Hvor kan man træne RR, og andre?
Fra : Ken_T

Dato : 09-09-01 08:37

Hej

Er det virklig Herning som er det nærmeste sted at træne, når man bor på
Djursland?

Er der sket noget væsenligt med Aprilla RS125 de sidste år, her tænker jeg
på hvilken årgang man evt. skal købe...

Hvis jeg køber en Tysker, der ikke har kørt bane før, er der så mange ting
som skal laves om før den du`r til bane?
Er det nogle ret kostbare ting?

...andet som er vigtigt at vide?

--
MVH
Kenneth

Fra : Tommy

Dato : 09-09-01 10:34

p.t. kan du træne:
20/21 gange pr år i Herning. (Tirsdag aften når der er sommertid)
4 gnage pr år til RR Herning Open med tilhørende løb
9 gange pr år til DM 125 std med tilhørende løb

RR Nord, med weekendens udemærkede arrangement, prøver dog at få noget på plads
med at træne hver torsdag, på netop Løgstør Køreteknisk Anlæg. Lykkedes dette
er vi altså over 50 mulige træninger på år.

Dertil kommer diverse banearrangementer (Som dog ikke er helt lovlige for
licens kørere, kaldes sort træning) som også kunne være en mulighed.

Tro mig, efter så megen træning, har man fået nok Man er træt....

Om der er sket noget med Aprilia de seneste år. Ja og nej. Aprilia 125 har
siden 1992 haft 33Hk. Fra starten af 1995 hedder modellen RS og er uden mono
bagsvinger, hvilket menes at være den bedste. Når alt kommer til alt er det nok
mest chauføren der gør udslaget. Det samme er gældende for cagiva, som også er
en meget fin MC til 125std. Vælg du bare rimeligt frit efter pengepung.

Tommy
ps. Skal du bruge noget brugt 125cc så kan jeg helt sikkert formidle kontakt
til nogle købere.

Ken_T skriver:

Fra : origo@earthling.net

Dato : 09-09-01 10:37

"Tommy" <p1000377@post.uni2.dk> wrote in message
> Dertil kommer diverse banearrangementer (Som dog ikke er helt lovlige for
> licens kørere, kaldes sort træning) som også kunne være en mulighed.
Er begrepet sort trening unikt for Danmark? Jeg har aldri hørt tale om det i
andre land.

JS

Fra : Michael K.S.

Dato : 09-09-01 11:10

On Sun, 9 Sep 2001 11:37:07 +0200, <origo@earthling.net> wrote:

>"Tommy" <p1000377@post.uni2.dk> wrote in message
>Er begrepet sort trening unikt for Danmark? Jeg har aldri hørt tale om det i
>andre land.

Skal jeg ikke kunne sige,problemet med den sorte træning,set fra
unionens side er helt klart at ulykkesforsikringen som licensen jo i
virkeligheden er,_ikke_ dækker hvis man kommer til skade under sort
træning og de problemer der heraf kan opstå er unionen ikke glade for
at blive associeret med.

Selvom den forsikring jo ikke er og aldrig har været tænkt som en
guldgrube så bør man dog lige være opmærksom på det forhold.En
tilsvarende forsikring kan iøvrigt tegnes som privatperson til ca.
1000-1500 kr.

Men sandt er det også at den sorte træning florerer og det kan umuligt
være unionen ubekendt så risikoen for at miste licensen er nok i
virkeligheden begrænset.

-M

Fra : Claus Rittig

Dato : 09-09-01 16:38

<origo@earthling.net> skrev i en meddelelse news:9nfd8g$ijm$1@sunsite.dk...

> Er begrepet sort trening unikt for Danmark? Jeg har aldri hørt tale om det
> andre land.

Ja, det er unikt for DK.
Det er egentlig DMU's egen skyld at problemet er opstået, men de er måske
også lidt undskyldt med at der ikke er ret gode træningsmuligheder her i
landet, og derfor er folk fristet til at søge træning udenfor DMU regi.
Problemet er at mulighederne for at tegne små "1-dags licenser" der dækker
et stævne på måske 2-3 dage er ret begrænsede i DK. I fx. Tyskland kan man
ofte tegne den slags licenser, og folk der vil ud at prøve om det her er
noget for dem kan derfor let mkomme i gang. I enduro findes der i tyskland
hele løbsserier som kan køres på disse 1-dags licenser.
Derudover er vi danskere måske også lidt nærige. Race koster penge, og at
lave en træning er jo heller ikke gratis, og vi er nok nogle gange for dumme
til at kunne finde ud af at tegne den nødvendige forsikring, selvom den kun
koster 1000 kr.

