w2k port 1025 igen igen
Fra : Troels Thomsen

Dato : 08-09-01 22:34

Jeg har været igennem dejanews og synes aldrig der kom en afklaring på den
notoriske lyttende port 1025 som en standardinstalleret w2k har.
Nogen fandt vist ud af at den åbnes af svchost.exe, men da denne fungerer
som en slags proxy for andre programmer er det stadig lidt uklart HVAD det
er der lytter.
En paranoid sjæl kunne tro at det var noget som M$ havde plantet for at
kunne .. . . . .. . osv osv. Derfor vil det undre mig om der ikke har været
nogen genier der har ofret dage af deres liv på at komme til bunds i det.

Er der nogen der er bedre til at bruge google end mig ?

mvh Troels

Fra : Rasmus

Dato : 09-09-01 07:45

"Troels Thomsen" <troels.thomsen@usa.net> wrote in message

> [...]
været
> nogen genier der har ofret dage af deres liv på at komme til bunds i det.

Hmm, jeg var tilbøjelig til at tro at det blot var en dynamisk tildelt port,
men prøv
at se på http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q280/1/32.ASP

Venligst
Rasmus Theede

Fra : Troels Thomsen

Dato : 09-09-01 12:05

> Hmm, jeg var tilbøjelig til at tro at det blot var en dynamisk tildelt
port,

Ja, som bliver taget af windows, og tilsyneladende aldrig frigivet igen.
Jeg tror (-could be wrong . ..) at alle w2k har det samme kørende på port
1025, selv om det er oppe i de dynamisk tildelte numre.

FPort v1.33 - TCP/IP Process to Port Mapper
Copyright 2000 by Foundstone, Inc.
http://www.foundstone.com

Pid Process Port Proto Path
8 System -> 1025 TCP
836 msimn -> 1040 TCP C:\Program Files\Outlook
Express\msimn.exe
768 iexplore -> 1026 UDP C:\Program Files\Internet
Explorer\iexplore.exe

Hvis det virkeligt var en port der blev åbnet og lukket hele tiden fordi
forskellig programmer til forskellige tider lige skal bruge en port, skulle
de forskellige programmer så ikke holde op med at fungere hvis jeg blokerer
porten i tcp/ip filtereringen ?

Er der nogen der kan fange trafik på port 1025 med en sniffer? (Dem har jeg
ikke erfaring med.)

Jeg fandt én som sagde at han fik frigivet porten da han stoppede
taskmanageren mstask.exe, men jeg er ikke helt enig...
http://noedler.de/artikel/port1025.htm (tysk !!)

En anden sagde at det hjalp, da han fik slået rpc ihjel, men det havde dog
rimeligt drastiske konsekvenser for resten af systemet, så alt i alt en
dårlig løsning !!!!!

tpt