brændeovn/utæt sommerhus
Fra : H.M.

Dato : 09-09-01 07:22

hej
jeg står nok for at skulle flytte i sommerhus her i vinter, da mit hun nok
er solgt, er der nogen der har prøvet at bo i et næsten uisoleret sommerhus,
jeg havde tænkt mig at jeg bliver nød til at installere en brændeovn, men
skal det være konvention eller strålevarme, jeg kan få en ganske lille
morsø, købe en større til 2000,- begge u/konvektion.
Er energikoks det bedste hvis man skal fyre "over", jeg har en lille Zibro
petroleumsovn, men det er jo ikke nok.
har I nogen gode råd??
venligst hanne
hmedb@image.dk

Fra : Torbenth

Dato : 09-09-01 21:55

H.M. skrev i meddelelsen ...
>skal det være konvention eller strålevarme, jeg kan få en ganske lille
>morsø, købe en større til 2000,- begge u/konvektion.
>Er energikoks det bedste hvis man skal fyre "over", jeg har en lille Zibro

Hej.
Du skal købe en god konvektionsovn hvor du kan styre lufttilførslen. Samt en
blæser med regulering. Den skal sættes bag ovnen. Eller sådan at den blæser
varmen i den retning du ønsker.
Køb aldrig en ovn med strålevarme. Dit s-hus er utæt og strålevarmen kan
ikke overvinde kuldeindfaldet.Der vil blive forbandet varmt ved ovnen og
oppe under loftet. Hvis du vil bruge petrokoks, skal du vælge en ovn med
lille fyrrum og ildfaste sten. Ikke det skidt der ellers sidder i de fleste
ovne. De kan ikke rigtigt holde til den varme petrokoks giver.
Du kan også vælge at bruge træ (+ brunkulsbriketter til at vedligeholde
gløderne/varmen om natten, desværre er der meget aske, så en askesuger er på
sin plads her.) I så fald kan du roligt købe en billig god konvektionsovn
med tætsluttende låge/askeskuffe, bare lufttilførslen kan reguleres efter
dit behov.

Mvh.
Torben

Fra : Emil

Dato : 11-09-01 22:26

On Sun, 9 Sep 2001 08:22:11 +0200, H.M. wrote:

>Er energikoks det bedste hvis man skal fyre "over", jeg har en lille Zibro
>petroleumsovn, men det er jo ikke nok.
>har I nogen gode råd??

Få noget materiale fra fabrikanterene. De anbefaler energikoks
til dit formål. Der skal dog købes en extra indsatsskål som kan
holde til den kraftige varme.
Der findes også ovne som direkte er konstrueret til energikoks,
og det vil nok - set over en fyringssæson - være det bedste valg
i din situation.
Men priserne er nok noget højere end du havde tænkt dig.

m.v.h. Emil