Rittig
(som HAR kørt sort for år tilbage - MEGET. Men det gør jeg ikke mere).

Fra : Kenneth

Dato : 09-09-01 17:00

> 20/21 gange pr år i Herning. (Tirsdag aften når der er sommertid)
> 4 gnage pr år til RR Herning Open med tilhørende løb
> 9 gange pr år til DM 125 std med tilhørende løb

Det var lige det som jeg frygtede, at skulle køre ca 150km i bil med trailer
hver vej, hver gang der skal trænes(bor i nærheden af Grenå).
Men det er der vel mange der gør :)

>ps. Skal du bruge noget brugt 125cc så kan jeg helt sikkert formidle
kontakt

Det kunne sikkert godt blive tilfældet, hvor mange gode jyske dollars skal
man ca slippe for sådan en RS125, der er klar til- og sikket har kørt race?

...men det er jo lidt sent for i år, så jeg har vel det meste af vinteren til
at købe ind i.... jeg blev bare lidt grebet i lørdags.

--
Venligst
Kenneth

Fra : Michael K.S.

Dato : 09-09-01 17:20

On Sun, 9 Sep 2001 18:00:00 +0200, "Kenneth" <ken_t@cool.dk> wrote:

>Det var lige det som jeg frygtede, at skulle køre ca 150km i bil med trailer
>hver vej, hver gang der skal trænes(bor i nærheden af Grenå).
>Men det er der vel mange der gør :)

Du skal være glad skal du,for at du kun skal køre 150 km og i det hele
taget _kan_ træne ), sålænge du kan holde dig i 125 - std. that is.

>Det kunne sikkert godt blive tilfældet, hvor mange gode jyske dollars skal
>man ca slippe for sådan en RS125, der er klar til- og sikket har kørt race?

Priserne bunder ud om ca. 1 md's tid,men ellers er det svært at sige
for det afhænger stærkt af stand,alder og medflg. dele.Nogle af de
gamle RS'ere (95-96) kan du få til 12-15.000 og op til ca. 25-30.000
for en ny eller næsten ny.Mit råd vil være at købe så billigt som
overhovedet muligt i en opstartsfase,det er er alliwl _ikke_ cyklen
der er afgørende for hvor hurtigt du kører det 1. års tid.Sørg dog for
at affjedringen ikke er skudt for ellers er der ikke meget vundet.

-M

Fra : Kenneth

Dato : 09-09-01 17:38

> Du skal være glad skal du,for at du kun skal køre 150 km og i det hele
> taget _kan_ træne ), sålænge du kan holde dig i 125 - std. that is.

Jeg havde egentligt forventet at jeg kunne træne i Århus, det fik jeg nok
fejlaktigt på Århus motor klub`s hjemmeside, regnede med at når der var en
klub...

> [...]
> gamle RS'ere (95-96) kan du få til 12-15.000 og op til ca. 25-30.000
> for en ny eller næsten ny.Mit råd vil være at købe så billigt som

Det vil jeg gøre

>,det er er alliwl _ikke_ cyklen
> der er afgørende for hvor hurtigt du kører det 1. års tid.Sørg dog for
> at affjedringen ikke er skudt for ellers er der ikke meget vundet.

...hmm, du har sikkert ret :)

--
Venligst
Kenneth

Fra : Tommy

Dato : 09-09-01 23:38

Vi kører da flinkt fra Århus til Herning hver eneste tirsdag. Så sjovt er det.

Som start-MC køb en Aprilia AF1, de kan nemlig fåes for ca. 9-10k kr.

