen af rodklumpen du får med, som bestemmer om planten overlever.
Jeg har f.eks. flyttet et helt nødehegn på omkring 40 m. Her er det tydeligt
hvor jeg har været "fedtet", og jeg kommer nok til at supplerer op i nogen
"huller".
Jeg flytter efter følgende retningslinier:
Først graver jeg busken / træet op, så ved jeg nogenlunde hvor stort et hul
jeg skal grave til at sætte det ned i igen.
Så graver jeg et passende hul, det graver jeg så dybt, at jeg kommer et
stykke længere ned en rodklumpen fylder.
Så "bakser" jeg busken eller træet ned i hullet......... ( det er ofte det
sværeste, hvis det er store buske / træer )
Så fylder jeg hullet helt op med jord, så meget at den gamle rodklump er
helt dækket. Alt efter størrelse 10 til 30 cm.
Og så VANDER jeg, og det skal virkeligt meget vand til !!! Og man skal vande
en lille uges tid, med rigeligt vand hver dag. Jeg søber simpelthen hullet
til med vand 1 gang om dagen. Der skal også fyldes efter med jord,
efterhånden som det bliver "vandet ned".
Du skal være hurtig !! Ikke noget med at vente "til i næste weekend" med at
gøre det færdigt. Jeg plejer at gøre det på en times tid, men hvis du skal
gøre det med en spade, så skal du være færdig samme dag. De planter jeg har
ladet vente, er nu kørt igennem kompostkværnen !!
Efter sådan en tur, kan man godt se på planten at den "har haft det bedre",
den taber måske en hel del af bladene, eller hænger lidt. Men det ser ud til
at mine planter i store træk holder til "turen". Jeg har prøvet med
forskellige planter, og det eneste jeg har helt afskrevet, er et stort
mirabeltræ, og det var simpelthen fordi min gravemaskine ikke kunne løfte en
rodklump der var stor nok.
Det skal nok nævnes, at jeg kun har flyttet planter her i sommer, og derfor
ikke har taget hensyn til årstiden.

En 2 m høj plante .......... Den kan du nok flytte på en trækvogn af rimelig
størrelse, eller køb en billig pressening og slæb den.

Mvh
Thomas

Ps........ Det er et knokkel *SV*

Fra : J. L.

Dato : 14-09-01 07:06

> Er der nogen som har et godt råd ang. flytning
> af en troldhassel>

Jeg kan ikke lade være...... Men måske siger min beskrivelse lidt om,
hvor sejlivet en troldhassel KAN være:

Min far havde for 2 år siden en troldhasselbusk, som jeg skulle have. Den
var ikke meget stor ca. 1 meter på hver led. Da min far skulle have busken
med i en almindelig personbil fra Århus til København blev den beskåret ret
kraftigt og for ikke at svine i bilen blev det meste af jorden fjernet fra
roden (Min påstand var, at han havde spulet hver en lille jordpartikel af
roden). Den overlevede 2 dage i en sort affaldssæk - så trist ud resten af
sommeren/efteråret men var frisk igen det følgende forår og voksede denne
sæson 20-30cm på hver grenspids.

Min påstand er IKKE, at dette er måden at gøre det på - men måske kan det
trøste lidt at vide, at nogle gange så overlever planterne på trods af vores
behandling af dem.

hilsen Jane - god week-end