Tommy

Kenneth skriver:

Fra : Armand

Dato : 09-09-01 23:46

Kenneth <ken_t@cool.dk> skrev i en
> Det var lige det som jeg frygtede, at skulle køre ca 150km i bil med
> trailer hver vej, hver gang der skal trænes(bor i nærheden af Grenå).
> Men det er der vel mange der gør :)

Det er næsten umuligt at få godkendt eksisterende motorsportsanlæg, for
slet ikke at tale om nyanlægninger (ville du selv elske at der blev
lavet en cross-bane på den anden side af vejen hjemme ved dig??),
hvorved det jo er svært for alle at have en bane indenfor 25 km's
afstand

Selv for tyskere er der qua landets udstrækning lange afstande imellem
de store anlæg, hvorfor det syd for grænsen er meget populært med
"flughafen-rennen"!
Skåninger er nok det folkefærd der har det lettest, med tre motorbaner
indenfor et par hundre km's.
Dette udnytter DMU også, eftersom mere end ½-delen af danske
mesterskaber i de store RR-klasser afholdes i Sverige
Skulle det komme dertil er du ikke den der har den største hindring
deri, da du bor lige ved den billigste (omend langsomste) forbindelse
til Skåne, samt ganske nær de to eneste regulære anlæg vi har herhjemme:
Ring Djursland og Jyllandsringen!

For de små 80'ere og std. 125'ere er der dog indtil flere muligheder
indenlands; men til gengæld er det på anlæg (køretekniske anlæg og
go-kart baner) der er lige i underkanten af hvad man kan byde en 125'er,
ligesom at den ugentlige 125'er træning i Herning er på skarphjørnede 2
meter brede asfaltstier
Til gengæld sker det at de er med når de store klasser kører "hjemme"!

Selv hvis du vil slå dine folder i 50/80'er -klassen, skal det p.g.a.
din alder være på en "høj" (= typisk en Aprilia RS50'er), hvorved du
ikke slipper for mindst en bil + trailer, eller en kassevogn fra
starten!
Jeg klarede mig igennem 6 sæson'er v.h.a. en peugeot 205 og en god
trailer; men havde jeg vidst at interessen ville strække sig så langt,
havde jeg nok investeret i en kassevogn alligevel - Såvel færge som
(nu!) bro -priser er betragteligt højere for bil med trailer end for en
kassevogn til lille kørekort.
Dertil kommer den modsat rettede faktor: Der er sidenhen lagt
"misundelsesafgift" på små gul-pladebiler :-/

> ..men det er jo lidt sent for i år, så jeg har vel det meste af
> vinteren til at købe ind i.... jeg blev bare lidt grebet i lørdags.

Vil du høre mit gode gamle råd, som tilsyneladende har virket på et par
stykker her på gruppen ? :

KOM SÅ FOR HELVEDE IGANG!

--
Armand.
(der stod for 5/6 af 80'er-show'et i Løgstør og havde 200 km's kørsel

Fra : Mads Lund

Dato : 10-09-01 08:48

> Armand.
> (der stod for 5/6 af 80'er-show'et i Løgstør og havde 200 km's kørsel
> dertil)

Mange tak for indsatsen. Midt i alt det kaos de mange (flere end forventet)
interesserede medførte, var det sku' rart at du hjalp til.

Mads Lund
RS125RR Mega crash style

Fra : Sonny Toft

Dato : 10-09-01 13:42

Hej Mads

Hvordan har nakken det ????

Jeg hørte du tog på skadestue, var det nødvendigt ???

BTW. Tak for turen på din RS'er... Det var fedt :)

Mvh

Sonny - Forhåbenligt meget snart RR aktiv.

Fra : Mads Lund

Dato : 10-09-01 14:36

> Hvordan har nakken det ????

Bedre. Det hjalp med 3 timers cross igår, så var musklerne rystet godt
igennem.

> Jeg hørte du tog på skadestue, var det nødvendigt ???

Tja. Jeg var lidt bekymret over at jeg ikke kunne holde balancen de første
sekunder efter jeg havde styrtet. Samtidigt var jeg noget fortumlet, havde
ondt i nakke sektionen, havde lidt næstblod. Så vi blev enige om at det var
bedst lige at få en systemoperatør på opgaven. Men jeg havde ikke fået
hjernerystelse og ryggen/nakken var hardwaremæssigt ok, så lægen mente der
kun var tale om muskelforstrækninger.

> BTW. Tak for turen på din RS'er... Det var fedt :)

Ja det er en rar lille sag, som desværre trænger til en tur med stryejernet.

Mads Lund
RS125RR

Fra : Armand

Dato : 10-09-01 16:16

Mads Lund <Mads.L@Martin.dk> skrev i en
> Mange tak for indsatsen. Midt i alt det kaos de mange (flere end
> forventet) interesserede medførte, var det sku' rart at du hjalp til.

Nårh ja :-/ Og tak selv for 125'er -udlånet!
Egentlig var den knægtene der stod for 4/6 af 80'er show'et, og jeg var
jo blot ledig til alskens gøremål sålænge at det hele gled for 80'erne
(hvilket det endte med ikke at gøre for Pierre!).
Så det var så lidt!

--
Armand.
(der formoder at det ikke blev til noget sandskubberi med Kawa'en efter

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-09-01 17:02

> (der formoder at det ikke blev til noget sandskubberi med Kawa'en efter
> den torpedo-tur du havde!? )

Hæ, næh kun ca. 3 timers intens race og et mindre antal styrt...

Rittig
(Øjenvidne)

Fra : Kenneth

Dato : 10-09-01 14:26

> (ville du selv elske at der blev
> lavet en cross-bane på den anden side af vejen hjemme ved dig??),
> hvorved det jo er svært for alle at have en bane indenfor 25 km's
> afstand

Det ville jeg måske ikke være vild med, men nu er der jo netop næsten altid
en crossbane inden for 25km afstand her hver jeg bor:)

> [...]
> deri, da du bor lige ved den billigste (omend langsomste) forbindelse
> til Skåne, samt ganske nær de to eneste regulære anlæg vi har herhjemme:

Du er inde på noget der...

> ligesom at den ugentlige 125'er træning i Herning er på skarphjørnede 2
> meter brede asfaltstier

Det er åbenbart vilkåerne.. bare undeligt det kun kan lade sig gøre 2 steder
i (midt)Jylland.

> Selv hvis du vil slå dine folder i 50/80'er -klassen, skal det p.g.a.
> din alder være på en "høj"

De er sgu FOR små :)

> Vil du høre mit gode gamle råd, som tilsyneladende har virket på et par
> stykker her på gruppen ? :
>
> KOM SÅ FOR HELVEDE IGANG!

Okay, okay, jeg smutter til Herning i morgen og ser på når de træner...

--
Venligst
Kenneth

Fra : Armand

Dato : 10-09-01 16:17

> De er sgu FOR små :)

Måske :-/
Men de er akkurat ligeså pissesjove som al anden RR, ikke mindst ud fra
at det er under lige vilkår qua std.-begrebet, hvorved det er manden og
ikke maskinen

--
Armand.
(der spildte mere end 10 år med at snakke om at prøve/starte, fordi det

Fra : Jes Vestervang

Dato : 12-09-01 17:27

>.............(ville du selv elske at der blev
> lavet en cross-bane på den anden side af vejen hjemme ved dig??)
Jaaaa!

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Michael K.S.

Dato : 09-09-01 11:32

On Sun, 9 Sep 2001 09:36:36 +0200, "Ken_T" <ken_t@cool.dk> wrote:

>Hvis jeg køber en Tysker, der ikke har kørt bane før, er der så mange ting
>som skal laves om før den du`r til bane?
>Er det nogle ret kostbare ting?

Det kommer lidt an på,mange af dem er droslede og den drosling kan
være besværlig (dyr) at komme af med ,så sørg for at få en fuld effekt
i givet fald.Ellers er det såmænd ikke det helt store der skal laves -
den ligger næsten i ordet standardklasse ik'.Men der er nu alliwl
nogle småting som gør at det er langt bedre at vente til det rigtige
dukker op i løbet af vinteren herhjemme,hvis du køber en allerede
raceklar cykel.

Du slipper for at købe f.eks brandsikkert skum til tanken
(dyrt),racekåbe, gearinger osv. og får tit en masse ting som
greb,standere m.m. med som du ellers skal ud og finde separat.Selv at
skulle preppe kan kun fordyre en i forvejen dyr sport.

Du kan forresten læse std. reglementet på DMU hjemmeside og se præcis
hvad der skal til for at racepreppe en 125- std.

http://www.dmusport.dk/roadrace/Reglement/Reglementdk.pdf
(specielt side 39 og frem)

>..andet som er vigtigt at vide?

Meget,men det finder du af hen ad vejen )

-M